Шансът да се договорите със събеседник е по-голям, ако покажете внимание, разбиране и положителни намерения
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Колежката Николова говори ли, говори. По общата ви работа говори, но едва се сдържате да не я прекъснете. Стига вече, всичко разбрахте. Ваш ред е да си кажете.
Е, имайте търпение, щом ви е важно добро сътрудничество с Николова. Никой не обича да го прекъсват. Излишно ще опънете отношенията. А и със сигурност тя ще ви отвърне със същата монета, като вие започнете да говорите. Дори да е кратко, колежката няма да чака. Защото първи сте задали лош тон в общуването.
Умението да слушате е в топ 2 на най-важните комуникационни умения - наред с умението да накарате другите да ви слушат. Ако го усвоите, си гарантирате успех по няколко начина. Първо, със сигурност ще разбирате по-добре какво казва събеседникът, а и какво не казва. Второ, ще сте му по-симпатични, което означава, че много по-лесно ще се споразумеете. Или даже че той ще е по-склонен да направи това, което вие искате.
Слушането изглежда като нещо много елементарно, но не е. И според експертите по комуникация все по-трудно става, защото днешните хора са претоварени от информация и ангажименти, все бързат, липсват им концентрация, търпение и съпричастност. Само 10% умеят да слушат, твърдят специалистите, като се позовават на резултати от изследвания. Ако усвоите това умение, получавате безспорно конкурентно предимство.
Всъщност има три вида слушане.
При пасивното просто оставяте събеседника да говори. Чувате го, не сте изключили, но не участвате в неговото говорене.
При активното показвате ангажираност - гледате го, кимате, с мимики проявявате отношение.
Третият вид е да слушате така, че да постигате синергия. Това ще рече, че демонстрирате едновременно внимание, разбиране и положителни намерения.
Именно третият вид е умение за комуникация на високо ниво. Понеже то е ценно, но силно подценявано, експертите полагат усилия да го обясняват и да съветват как да го култивирате у себе си.
Повечето хора слушат пасивно или активно, но най-често целта им е да чуят какво казва другият, за да му отговорят.
"Слушането е много повече от това да позволиш на някого да говори, докато чакаш да отговориш. Красотата на слушането е другият да започне да се чувства приет. Слушането е форма на духовно гостоприемство, чрез което го каните да ви стане приятел", казва проф. Хенри Ноуен.
Метафората за "духовно гостоприемство" подсказва, че по този начин се сближавате със събеседника, заслужавате доверието му и стигате до сътрудничество. Освен това, като не слушате само за да прекъснете или за да отговорите, вие по-добре разбирате. Иначе самата ваша цел ви разсейва.
За да минете на следващото ниво обаче, трябва да съучаствате. Т.е. да показвате внимание, разбиране и интерес, като задавате въпроси. Това също е част от слушането и е висш пилотаж.
Трябва да развиете умение да слушате, без да прекъсвате, и едновременно да идентифицирате подходящия момент да питате. Забележете - да поискате разяснение за това, което казва събеседникът ви, а не да му опонирате. По този начин му давате обратна връзка, която е част от "духовното гостоприемство", позволявате му да доразвие мисълта си, да се почувства разбран и да вдигне самоуважението си.
Специалистите наричат това "резонанс на позитивност". Той е двустранен: проявявате го вие, в отговор го проявява събеседникът ви. Този психофеномен осигурява синергия между двама ви и резултатът е сътрудничество.
Точно обратното се случва, ако при слушането не демонстрирате едновременно внимание, разбиране и положителни намерения.
Решавате, че сте чули достатъчно, не прекъсвате, а идентифицирате подходящ момент да питате, но поставяте въпроси, които звучат нападателно. (Как правилно да задавете въпроси четете утре.) Издавате, че сте на друго мнение и че няма да стигнете до позитивен изход в този диалог. Вече поляризирате, а това поставя под съмнение възможността за сътрудничество.
