
Няколко пъти медицинският хеликоптер е отлагал излитане заради палежи в столичния кв. "Христо Ботев" - гъстият черен пушек е близо до летището
Няколко пъти медицинският хеликоптер не е успявал да излети за спешен пациент или е трябвало да заобикаля и така да удължи маршрута си, докато пострадал човек се бори за живота си. Причината е повече от абсурдна - поне веднъж в седмицата в столичния кв. “Христо Ботев” се палят гуми. А летище София е едва на километър-два от мястото, където най-често в България горят гуми.
Гъстият черен дим се издига на високо и често се вижда от километри. Засега излитания и кацания на самолети не са забавяни, но това се дължи и на щастливото обстоятелство, че вятърът не е духал в тази посока, обясни пред “24 часа” комисар Димитър Гелов, началник на 5-а пожарна в София. Данните му са от кулата към Ръководство на въздушното движение на летище “Васил Левски-София” които са първите, подаващи сигнал към Националния център 112 при всеки палеж.
На няколко пъти обаче медицинският хеликоптер е отлагал излитането си, докато огнеборците се справят с дима. В други случаи е ползвал алтернативни маршрути, защото не е можел да мине по най-прекия път.
Цели 63 пъти през миналата година колегите на Гелов са гасили запалените гуми в кв. “Христо Ботев”. Това е почти 7% от всички 950 произшествия, на които са ходили за 2024 г. огнеборците от 5-а пожарна в столицата, казва Гелов.
Гумите винаги горят на едно и също място - в неохраняем терен, който е със смесена собственост - на общината, на НКЖИ и частна. За да се справи с проблема, миналата година Гелов писал писмо и до тогавашния кмет на район “Слатина” Георги Илиев и до инж. Николай Неделков, шеф на Столичния инспекторат. Жителите на кв. “Христо Ботев” също искали да се вземат мерки и палежите да спрат, защото на метри от терена са първите къщи в квартала.
Самият терен, на който стават палежите, е непочистен, има бурна растителност, ползва се и като сметище. Това допълнително затруднява пожарникарите при гасенето, тъй като пламъците се прехвърлят и там. Как точно подпалвачите се снабдяват с гумите, не е ясно. Най-вероятно от различни сервизи им ги дават срещу сума, по-малка от тази, която биха платили за изхвърляне на регламентирано място.

Целта на палежите е каучукът да изгори и да останат само стоманата и медта. Те се използват в конструкцията на гумите за добавена здравина и за поддържане на формата им под налягане.
Макар дори самото изхвърляне на гумите там да е забранено, наказаните са малко. През миналата година на терена е имало над 90 проверки от различни институции, сред които 1-о РУ при СДВР, Общинска полиция и представители на районната администрация. Съставени са 9 акта за горене на отпадъци, още 7 са за движение на каруци, казаха от направление “Зелена система, екология и земеползване” в Столичната община. На 4 февруари тази година пък е използван дрон. С негова помощ е локализиран поредният палеж и е писан акт за горене на отпадъци на открито. От общината добавиха, че в много от случаите или гумите вече са запалени и няма подпалвач, или той се оказва непълнолетен и няма как да бъде санкциониран.
До минути след пламването в пожарната постъпва сигнал, обикновено от кулата на РВД на софийското летище. И макар на аеропорта от 5-а пожарна да имат 3 екипа, те няма как да отидат до близкия огън, защото предназначението им е само за гасене на авиационни инциденти.
Така от стадион “Георги Аспарухов”, където се намира пожарната, тръгват поне по 2 пожарни с по 5-има души. Често се налага да се включи и последният, трети екип. В тези случаи всички други пожари, станали в кварталите “Слатина” и “Подуяне”, се поемат от другите районни пожарни в София.
А нерядко се случва и те да помагат в гасенето на гумите и да остават с по една кола.
Най-големият пожар в терена обхванал 380 от 500-те декара. Проблемът е, че е непочистено и от гумите често огънят се прехвърля и по отпадъците и тревите. Така само в случая с 380-те дка на пожарникарите им трябвали 24 часа, за да ликвидират пламъците.

Самият процес по гасене е сложен по няколко причини. Пожарните са за градски терен, а не пресечен, каквото е незаконното сметище. Така се случвало шланг да се разпъва на 200 метра. Заради камъни и други остри предмети огнеборците скъсали 50 маркуча. Една кола пък събира 3000 литра вода за гасене, а е имало случаи и да се ползват 60 000 за един пожар. Тъй като в нелегалното сметище няма хидрант, от който да зарежда, пожарната е трябвало 20 пъти да ходи до най-близкия, за да вземе още вода. Заради гъстия, задушаващ дим, се налага да се ползват и бутилки за въздух. Така се губи ценно оборудване, което би могло да се използва при спасяването на хора.
Гасенето става по специфичен начин. Температурата на горене е над 1000 градуса, гумите първо се задушават със специален разтвор на вода и пенообразовател, за да се спре кислородът. След това започва процесът по погасяване, но за да стане това, пожарникарите вадят всяка гума поотделно. За целта ползват специален прът с кука на върха.
За щастие, досега при 63-те палежа на гуми няма пострадали. Част от скъпите за държавния бюджет топлозащитни дрехи, които биха могли да се ползват за спасяване на хора обаче са били накъсани, а лицевите маски - замъглени. И докато само за миналата година са изхабени 400 000 литра течност за гасене на гумите, ефектът за екологията е много по-сериозен.
Общината взема уред, за да ги рециклира
За да се справи с проблема с изхвърлянето и палежите на гуми, Столичната община ще вземе специален уред. Парите за него са осигурени от спечелен проект по програма “Опазване на околната среда и климатични промени”.
Целта е да се създаде капацитет в рамките на управляваните от Столичната община предприятия за рециклиране на гуми. Затова от общината ще вземат шредер, с който да се изваждат металните части от борда на гумите и след това да бъдат надробявани на по-малки части.
Преработката ще позволи да бъде спестена много от площта, която изхвърлените гуми заемат. Целта е да се изгради система за рециклирането им и оползотворяването на първичните материали, от които са изработени. След това те могат да бъдат насочени за изгаряне в инсталации, които притежават разрешително за изгаряне на гуми, или за повторно използване при изработка например на ударопоглъщащи настилки за детски площадки. От общината добавят, че правомощията им са само да съдействат на организациите, които отговарят за приемането на старите гуми, като определят местата за събиране и предаване. В последните няколко години ги канели на срещи, но никой не се отзовава. (24часа)