
Кметът на Столичната община Васил Терзиев връща за ново разглеждане решението на Столичен общински съвет от 16.01.2025г. за спиране движението по нощните линии N3 и N4 и промяна в движението на останалите две линии N1 и N2, за които беше решено да продължат да се движат само в петък и събота.
В доклад до председателя на СОС Цветомир Петров, кметът настоява за преразглеждане на решението за нощния транспорт в града, съобщиха от пресцентъра на Столична община.
„Считам решението за нецелесъобразно и докладът за необоснован", заявява в мотивите си кметът Терзиев. Той посочва, че нощният градски транспорт и неговото ефективно функциониране осигурява бърз, безопасен и достъпен начин за придвижване на жителите и гостите на града.
"Не могат да бъдат споделени аргументите, че нощният градски транспорт генерира загуби за икономиката на София. Сериозното редуциране и практическото закриване на нощните линии за дните през седмицата по всяка вероятност значително ще намали приходи в икономиката на града", допълва Терзиев.
Съображенията за връщането на решението са следните:
● Нощният градски транспорт и неговото ефективно функциониране осигурява бърз, безопасен и достъпен начин за придвижване на жителите и гостите на града. Това са граждани, работещи нощни смени (медицински лица, служители в заведения, обслужващ персонал, секторите култура, туризъм и др.). Тези хора ще бъдат сериозно ощетени и затруднени, като съществува реална вероятност същите да бъдат принудени да използват скъпи алтернативи. С решението се засяга и възможността за придвижване и на туристите.
● Организирането на нощния градски транспорт и градския транспорт като цяло е обществена услуга и основната цел е да се осигури достъпност и мобилност за гражданите.
● Нощният транспорт подкрепя нощната икономика, която включва заведения, клубове, културни събития и туризъм, но също така е свързано с цялостната достъпност в града. Той също така намалява нуждата от използване на таксита или лични автомобили, което има пряко отражение както върху разходите на гражданите, така и върху пътната безопасност през тъмната част на денонощието. От социална гледна точка следва да се обърне внимание, че крайно редуцираният нощен градски транспорт ще увеличи социалните неравенства.
● При функциониране единствено на линии N1 и N2, това би означавало редица части на София като например квартали като „Овча купел", „Подуяне" и „Дружба" и др. да бъдат третирани неравнопоставено.
"Представените аргументи за неефективност не могат да бъдат споделени. Данните показват, че нощните линии на градския транспорт са използват интензивно от гражданите, а услугата бележи последователен и осезаем ръст през цялата 2024 г. В същото време не може да се твърди, че затрудненията във функционирането на дневните линии са свързани с функциониране на нощните", заяви столичният кмет.
"Бройката от 8 шофьора на една нощ не може да доведе до реално изменение във функционирането на дневния транспорт, особено имайки предвид факта, че в „Столичен автотранспорт" са ангажирани над 1100 водача. Дори обаче да се приеме, че такова отражение би било налице, то ефектът би бил в степента на качеството на услугата в рамките на светлата част на денонощието. От друга страна, приетото решение е за даване на съгласие изцяло да бъдат закрити две от линиите на нощния транспорт, а по отношение на дните от неделя до четвъртък включително, изцяло да бъде закрит целият нощен транспорт", казва още той.
Според Терзиев, одобренията в организацията на градския транспорт трябва да бъдат насочени към оптимизиране на услугата и тя да обхваща максимален брой сегменти, а не цялостно закриване на цели линии от услугата.
Той обръща внимание, че има линии от дневния градски транспорт (например линии 58, 75, 30, 118, 12, 28, 24, 101, 44, 70, 804, 18, 7, 803, 103), за които има данни, че са по-слабо натоварени от нощните линии. Същото може да се каже и за излетна линия Х43, която освен това има и алтернатива.
Нощният градски транспорт за първи път е въведен в София след подписка съдържаща над 35 000 подписа на гражданите, а в общината са представени множество писма, жалби и становища на софиянци, изрично заявили подкрепата си за тази услуга.