Тезата, че докладът за спиране на нощният градски транспорт е лобизъм, е тежък цинизъм и абсолютно неразбиране на трудностите, пред които се изправят шофьорите и неразбиране, че наличието на нощен транспорт е причина да имаме тълпи по спирките през деня. Това заяви на брифинг в Националния пресклуб на БТА общинската съветничка Ваня Григорова.
"След усилена атака от страна на кмета Васил Терзиев и "Спаси София", които миналата седмица ме обвиниха в лобизъм в полза на таксиметрови компании, държа да се знае, че инициативата за ограничаване на нощния градски транспорт не е отсега, а още от времето ми като синдикалист. Смятах, че фактите, които са изложени и в доклада са безспорни и обществено известни. В Столичен автотранспорт няма достатъчно шофьори, няма и достатъчни автобуси, а режимът на работа е изключително изтощаващ", заяви Григорова.
"Намираме се пред избор дали да имаме дневен или нощен транспорт, което не е въпрос на искане за ограничаване на предвижването на софиянци, а оформяне на приоритети, кои линии да бъдат обслужвани", каза общинската съветничка от БСП.
Тя обясни, че не е рядкост по спирките на редовните дневни линии на автотранспорта да има тълпи от хора, които чакат между 20 и 40 минути, за да могат да се качат в превозно средство.
"Дневните линии не могат да се обезпечават, за да може да има нощен градски транспорт. Моята идея не е да огранича предвижването на софиянци. Цел на синдикатите през предходните 3-4 години, наша цел и на местните избори през 2023 г. и на парламентарните избори, е да има още 10 линии на нощния транспорт, за да води той до всички основни квартали на София, както и безплатен градски транспорт, което сме завявали многократно. Нека след като Терзиев е толкова загрижен за предвижването на гражданите да изпълни нашите искания, ако може обаче", каза Ваня Григорова.
Тя отчете, че за да се случат подобни реформи в системата първо трябва да се осигурят шофьори и автобуси, тъй като и по двете направления има дефицит.
Според данни на "Столичен автотранспорт" ЕАД шофьорите работят средно по 35 извънредни часа на месец, което годишно достига до 420 часа, докато по кодекса на труда, позволеният максимален брой годишни извънредни часове не трябва да надвишава 150.
Водачите на автобуси имат и неизползван годишен отпуск по около 49 дни на човек. Данните показват и повишени нива на катастрофи, предизвикани в следствие на преумора, получени инсулти и инфаркти.
"В един от гаражите имаме шофьор на 78 години, което показва тежкия недостиг в сферата. Трябват по-млади и здрави водачи, но с това разполагаме", обясни Григорова.
Отново според данните на "Столичен автотранспорт ", които тя представи, към септември 2024 г., има недостиг от 258 човека, което се равнява на 20% от общия брой шофьори, а дефицитът продължава да се увеличава.
"През декември месец 23 човека са напуснали гараж "Земляне", един от трите гаража на автотранспорта, а през януари имаме информация за 9 постъпили молби за напускане. Това е в следствие на организационни недъзи, натрупаният недостиг и лошото състояние на автобусите", каза общинската съветничка.
Тя отчете още, че 148 автобуса, или 25% от наличният състав, не са в експлоатация, което води до недостиг на автобусите и по редовните, дневни линии на транспорта.
Най-използваните линии от нощния градски транспорт са линии N1- с 19% максимална запълняемост, и N2- с 24%, като в повечето дни запълняемостта не надвишава 2%, сочат данните на предприятието. В сравнение, запълняемостта на редовната линия 111, която обхваща трасето между кварталите "Люлин" и "Младост" достига до 70% максимална и 33% минимална запълняемост. Подобен е случаят и с линии 72 (с минимална запълняемост 50% и максимална- близо 100%) и 280 (стига до 120% запълняемост).
"Има постоянно жалби от граждани, които изпращат сигнали до ЦГМ и Автотранспорта. Оплакванията най-вече са, че се чака прекалено много и се натрупват тълпи по спирките, а автобусите закъсняват. Това е така, защото няма шофьори, няма и автобуси. В случая с линия 72, тя беше орязана с 2 автобуса, което пречи и създава неудобство на пътниците през деня, които са значително повече и бързат за работа, училище, лекар, а не за някое нощно заведение в Студентски град. След оплакване от шофьорите, едната кола беше върната, но отново има сигнали за нередовност. Линия 280 пък е предвидена да превозва студентите до университетите, но тя редовно е прекалено претъпкана и автобусите закъсняват", обясни Григорова.
"Искам да стигнем до медиите, защото манипулациите по темата запълват медийното пространство, а проблемите трябва да се знаят и да не се пренебрегват", заяви тя.
Според представените от общинската съветничка данни, след въвеждането на услугата на нощния градски транспорт, е имало пик на използваемостта, който приключва през юни, когато е имало 15974 пътувания, след което се наблюдава спад. През декември са осъществени 13508 пътувания.
"Приоритет на Столична община и на Автотранспорта трябва да бъде да обслужим няколкото десетки на една спирка, а не толкова 5-6 човека през нощта, които искат да отидат до Студентски град. В доклада пише, че линии N1и N2 трябва да продължат да се движат в петък и събота, това няма да се промени", заяви Григорова.
