
"Печатницата за пари" (по Борисов) така и не успя да докара 1 млрд. лв.
Заради ниски приходи в бюджета ръководството на Националното толуправление (НТУ) най-вероятно ще бъде сменено. Спешните промени нареди премиерът Росен Желязков на регионалния министър Иван Иванов в началото на заседанието на кабинета в сряда. Причината - управлението не функционира пълноценно и ощетява бюджета.
Толуправлението е специализирано звено към Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ). Негов директор в момента е инж. Румен Мутафчиев. Той бе назначен на поста на 20 май 2024 г. при служебното правителство на Димитър Главчев, когато регионален министър бе Виолета Коритарова. Мутафчиев е магистър инженер със специалност “Изчислителна техника” от Висшето военно училище за артилерия и противовъздушна отбрана “Панайот Волов”. Минал е и допълнителни обучения в сферата на електронното управление, киберсигурността и системното администриране. Преди да започне работа в НТУ, е бил зам.-шеф на отдел “Мрежова и информационна сигурност” в “Автомагистрали”. Работил е и в МВнР, и във военното министерство.
“Благодаря на АПИ за своевременната и бърза реакция относно Кресненското дефиле. В рамките на една седмица колегите успяха да се справят с липсващото осветление в тунела. Благодаря и на МВР и “Пътна полиция”, че следваха указанията, които бяха дадени на миналото заседание”, каза в сряда Желязков.
“Не така стои въпросът с толуправлението. Искам министър Иванов в спешен порядък да предприеме необходимите кадрови промени, за да може толуправлението да функционира пълноценно и да не се ощетява бюджетът”, допълни премиерът. Още преди седмица той поиска предложения от Иванов как да се подобри работата на структурата и да има по-голяма събираемост на такси, но без те да се увеличават. Не е ясно дали и какви предложения е направил той до премиера.
Националното тол управление е един от три оператора, които имат право да събират пътни такси - тол за товарните автомобили и винетки за леките коли. То е и единствената държавна структура, която се занимава с тази дейност.
Другите два оператора, които се занимават с тази дейност, са частни дружества - “Интелигентни трафик системи” и “Диджитол Смарт Инфраструктура”. Единствено НТУ обаче има право да контролира за платени такси с проверки на пътя и да издава актове.
През 2019 г., при пускането на толсистемата, лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, който тогава бе и премиер, я нарече “печатница за пари”. Очакванията бяха годишно от толтакси да се събират по около 1 млрд. лв. Тя обаче така и не достигна такъв приход. За 2023 г. е събрала около 500 млн. лв. А пък за 2024 г. приходите от пътни такси се увеличават до 870 млн. лв., но все още не стигат 1 млрд. лв.