
Хиляди минават по тях и ги гледат отгоре, но какво е отдолу - едва ли някой може да отговори, казва Георги Стаменов, кмет на район "Централен"
"Тази фуга изкара цял 4-годишен мандат и продължава да зее. В мразовитите дни от нея се спускат ледени висулки, които още повече я разширяват. Направиха нов мост, но пукнатината си остана."
Наблюдателни пловдивчани алармираха за конструктивния проблем на северната развръзка от Бетонния мост.

Дефектът е установен на 13 февруари 2021 г.
Тогавашният градоначалник Здравко Димитров и заместникът му по строителството Пламен Райчев бяха на място и констатираха, че става въпрос за голяма фуга. Разпоредиха обследване, но пукнатината си остана.
"Няма място за притеснение", заяви тогава Райчев. И обясни, че това е вследствие на времето и температурните амплитуди, в резултат на което има оголена арматура, което не било конструктивен проблем.
На 19 декември м.г. беше пуснат официално новият Бетонен мост. Той обаче беше изграден от НКЖИ в частта, която минава над жп линиите, а старите развръзки по съоръжението си останаха същите. Единствено по тях бе положен нов асфалт.
По този повод кметът на район "Централен" Георги Стаменов е разпоредил пълно обследване на всички мостови съоръжения, които попадат в тази част на града. А те са почти всички.
"Това са еластични конструкции и трябва ежегодно да се оглеждат. Ако има проблеми по тях, да бъдат своевременно отстранявани", обясни той пред "24 часа". По думите му на първо място са Бетонният мост и надлез "Родопи".

И двете съоръжения са на сериозна възраст. Първият е изграден през 1981 г. по повод 1300 г. от основаването на българската държава. А надлезът беше открит официално в края на мандата на Спас Гърневски през 1999 г.
Според Стаменов достъпната среда по тях за хора в неравностойно положение е трудна. "Ако се наложи на трудноподвижен човек или на майка с количка да се качи по витите стълби от бул. "Христо Ботев" на Бетонния мост, за да стигне на бул. "Македония", това е невъзможно", казва кметът на "Централен".
Той се надява в бюджет 2025 да бъдат отделени
средства за проектиране и саниране на мостовите
съоръжения,
по които да бъдат открити конструктивни проблеми. А за това ще се произнесат експерти по мостово строителство.

"Не са само зейналите фуги. Има и т.нар. лагери, върху които стъпват всички носещи елементи. Те позволяват на конструкцията да поема динамичните натоварвания. Трябва да се види какво е тяхното състояние, както и фундаментите, върху които се крепят самите мостове. След огледите ще се предприемат съответните мерки", допълни кметът Стаменов.
Според него по същия начин стоят нещата и с надлез "Родопи" - съоръжение, което над 3 десетилетия стоеше недовършено. През 1998-а правителството на Иван Костов отпусна 17 млрд. неденоминирани лева и пътната връзка между районите "Централен" и "Южен" беше изградена и пусната в експлоатация.

Ползва се много както от пловдивчани, така и от жителите на селата в Родопската яка.
"Минали са вече 24 г. На пръв поглед видими конструктивни проблеми по нея няма. Но е добре да се огледат тези елементи, които са скрити, и евентуално да се обърне внимание на тях", посочи Стаменов.
"Невинаги дефектите са видими. Спомняте си, че миналата година беше спряно движението по един от надлезите в София, който е връзката от околовръстното към кв. "Бояна", именно заради конструктивен проблем в носещата колона", даде пример кметът.
Шестте моста над Марица в града също ще бъдат
проверени
"Хиляди минават на ден по тях. Хората ги виждат отгоре, но какво е състоянието им отдолу, например на набитите пилони в коритото на реката, не знам дали някой може да отговори на този въпрос", изтъкна Стаменов.
В най-западната част е т.нар. Железопътен мост, по който вървят само влакове. На изток от него е мостът до Университета по хранителни технологии. Преди 7-8 г. той беше ремонтиран и преасфалтиран със средства от междуведомствената комисия по бедствия и аварии. Всички носещи елементи по него бяха заздравени. Оттогава не е обследван.
Още по-отдавна беше реконструиран мостът на Герджика, който свързва бул. "Руски" с ул. "Победа".
В мандата на кмета Славчо Атанасов (2007-2011 г.) беше изградено второ платно на съоръжението.
"Старата част от него трябва да се огледа, защото водата бие точно в основите. По същия начин стоят нещата и с мостовете до панаира и остров Адата", допълни Стаменов.
Той е разговарял с кмета Костадин Димитров и настоява за отпускане на средства да обследване и проектиране, за да бъдат предприети необходимите действия, след като се произнесат експертите.
Сложността идва от това, че ще трябва да им се правят рентгенови снимки. Само по този начин може да се установи състоянието на арматурата вътре в бетона.
На много места подпорните стени са самосрутени, трябват пари за възстановяването им
Притеснително е състоянието и на подпорните стени на река Марица в чертите на район "Централен", не крие Георги Стаменов. Те са с каменен градеж и целта им е да придават както облик на брега, така и да го предпазват от наводнения при евентуално идване на висока вълна.
Такава имаше пред 2005 г. В последното десетилетие е късмет, че Марица не е толкова пълноводна. Но това не означава, че тази пролет, като започне снеготопенето, няма да се изпълни от бряг до бряг.

"На доста места стените са или компрометирани, или самосрутени в резултат на саморасли дървета. Направихме пълно заснемане на брега в участъка от Железния мост до остров Адата. Трябва да се заложат средства за възстановяването на тези съоръжения", категоричен е кметът на "Централен". По думите му ще са нужни около 150-200 хил. лева.
Необходим е и пълен оглед на детската железница на Младежкия хълм и най-вече на съоръженията, по които минава влакчето. Последният им ремонт е от 2001 г. По същия начин трябва да се видят и скалните откоси по хълмовете на Пловдив.