
Английската компания бе продадена и преди 3 години, но тогава акцентът бе в преносимите колони и слушалките
Легендарните усилватели за китара Marshall станаха китайски. В края на януари от компанията, ползвана от музиканти като Джими Пейдж, Слаш и Джими Хендрикс, обявиха, че са продали контролиращ дял на инвестиционния холдинг HSG. Сумата, която китайците ще платят, е 1,1 милиарда евро. Семейството на основателя на компанията Джим Маршал ще запази 20%, но с контролния си дял инвестиционният фонд, който има участия и в ByteDance - компанията зад TikTok, ще може да взема решенията.
Сделката е особено изненадваща, тъй като само преди 3 години от Marshall за пръв път решиха да продават и бяха купени от шведите Zound. Още от 2010 година те произвеждаха колоните и слушалките, излизащи с бранда Marshall. Двете компании се сляха, а от публичните отчети излизаше, че приходите растат. Затова новата продажба е изненадваща за мнозина. Официалните изявления след нея не разкриват причината.
“Нашето пътуване и пионерският звук на Marshall започнаха преди повече от 60 години и той продължава да резонира в целия свят. Заедно с HSG и екипа ни можем да надградим още повече върху историята ни, за да разширим любовта към музиката и марката Marshall за десетилетия напред”, бе цитиран да казва в официалното съобщение за продажбата Теди Маршал, син на Джим Маршал.
Стив Джиа, който е партньор в HSG, пък обеща, че инвестиционният холдинг ще надгражда върху наследството на Marshall. Ключовото в цитата, разпространен с анонсирането на сделката, бе, че целта е легендарните усилватели да укрепят позицията си на предпочитана марка за китаристите. “Нашата мисия е да подкрепим Marshall в отключването на пълния му потенциал”, коментира пък Таро Нигеман, управляващ директор за Европа в HSG.
Наглед двете изказвания изглеждат съвсем нормални и казионни при сделка, когато се купува компания за китарни усилватели. Доклад от миналата година за финансите на фирмата обаче показа нещо интересно. От 400 млн. долара приходи едва 5% идват от продажбата на китарни усилватели.
За проблема заговори и Джереми де Мейлард, който е управител на Marshall. Миналата година той обясни, че фирмата е инвестирала през 2023 г. повече пари в китарни усилватели, отколкото през предишните 10 години. За целта закупили редица нови машини, за да подпомогнат фабриката в Милтън Кийс, Англия, откъдето и произхождат Marshall. Де Мейлард тогава бе категоричен, че основният акцент на компанията остават аналоговите и ламповите усилватели. Призна обаче, че има области, в които имат много да наваксват. “Нямаме всички продукти, които днешният китарист очаква от нас, когато става дума за цифрови усилватели или цифрови продукти като цяло”, обясни той. И посочи, че свръхинвестират, за да опитат да наваксат.
Проблемите на Marshall в сектора станаха видими в края на 2023 година. Тогава едно от знаковите имена на компанията - китаристът на Guns'N'Roses Слаш, обяви, че пуска на пазара своя серия усилватели. Изненадата бе, че вместо да са направени от Marshall, ще си партнира с Megatone. Наложи се китаристът да обяснява, че ще продължи да изнася концерти с легендарите усилватели, на които е разчитал през цялата си кариера.
Всъщност Marshall са толкова известни в света на рокендрола, че понякога китаристи използват стакове от колони с тяхното лого, а реално разчитат на други усилватели. Историята им започнва точно с модифициране на чужд продукт. През 1960 година Джим Маршал започва да продава освен барабани и китарни усилватели. Сред клиентите му са Ричи Блекмор и Пийт Таунсънд, който тогава набира популярност с The Who. Те постоянно се оплаквали, че усилвателите им не са достатъчно мощни и искали помощ от Маршал. Тогава той хванал Fender Bassman и след продължили близо 2 години опити успял да създаде първия Мarshall - JTM 45, чиято мощност е 45 вата.
Възходът идва през 1965 година, когато оборудването на The Who e откраднато. Таунсънд решава, че иска нещо много по-мощно и моли Маршал да го направи. Така се появява първият 200-ватов усилвател с 2 кабинета, всеки с по 4 колони в тях. Успехът е грандиозен, а Джим Маршъл остава завинаги в историята с прякора Бащата на силното.
В следващите години Джими Пейдж, Джими Хендрикс и редица други китаристи ще наложат марката като най-успешната. Дали старата слава ще се върне с новата сделка, предстои да се види.