
Общинските съветници в София влязоха в дълъг спор дали да удължат договора на частния оператор "МТК Гроуп" за обслужване на северните автобусни линии в града, или функциите да бъдат поети от общинското предприятие "Столичен автотранспорт".
С 31 гласа "за", 28 "против" и 1 "въздържал се", приеха частната фирма да продължи да извършва обществения превоз на пътници.
Според доклада, внесен от Карлос Контрера (ВМРО), договорът на частната фирма трябва да бъде продължен с още 4 години, за да може северната част на столицата да не остане без автобуси.
Контрера заяви, че "Столичен автотранспорт" няма капацитета да поеме и северните линии, поради недостига в сектора на шофьори и коли.
„Договорът с частната фирма „МТК Гроуп" е договор, заченат в корупция. Когато първоначално беше подписан, изтекоха записи с тогавашния зам.-кмет по транспорта на ГЕРБ, от които стана ясно, че линиите в северната част на града ще се дават на концесия и ще бъдат разпределени предварително, без обществени поръчки. По този договор Столична община изплаща много пари, които можеха и трябваше да отиват за развитие на „Столичен автотранспорт", а в момента потъват в бездната на „МТК Гроуп", заяви председателят на групата на ПП-ДБ-СС Борис Бонев.
„Подкрепата за удължаването на този договор не би била нищо повече от подкрепа едни хора да получават много пари още 4 години. Това е поредният опит на икономическото мнозинство за усвояването на обществен ресурс", каза още Бонев.
Той отчете и факта, че общинското транспортно дружество изпълнява по-трудни курсове, с по-големи, съчленени автобуси и други горива.
Според Бонев, всички комисии, на които е бил разгледан докладът не са подкрепили предложението им за оптимизиране на автотранспортното дружество, с което ще се защити общественият интерес и бюджета на софиянци.
„Автотранспорта, от които зависи това да направят необходимите усилия не правят нищо по въпроса. За пример, „Столичен електротранспорт" имат пуснати 4 обществени поръчки за нови трамваи и тролеи, а ръководството на „Столичен автотранспорт" умишлено саботира поръчките на нови автобуси. Далаверата е ясна, но ние ще направим всичко възможно да я спрем", допълни председателят на групата на ПП-ДБ-СС в градския парламент.
Общинският съветник Бойко Димитров заяви, че законът не допуска това удължаване на договора, а решението на ГЕРБ, БСП и Карлос Контрера е „нищожно".
„Ние се опитахме да го обясним във всички комисии, но тук явно има мотивация във всички политически сили да приемат едно решение, което не е в интерес на обществеността. Още от 2006 г. МТК води постоянно дела срещу Столична община, като явният интерес у тях е да приберат възможно най-много средства от общината", каза той.
Димитров заяви, че „МТК Гроуп" получава по-високи възнаграждания на база на транспортната рамка, за сметка на „Столичен автотранспорт", които са ощетени. „Трябва да търсим начин да защитим обществения интерес, а този доклад не предлага това", допълни той.
„Общината плаща 2 млн. лв. отгоре на година на МТК, защото така е сключен договорът. Плаща им се на база прогнозната стойност на бюджета на „Столичен автотранспорт". На тази фирма трябва да се плаща на база реално изразходената стойност на километър/пробег, а не на базата на прогнози", каза и Симеон Ставрев.
Според него е задължително да се докажат приходите и разходите на „МТК Гроуп". Той представи и данни за 4,2 млн. лв., които фирмата е изплатила към външни контрагенти, като не е ясно за какво е изплатена тази сума и какви договори се подписват от страна на фирмата. Освен това са изплатени над 3 млн. лв. за заплати на ръководството на дружеството.
„Това значи, че месечно един член на ръководството взима по минимум 28 хиляди лв. На фона на това, шефът на БНБ взима 27 хиляди", заяви Ставрев.
"Да обобщим: МТК Гроуп е фирма с договор, заченат в корупция, съдеща Столична община от десетилетия, тя е лош партньор, на когото не може да се разчита, защото отказва да представи информация, поискана официално от зам.-кмета по транспорт Илиян Павлов, изпълнява договори за външни услуги за 4 млн. лв., вози на цена на километът, в пъти по-висока от цената на автотранспортното дружество. Всеки човек с малко разум към обществения ресурс ще разбере кой е по-добрият вариант", заключи Борис Бонев.
"Усещането ми е, че тези които си го внесоха тогава този доклад, и уж работят най-много за развитието на градския транспорт, ще го саботират", допълни той.
„Една от откровените лъжи на „Спаси София" е, че числата, които разпространяват в публичното пространство за частната фирма, която обслужва северните автобусни линии в града, не отговарят по документи", заяви Карлос Контрера на брифинг по-рано днес.
По време на дискусиите в зала Контрера защити позицията си, че в момента продължаването на договорите с "МТК Гроуп" е най-добрият вариант, за да може Северна София да не остане без транспорт.