Или кога да правите промени в работата, въпреки че всичко изглежда наред
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
"Това докога ще го правим по този начин?! Измисли нещо ново", нарежда ви шефът. После споменава така модерното "надграждане" и ви оставя в недоумение какво точно иска за задачата, която си е рутинна и досега при изпълнението й "този начин" винаги води до успех.
Явно шефът ви е обхванат от страст към промени. Често се случва, особено като се правят планове за нова година. Е, ще трябва да се събудите за творчество.
Динамика, надграждане, иновации, креативност и т.н. се смятат за повели, без които никой съвременен бизнес не е конкурентен. А оттам не напредва в кариерата и никой служител, който не е готов да променя себе си и работата си, за да следва тези повели.
Има обаче и принцип "Щом работи, не го поправяй". Клише е, но клишетата обикновено са верни и мъдри. Не е нужно да ремонтирате мотор, който върви добре, да обновявате продукт, който се продава отлично, да променяте изпълнението на задача, щом няма да постигнете по-висока ефективност. Промени заради самите промени са излишно хабене на ресурси. Но тънкостта е да хванете момента, преди да се счупи нещото и да престане да върви. Именно така ще предотвратите катастрофа, провал, изпреварване от конкурентите.
Затова не се ядосвайте на шефа, който иска иновации и развитие. Наистина помислете дали и как можете да правите познатите неща по друг начин. Освен че ще отбележите червена точка пред него, за вас самите ще бъде освежаващо да се измъкнете от рутината.
Може тази наложена промяна да ви накара да се замислите за още нещо - за собственото си професионално битие.
То е точно в клишето "Щом върви, не го поправяй". Доволни сте от работата си, от доходите, от отношенията с шефа и колегите, от стъпките си по кариерната стълба. Не виждате нужда от "ремонт". Но дали не изпускате наближаването на онзи тънък момент, когато ще зациклите?
Има особености в различните професии и различните икономически сектори, но все пак не е препоръчително да правите много дълго едно и също нещо на една и съща позиция в една и съща фирма. Дори да развивате себе си, като трупате опит, знания, умения и контакти, рутината не е полезна, щом не поемате нови отговорности и предизвикателства.
Най-добре е през първите 10-15 години от професионалния си живот да сте по-смели и
да не оставате на един и същи пост повече от 2 години. Смяната на работата ви позволява да напредвате скокообразно в усъвършенстването си, не да се влачите, като не опознавате нищо различно като задължения. Плюсове са вписването в различни екипи, сработването с шефове, които имат различни управленски стилове, досегът с различни корпоративни култури.
Бъдете динамични, не пропускайте възможности, които оценявате като обещаващи за развитие дори да не носят повече пари и по-висок пост. Пробвайте даже рискови предизвикателства, ако има шанс да разширите компетентността си, препоръчват кариерните експерти.
След 40 вече трябва да заложите на по-голяма уседналост. На тази възраст мениджърите и работодателите престават да ви възприемат като млад амбициозен специалист, който учи тънкостите на професията, като черпи опит на различни места.
Уседналост ще рече да си поставите за цел да направите сериозна кариера във фирма, която харесвате, като постепенно разширявате кръга от отговорностите си и се изкачвате в йерархията.
Проучванията показват, че след началните длъжности, към средните позиции и нагоре служителите се издигат, като се задържат в една фирма повече от 5 години. Това важи за около 70% от повишените. Само в около 3% от случаите новодошли успяват да постигнат значим напредък за по-кратък период от време.
Естествено, уседналост не означава да се пенсионирате в тази фирма. Макар че пак може да следвате за кариерата си принципа "Щом върви, не я поправяй", не забравяйте да се оглеждате дали на друго място няма да върви по-добре. Особено ако ще постигнете т.нар. диагонален растеж - сменяте фирмата и се издигате в йерархията. Поемането на оправдани рискове е част от успеха.
Обратното - привикването се оказва спънка за кариерата, защото неусетно намалява мотивацията. Макар че повечето служители силно се изкушават от комфорта на познатото, истината е, че дори на 50+ промяната се отразява здравословно на удовлетворението и удоволствието от работата, които обикновено страдат, когато човек се задържи много дълго на едно място.
А има ли знак, че кариерата ви не върви и трябва да я поправяте? Да - ако са минали повече от 4 години от последното повишение. Щом не сте на върха на йерахията, да стоите по-дълго на едно и също място не сочи обещаващи шансове в тази компания. Може да не са ви издигали в ранг, но ако и не са ви възложили повече отговорности, значи оценката за вас не е добра.
Трябва да опитате да разберете каква е причината да не получавате повишение. Ако можете, я отстранете. Ако смятате, че шефовете не са справедливи към вас или пък по принцип са закостенели, търсете си друго място.
------- Трикове за измъкване от рутината
Kолкото по-дълго упражнявате една професия на едно работно място, толкова по-добре се справяте с нея. Едновременно с това се поддавате на рутината. Започвате да действате на автопилот. Той е полезен, защото пести време, сили и нерви. Но е и вреден, защото потиска креативността и неизбежно води до скука.
Трябва да изключите автопилота. Помислете дали не можете да изпълнявате служебните си задължения по различен начин. Нищо чудно да се окаже, че като промените нещо, даже ще бъдете по-ефективни.
Как да стане на практика? Като включите външния и вътрешния си фокус, отговарят специалистите.
Те наричат вътрешен фокус собствените ви мисли. Получавате задача. Разсъждавате какво трябва да направите, за да я свършите, преценявате различни възможности, избирате най-добрия вариант за действие.
Външният фокус е да се съсредоточите върху онова, което нарежда шефът, или казват колегите.
Човек кара на автопилот, когато не използва нито един от двата фокуса. Нито слуша достатъчно внимателно какво трябва да свърши, нито мисли как да го свърши по най-добрия начин. Сякаш е предварително програмиран и отказва да погледне по нестандартен начин.
Наложете си да превключите, като съзнателно редувате външния и вътрешния фокус. Щом шефът възлага задача, внимателно слушайте. Ако колегите ви говорят - също. После обмислете чутото и преценете как да направите така, че да изпълните задача по различен от познатия ви начин. Като се накарате да търсите ново най-подходящо решение, ще събудите съзидателността си и ще се измъкнете от рутината, преди тя да започне да ви измъчва.
Не е срамно да признаете на шефа, че ви е нужна промяна, искате по-различни задължения, нови отговорности. Подгответе се за този разговор, като се огледате в отдела или фирмата и предложите с какво да се заемете. Не е задължително да става дума за повишение. Т.нар. хоризонтално придвижване е отличен ход, защото трупате допълнителни умения, които могат в следващ момент да ви помогнат за изкачване в йерархията тук или при търсене на работа в друга компания.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Три тактики безотказно водят нагоре в кариерата
Дисекция защо не харесвате шефа
6 типа уж положителни, но трудни колеги
Как да оползотворите победата, без да се самозабравите
Майсторски зададените въпроси осигуряват влияние и успех
Умното слушане извиква психофеномен - резонанс на позитивност
3 техники за по-добра комуникация и успех в работата
Защо е полезно за професионалния ви успех да си създадете култура на признателност
Топ 5 на най-досадните колеги и как да се отървете от тях
Асистент на шефа - това не звучи гордо, но не го подценявайте
Комплиментът - истината, не цялата истина
И леки вербални подхлъзвания тежко чупят професионалния успех