
Намаляване на времето на санкцията за непосещение на детска градина и училище се обсъжда в Министерството на образованието, съобщи в Смолян министър Красимир Вълчев.
През април 2019 г. се прие промяна в Закона за социалното подпомагане. Ако в рамките на един месец от учебната година са допуснати отсъствия повече от три дни от дете, посещаващо група за задължително предучилищно образование, както и отсъствия от 5 учебни часа за ученик, за които няма уважителни причини, семейството на тези деца ще се лишава от месечни детски надбавки за срок от една година.
„Дискутираме сега дали не е прекомерна тази санкция – да се спират помощите за един месец, защото когато се спират за цяла година, губим тази санкция като инструмент за мотивация да накараме децата да се върнат. Дискутираме сега какъв да е оптималният период за спиране на помощта – за един месец е малко, за дванадесет месеца е много. Може би ще предложим да се спира за три месеца. Това не е кардинална промяна, а по-разумна.
Средствата от спрените помощи за децата се връщат в училищата, за да подпомагат мотивацията. Ще предложим промени в закона най-вероятно през май – юни месец. По-скоро съм песимист, че до началото на идната учебна година това ще се случи, но много вероятно е до края на календарната година да имаме промяна в закона, ако 51-вото Народно събрание функционира", коментира Вълчев.
Пред учителите той заяви, че се предвижда значително увеличение на часовете по природни науки и математика, както и с над 20% повече часове по български език и литература в гимназиалния етап в подготвяните промени в учебния план. По този начин ще се търсят балансирани решения на изкривявания в образователната система, след като при реформи в учебния план преди 25 години се е получило „залитане" към чужди езици.
„Сега в гимназиалния етап имаме повече часове по чужди езици, отколкото по математика и природни науки, взети заедно, повече, отколкото по български език", коментира Вълчев.
Той посочи, че промяната предвижда малко увеличение на часовете по история, география и икономика, както и по гражданско образование. Повече ще бъде завишението по български език и литература, а най-голямо – по математика и природни науки. Според министъра професиите на бъдещето изискват промяна на парадигмата, тъй като се нуждаят от по-широка основа от знания и умения.
Министърът заяви, че пред системата на образованието има големи дългосрочни предизвикателства. Едно от тях е демографският срив в отдалечените райони.
Министърът коментира създалото се напрежение в училищата в Смолян с поисканата промяна за броя на деца в паралелка заради демографския срив в региона.
„Дълго време водихме разговори, намерихме един вариант, който може би е най-добрият. Така ще можем да запазим разнообразието от профили и професии в местната образователна система, защото учениците са по-малко. Ако не намалим пълняемостта, това, което ще се случи, е празни паралелки и в крайна сметка пак ще се закрият. И най-вероятно е това да са професионални паралелки", коментира Вълчев.
„Това е опцията, за да се реши проблемът в нашата област. Това трябва да се коментира на обществено обсъждане, за да може да стане възможно да се осъществи план-прием с по-малко ученици. В момента се работи по въпроса и се надяваме да има резултат до началото на следващата година", каза Никола Запрянов – началник на Регионалното управление по образование.
