Или как да разделите своята идентичност от идентичността на работодателя си
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Фирмата постигна голям успех. За него решаващ принос има екипът, в който работите, и лично вие. Очакват ви увеличение на заплатата, бонуси, повишение в длъжност.
Но някак не можете да се зарадвате. Това са поредният успех, поредните придобивки, поредното стъпало в йерархията. И се чувствате като хамстер, който се е качил на въртележката в стъклената си стая, препуска и не знае как да слезе, нито дори иска ли да слезе.
Специалистите наричат подобно състояние криза на идентичността при напреднала успешна кариера. (При неуспешна казусът е съвсем друг.)
Тя се различава от онази, която може да се случи малко след като човек започне да работи - да се чуди дали не си е сбъркал професия и/или да се пита "Това ли искам от живота през следващите 40 години - да блъскам като луд/а?!" Стресът в началото идва от новото, от притесненията дали ще се справи и дали ще издържи. Стресът после идва от страха, че този уж успешен човек всъщност не е успешен, защото
някъде по пътя е загубил себе си.
Звучи малко объркано, но си спомнете дали не сте завиждали на познати, които печелят по-малко и работят на някаква съвсем невзрачна длъжност, но взимат в 4 детето от забавачката или от училище, водят го да играе на детската площадка, а те си бъбрят с останалите родители. Докато вие продължавате да изпълнявате престижните си служебни задължения, а детето ви е оставено на забавачка след забавачката или на занималня след занималнята чак до 7-8.
Според експертите всеки успешен професионалист минава през криза на идентичността при напреднала кариера. Случва се, защото обикновено успехът струва много усилия. В този смисъл е изтощаващ и идва въпросът "Това ли искам от живота". Той е изключително важен и си заслужава да помислите продължително, сериозно, честно по него.
Успехът е пристрастяващ, човек трудно се отказва от него, но да, изисква все повече и повече труд, когато трябва отново и отново да се постига на по-високо стъпало в кариерата и в йерархията. Опитът помага, обаче и предизвикателствата стават още по-големи.
За да се справите с кризата, приемете, че е нормално тя да настъпи и че е призив да направите преглед на ценностите си. Не я драматизирайте, макар че тя обикновено съвпада с т.нар. криза на средната възраст, когато човек подлага на преглед постигнатото и в личния си живот. Често се оказва, че за напредналата си кариера е платил с жертви именно в него.
Няма нищо страшно, ако след сериозното и честно мислене решите, че искате нова идентичност - успешен професионалист, който обаче забавя темпото, понеже не се бори да изкачи поредно стъпало в йерархията. Това не означава да не си изпълнявате задачите и да не проявявате инициатива. Но безспорно има разлика колко усилия влагате, когато гоните и когато не гоните по-висок пост.
Тук идва най-трудното - да разграничите своята идентичност от идентичността на работодателя си, изтъкват експертите по кариерно развитие. Повечето успешни служителите срастват двете и в някаква степен на това дължат просперитета си - възнаграждават се тези, които най-амбициозно гонят целите на компанията.
Само че за всеки бизнес е присъщо да се стреми да расте, да печели все повече. За човека не е така или поне не по същия начин. Ако не разграничите своята идентичност от идентичността на компанията, завинаги оставате на въртележката. Работодателят ви мотивира да се трудите упорито, преследвайки целите на компанията, и ви възнаграждава за постиженията, качвайки ви на по-високо стъпало с материални стимули и с постове. Така още по-силно ви пристрастява към успеха и растежа, но и ви кара да губите себе си.
Има още един детайл, върху който да помислите - дали онова, което прави компанията като продукт съвпада с вашата идентичност. Най-просто казано, дали със саламите, които произвеждате във все по-голямо количество, бихте искали да храните децата си, или от бързите кредити, които раздавате, бихте искали да взимат и близките ви.
Често кризата е свързана точно с разминаването между целите и ценностите на служителя и на компанията, казват експертите. Това дава усещане за безсмислие и е много опасно, защото намалява стойността ви в собствените ви очи. В един момент, при още по-напреднала кариера, когато се обърнете назад, може да видите, че сте оставили след себе си неща, за които съжалявате, от които даже се срамувате, макар да са ви носили пари и високи постове.
Иначе казано, оценете и въздействието, което оказвате върху група, обществото, околната среда. Помислете дали сте попаднали в правилния контекст, работейки в тази фирма. Ако не сте, трябва да пренесете опита си в друга компания или друг сектор, дори да се наложи да жертвате нещо от напредналата си кариера. Но пък ще може спокойно да вдигнете глава.
Специалистите препоръчват да си припомните човека, който бяхте, преди да постигнете успех в кариерата. Ще разграничите личната си идентичност от работата, като се запитате така ли си се представяхте в началото на професионалния си път. Аз-ът ви да се изчерпва кажи-речи с "шефа на екип А", който иска да стане "директор на отдел Б", подчинявайки на тази амбиция всичко и оставяйки на втори план ролите си на съпруг/а, майка/баща, човек със свободно време и т.н.
Не е лошо и така да е. Само трябва да си потвърдите, че това искате. Тогава продължавате в същия дух. А ако не, тогава ви предстои да решите какво променяте.
Изглежда страшно да се подложите на дисекция, за да дефинирате това ли искате от живота си. Но щом се чувствате като хамстер на въртележка, значи имате проблем.
Всъщност кризата на идентичността при напреднала успешна кариера е ваша приятелка, защото ви дава възможност да потърсите себе си, да потвърдите или да отхвърлите, уверяват експертите. Обикновено тя се случва около средата на годините, които трябва да работите. Затова е още по-важно да я използвате, за да се чувствате щастливи през оставащото ви "прослужено" време.
------ Да не залитнете при слизането
Добре, не искате да продължите със същите темпове, защото сте решили, че спирате поне за известно време да се стремите към следващо стъпало в йерархията. Много е важно да слезете от въртележката, без да залитнете.
Ако шефът ви е добър мениджър, ще забележи промяната у вас. Ще ви мотивира с ясна оферта, че при следващия голям успех ще получите повишение. И ще ви се наложи да се измъквате. За това се нуждаете от добър план.
Не можете да кажете, че няма да хвърлите обичайните неимоверни усилия - не е във ваша полза и на сегашната длъжност, на която искате да останете. Шефът ви трябва да остане убеден, че ще работите ефективно и съзнателно, ще изпълнявате всичките си отговорности. Но няма да поемате по-големи, за да покажете, че сте готови за по-голям пост. В момента се отказвате от това, защото имате други приоритети в живота си. Внимателно трябва да подберете какви аргументи изтъквате, за да не свалят цената ви.
Не пропускайте да обмислите наистина добър план, защото на практика отказвате повишение и шефът ще стане изключително подозрителен - дали планирате да напускате и да ходите при конкуренцията, дали не го саботирате и т.н. В резултат може да започне толкова изкъсо да ви контролира, че да ви вгорчи живота.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Актуален HR тренд: Психологическа безопасност на работа
Честолюбието - този енергиен вампир, който проваля професионалния успех
Носи ли професионален успех клишето "Щом върви, не го поправяй"
Три тактики безотказно водят нагоре в кариерата
Дисекция защо не харесвате шефа
6 типа уж положителни, но трудни колеги
Как да оползотворите победата, без да се самозабравите
Майсторски зададените въпроси осигуряват влияние и успех
Умното слушане извиква психофеномен - резонанс на позитивност
3 техники за по-добра комуникация и успех в работата
Защо е полезно за професионалния ви успех да си създадете култура на признателност