
Министър убеден, че Северна България изостава икономически заради липсата на качествени пътища
В България дори когато всичко е наред, минават най-малко 6 години от идейния проект до първата копка за важен инфраструктурен проект, какъвто е една магистрала. Това заяви вицепремиерът Гроздан Караджов в четвъртък на форум за западната дъга на софийското околовръстно шосе.
Това е причината с регионалния министър Иван Иванов да предложат нова глава в Закона за устройство на територията, която да съкрати драстично тези срокове.
Бумащината в момента е огромна,
защото, след като се направи идейният проект, започват процедури по Закона за обществените поръчки за изготвяне на конкретен технически проект и отделно – за строителен надзор. Тези процедури може да се обжалват, освен ако не става дума за обект от национално значение, когато обжалването е само на една инстанция.
След като проектът е готов, започват да текат процедурите по Закона за биологичното разнообразие, които от своя страна отнемат още една година. А ако изготвената ОВОС се обжалва, макар и само на една инстанция, отива още една година. Междувременно се вземат решения за отчуждаването на терени, всяко от които също подлежи на обжалване.
“Ако днес решим да довършим например околовръстното шосе на Кърджали, 6 години ще отнеме само бумащината, докато стигнем до разрешение за строеж, и това е минималният възможен срок. На това нещо трябва да се намери лек”, обясни Караджов и добави, че
толкова усложнени процедури няма в друга държава
в ЕС освен в Румъния, където обаче започват промени на законодателството.
Вицепремиерът призна, че когато е бил министър на регионалното развитие и благоустройството в кабинета “Петков”, е бил озадачен как проекти, които са започнати преди десетилетия, не са стигнали до първа копка. Често у нас се случва да има и проблеми с финансирането, особено ако е по оперативни програми. Заради тромавите процедури някои големи инфраструктурни проекти се прехвърлят от една програма в друга или от един бюджетен период към следващия, защото не може да бъдат изпълнени за седемте години, колкото трае един бюджет на ЕС.
Според министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов
цялостното изграждане на околовръстния път на София, както и магистралите “Хемус” и “Струма” са сред жертвите на политическата
нестабилност през последните години. Едно замразяване на строителния процес, предприето от някое правителство, отнема после още толкова време, докато се възстанови. Типичен пример за това е “Хемус”, която се забави четири години, през които по нея не е правено нищо, независимо че държавата е платила разходите на фирмите.
По думите на Иванов големи проекти се отлагат и поради административно-технически проблеми. През това време обаче транспортните проблеми стават все по-големи и това се отнася най-вече за Северна България. Той смята, че икономическата изостаналост на региона се дължи на това, че няма качествени пътища, които да са част от европейските коридори.