Тя направи сравнение, че шофьор на нощен автобус извозва около 50 човека за една смяна в пиковите дни, докато шофьори на линия 280 извозва по около 1200 пътници на смяна.
"Със спирането на неефективните нощни линии, които не се използват, ще се осигурят допълнително по 120 почивки на месец, което означава, че ще имат повече време за възстановяване и рискът от катастрофи от преуморяваме ще бъде редуциран до известна степен", допълни тя.
За да се подобрят условията на труд трябва да бъде направен ремонт на сервизните помещения, да се оправят покривите на сградите в гаражите, като за целта Ваня Григорова е подписала доклад за 15 млн. лв., който е подкрепен и от "Спаси София", но според общинската съветничка кметът Терзиев е отказал да подпише договорът за осигуряването на тези средства, като бави и изплащането на 1,7 млн. лв., одобрено от Столичния общински съвет през 2023 г., предвидени за закупуването на нови автобуси.
Ваня Григорова предлага и осигуряване на трасетата на градския транспорт, както и увеличаване на автобусите по най-натоварените линии, за да може гражданите да предпочетат обществения, пред личния транспорт.
"Нямам икономически аргументи за спирането на нощния транспорт. Има само аргументът, че не се използва", заяви тя.
Един от служителите на "Столичен автотранспорт", който обслужва и нощните, и дневните линии разказа какви са условията, при който работи.
"Отивам на работа в 22:30 ч., за да подготвя автобуса, след което към 23:00 започвам работа и управлявам нощния автобус, докато не пуснат дневния транспорт. Сумарно работното ми време през нощта е по-малко от нужното, за да си запълня графика и трябва да си доработвам, шофирайки през деня докъм 8-9 часа. Нямаме хора, които да излязат вместо нас и сме принудени да работят допълнително. Според мен нощният транспорт трябва да се намали, не да се спре, хубав е като идея, но имаме дефицит на шофьори и няма възможност да работим и през деня, и през нощта. Полагаме извънреден труд, почивките ни са намалени, а използването на отпуск е затруднено. Тежко е да се работи по цяла седмица и през деня, и през нощта", обясни той.
"Шофьорите успяват да почиват само 3-4 дни, от полагащите им се между 8 и 9 дни на месец. Принудени са да си доработват в най-тежкия сутрешен трафик, което ние като граждани също трудно понасяме, а те го правят ежедневно след нощна смяна. Работи се по цяла седмица, но има и случаи, когато работят по 10 дни без никаква почивка. Началниците по автоколони се обаждат на хора в отпуск да се върнат, за да има кой да превозва столичани. Нека управляващите преди да започнат да мечтаят, първо да стъпят на реалността, да видят каква е тя, за да може след това да им се осъществят мечтите, защото иначе започваме да приличаме на наркомани, на които им се привиждат розови понита", заяви Григорова.
"Причината, професията да не е привлекателна, е комплексна. Работата не е никак лека, натрупаният дефицит е голям, трудно се издължават почивки, а отпуските трудно се взимат. Техниката също има нужда от поддръжка. Последно, но не на последно място, трасетата са една от най-големите тежести. Пътникопотока става огромен, когато няма достатъчно превозни средства, които да покрият трасето, особено когато то е в натоварен участък.
Пътниците трудно слизат, качват се по-бавно и така се трупат закъснения", каза Георги Желев, шофьор по линия 280.
"Трасета, неизправните автобуси, липсата на резервни части, трудността представителите на работниците да стигнат до повишаване на заплащането. Трябваше да се мине през протести и заплахи, за да започне общината да изплаща бонусите в авто и електротранспорта. Освен затрудненията в трасетата, шофьорите са подложени на натиск и напрежение от пътниците и шофьорите на леки автомобили, които застават на трасето, отказват да преместят автомобила си, стига се до пререкания и сблъсъци.
Автобусите по линия 280 не могат да преминат безпрепятствено в Студентски град. Имаме шофьор, който в момента е в Окръжна болница, защото в тъмната част на деня, в линия 4, която е от дневните линии, се качват тежко пиян или дрогиран човек, който се вози една обиколка, след което шофьорът притеснен от вида му извикал МВР и ЦГМ, а мъжът междувременно агресирал и когато силите на реда правят опит да го свалят, той пада върху 57- годишния шофьор. Той сега е със счупен прешлен и надробена ръка, същият този човек обслужва и нощна линия, където казва, че се случва същото. В крайните квартали се качват пияни хора, с които шофьора трябва да се разправя, а те започват да агресират", разказа Григорова.
"Проблемът няма да се реши със спирането на неефективните нощни линии, но до известна степен ще се облекчат шофьорите", категорична беше тя.
Общинската съветничка призова колегите си да се запознаят с доклада ѝ, за да могат да вземат информирано и отговорно решение за пътниците в София и през деня, които трябва да бъдат приоритет.
"Нека кметът Терзиев, с бебешката си физиономия и поведение на вечна жертва да поеме отговорност и да търси решения, а не да отлага средства", заяви тя.
"Ще търся подкрепа от всички за доклада си, включително и от "Спаси София", защото те знаят фактите и показателите, но са се заинатили, защото трябва да има с какво да се похвалят. Нощният транспорт е постижение на Борис Бонев още когато беше сам в общинския съвет, те го гледат като дете, но не трябва да се пренебрегват неговите недъзи", каза още Ваня Григорова.