
- Поема таксите и на бъдещите преподаватели по природни науки
- Останалите в специалностите от “Педагогика на обучението по...” вече няма да са защитени
- Ще се финансира обаче и второ висше
Едва 4406 от общо 92 000 са учителите по математика. Всяка година в навечерието на 15 септември директорите са в паника, защото не могат да намерят педагог по предмета. Затова от МОН решиха професионалното направление “Педагогика на обучението по...” да бъде изкарано от списъка с приоритетните и безплатно да остане следването само за бъдещите учители по математика, информатика, информационни технологии, физика, химия и природни науки.
Миналата година
да учи за учител по физика се беше записал само 1
в софийско висше училище. 80 директори си търсеха учители по математика дни преди началото на учебната година, 39 по биология, следваха ги именно информатика и информационни технологии и химия.
В момента проектът е представен за обществено обсъждане. Предстои промяна в постановление на МС. Новите правила ще важат за бъдещите първокурсници.
Още в началото на учебната година шефът на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета Диян Стаматов предупреди, че учители по точни науки липсват, докато
за едно място за физическо възпитание се явяват по 50-60 кандидати
“Това значи, че има много подготвени специалисти по физическо, докато по физика и математика дефицитът вече е в посока на трагично опасен за подготовката на национално ниво за средно образование”, коментира Стаматов. Неговото предложение беше дори
стартовата заплата на учителите по физика и математика да се отличава драстично
от тази по предметите, за които има голям наплив.
Професионалното направление “Педагогика на обучението по...” обхваща широк спектър от специалности, но не всички от тях имат еднаква стратегическа значимост за образователната система и икономическото развитие на страната, обясниха от ведомството на министър Красимир Вълчев. В контекста на нарастващата нужда от висококвалифицирани специалисти в STEM дисциплините е обосновано приоритизирането единствено на конкретни специалности в това направление, а не на цялото направление. В момента съществува значителен недостиг на учители по математика, информатика, информационни технологии, физика, химия и природни науки. Насърчаването на обучението по тези дисциплини е от съществено значение за подготовката на бъдещите кадри в областта на технологиите, инженерството и иновациите.
“В рамките на направлението “Педагогика на обучението по…” има специалности, за които няма недостиг на кадри или които не са от критично значение за стратегическите приоритети на страната. Следователно фокусирането върху STEM специалностите ще осигури по-добро използване на ресурсите и ще отговори на реалните нужди на образователната система”, обясниха от МОН.
В професионалното направление “Педагогика на обучението по…” за летния семестър на академичната 2024-2025 г.
действащите студенти са 8862
“Най-голямото ни отстъпление в системата през последните години е по математика и природни науки. Там са и най-слабите резултати. Две реформи бяха направени в България в учебните програми и учебния план - едната в края на миналия век, другата преди 10 години. И двете бяха в посока да завишим изучаването на чужди езици, което в най-голяма степен стана за сметка на изучаването на математика и природни науки”, коментира тези дни министър Красимир Вълчев. Според него, ако се направи съпоставка между днешните и учениците преди 25 г., може с висока доза убеденост да се каже, че
днешните ученици знаят много по-добре чужди езици, но са с много по-лоши резултати по математика и природни науки
Именно математиката развива аналитичното мислене, концентрацията, абстрактната интелигентност, категоричен е министърът.
Днес обаче в гимназиалния етап часовете по чужди езици са повече, отколкото по математика и природни науки, взети заедно. Едва 2000 ученици се явяват на матура по математика, а 20 000 - на матура по чужд език.
Между 500 и 1480 лв. са годишните такси в различните държавни университети за студентите от професионалното направление “Педагогика на обучението по...”. Така че бъдещите първокурсници, които ще се обучават за учители по музика, изобразително изкуство, спорт и т.н., ще плащат следването си, но сумите са от порядъка на една минимална заплата за цялата учебна година.
Междувременно стана ясно, че държавна поръчка ще има и за второ висше. За да се случи, МОН предлага да отпаднат сегашните ограничения в Закона за висшето образование и за втора бакалавърска, и за втора магистърска степен.
15% от педагозите – 13 900, са под 35-годишна възраст
Към началото на тази учебна година общият брой на педагогическите специалисти в системата на предучилищното и училищното образование във всички образователни институции е над 92 000. Щатните учители по математика в цялата страна са 4406.
йПреподавателите на възраст до 35 години включително са 13 889. Работещите пенсионери от общия брой учители са около 1800 (2%).
Министерството на образованието и науката следва политика за поддържане на средна заплата на учителите не по-малко от 125% от средната брутна работна заплата за страната. В края на 2024 г. минималната стартова учителска заплата е 1853 лв. В бюджета за 2025 г. се предвижда увеличение на възнагражденията на учителите с 15% от 1 март.
Учени: Научна фантастика и фентъзи да влязат в програмите по литература
Защо в училище да не се учат Агата Кристи и Рей Бредбъри да развържем ръцете на учителите


Съотношението между български и чуждестранни автори в целия курс на обучение у нас е до голяма степен в полза на българските.
Нито един чужд автор не влиза в трите изпитни формата - 7-и, 10-и и 12-и клас
Във Франция съотношението на родните и чуждите автори е 50:50, като говорим за литература от глобален мащаб, каквато е френската.
Обучението по литература трябва да влезе в XXI в., категорична е проф. Амелия Личева, декан на Факултета по славянски филологии в СУ, който е организатор на кръглата маса. Наизустените анализи,
остарелите теми, старомодните форми на преразказ убиват интереса на учениците
към литературата. Не е достатъчно да питаме децата, които разговарят с изкуствения интелект, кои са Белчо и Сивушка и как ще се разкаже историята им през тяхната гледна точка, обясняват преподавателите от Факултета по славянски филологии. И са категорични, че съвременната литература предлага начини да се култивира емпатия и да се разбират актуалните проблеми на днешното време чрез текстове, в които учениците ще разпознаят себе си и своите тревоги.
Експертите са категорични, че обучението по литература трябва да насърчава патриотизма, а не национализма. Настояват то
да преодолее монопола на селото и да влезе в града “Време е да се обърнем и към българската градска литература. Без тази крачка цялата ни претенция за европейска принадлежност ще изглежда неубедителна. Независимо че постоянно гледаме да изпратим децата ни да учат в чужбина”, пишат от факултета.
Френското Министерство на отбраната се допита до писатели фантасти, за да формира своите прогнози. Щом те го правят, не е ли време българското училище да се престраши да остави децата да четат това, което може не просто да ги запали, но и да им открие нови гледни точки, питат организаторите.
Обучението по литература пък трябва да развърже ръцете на учителите. И да се изучават Агата Кристи, Мери Хигинс Кларк, Мери Шели, Олдъс Хъксли, Рей Бредбъри, Ане Франк, както и Амели Нотомб, Патрик Модиано, Еманюел Карер. “Никой не драматизира отсъствието на някои класици, все пак учебното време не е разтегателно. Учителите трябва да имат свободата да подберат спрямо своята преценка и спецификата на своите ученици”, категорични са експертите.
Вече над 30 години след падането на тоталитарния режим ние периодично дискутираме и обновяваме училищните програми по литература.