Следователно още в етапа на слушането, преди вие да говорите, карате събеседника да мисли "С тоя/тая няма да се разберем". Подтиквате го към крайна нагласа и намалявате шанса да стигнете до обща позиция в хода на по-нататъшното обсъждане.
"Тъй като не сте усвоили добре правилата на третия вид слушане, стигате до контрапродуктивност. Още преди да е дошъл ред вие да говорите и да изкажете своето различно мнение, сте настроили събеседника си към отрицание. А изследванията са категорични за обратното - щом хората са убедени, че са изслушани с внимание, разбиране и положителни намерения, те подхождат по-малко дефанзивно и когато после установят, че събеседникът им е на различно мнение", уверяват експертите по комуникация.
Те добавят, че по-склонни да слушат са умните хора. Но и при тях има заложен инстинкт да бързат да отхвърлят, когато не са в хармония със събеседника си.
Много тънкият и труден момент е да се научите, че наистина винаги трябва да слушате добронамерено и да си налагате воля да не се влияете от несъгласието, което вече се оформя в главата ви. Заради него заемате отбранителна или нападателна позиция с въпросите си. Това е човешко, случва се автоматично, без да мислите, като чуете, че някой има виждане, различно от вашето.
Именно по тази причина трябва целенасочено да усвоявате високото ниво на слушане.
То подобрява връзката чрез резонанса на позитивност, но не означава безкритично съгласие. Когато сте сигурни, че сте дали възможност да събеседника си да се изкаже докрай, че сте чули и разбрали всичко правилно, тогава вече е ваш ред да говорите и да изложите мнението си.
Голяма е вероятността другият да подходи по същия начин и в конструктивен диалог да постигнете съгласие.
Може и да не подходи, защото не е усвоил висшия пилотаж на слушането. Тогава ще ви трябва добре премерена комбинация от търпение и твърдост, за да го накарате да ви чуе.
Може в крайна сметка и да не постигнете съгласие, но поне вие лично ще сте сигурни, че не сте провалили възможността за синергия заради своето нетърпение и неумение да слушате.
-------- Кой е суперкомуникатор
"Ако анализирате поведението на най-успешните хора в бизнеса, в политиката, във вашия екип, ще видите, че имат общо - умеят да слушат другите и могат да накарат другите да ги слушат. Те са суперкомуникатори. И не са задължително харизматични личности", казва Чарлз Дюиг. Той е автор на книгата "Суперкомуникаторите: Как да разблокираме тайния език на свързването".
Според него може да се научите на суперкомуникация, като разберете как работят разговорите и как да показвате на другия, че искате да се свържете с него.
"Харесваме повече човека, ако мислим, че ни слуша. Склонни сме да се доверяваме повече на този, който доказва, че иска да ни разбере", смята Дюиг.
Суперкомуникаторът мисли за този, с когото говори, толкова, колкото за това какво той самият иска да каже. Извършва действия, които не оставят съмнение, че слуша внимателно и опитва да разбере по-добре.
"Задайте въпрос на събеседника, повторете това, което сте чули, със собствени думи, попитайте дали сте разбрали правилно. Мнозина пропускат последната стъпка. А тя убеждава другия, че искрено искате да разберете какво ви казва и че наистина слушате. Също така, като влезете в разговор, знаейки, че ще повторите, каквото са ви казали, това ви кара да слушате по-внимателно", обяснява Дюиг.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
3 техники за по-добра комуникация и успех в работата
Защо е полезно за професионалния ви успех да си създадете култура на признателност
Топ 5 на най-досадните колеги и как да се отървете от тях
Асистент на шефа - това не звучи гордо, но не го подценявайте
Комплиментът - истината, не цялата истина
И леки вербални подхлъзвания тежко чупят професионалния успех
Как да работите с шеф микромениджър, за да напредвате в кариерата
Ефективни техники срещу колега клюкар
5 начина да се вдъхновите за професионален успех през 2025
Уважението подобрява отношението - какво да не пропуснете в последния работен ден
Признаци, че работохолизмът може да взриви живота ви, се хващат по празници