- Античните паметници и Старият град със своите калдъръмени улици и очарователна архитектура осигуряват романтичен фон, отбелязват от световното издание
- Ключови за гостите са събитията, които се провеждат под тепетата
“От петък до неделя всички хотели в Пловдив са пълни. Идват хора от цялата страна, но най-много софиянци. Млади хора, родители с деца, баби и дядовци с внуци. Прекарват уикенда в Пловдив и се прибират. Отделно са чужденците, които все повече харесват града.”
Това разказва пред “24 часа” Тони Симидчиева, която има малък хотел точно до Одеона в центъра. Според нея обаче уикенд туризмът, който Пловдив развива в последните години, не е единствената причина за наплива от гости. По думите ѝ винаги, когато има рок фестивали, оперни спектакли, винени дефилета и всякакви други културни прояви, градът е пълен.
По данни на НСИ през 2024 г. Пловдив е бил посетен от близо 1,4 млн. туристи.
Сп. “Форбс” пък неотдавна постави Пловдив
на трето място сред най-добрите дестинации
за посрещане на новогодишните празници в Европа.
Списанието отличава най-стария жив град на континента заради впечатляващия микс от история и съвременност. “Античните паметници и Старият град със своите калдъръмени улици и очарователна архитектура осигуряват романтичен фон за новогодишните празненства. Има фантастичен леден парк за кънки на централния площад (голямата ледена пързалка, традиционно поставяна там всяка година - б.а.) и прекрасен коледен базар “Капана”. Вечерна разходка сред празничната украса по пешеходната Главна улица е препоръчителна, понеже
Пловдив изглежда магически
и празничният дух е навсякъде”, пише “Форбс”.
Всъщност световните издания започнаха да пишат за Пловдив, след като градът стана Европейска столица на културата през 2019 г.
“Туристопотокът се увеличи значително. Аз съм изключително удовлетворена от развитието на града, положението е съвсем различно”, споделя Тони Симидчиева. Тя и други хотелиери констатират, че тенденцията отпреди години Пловдив да е по-интересен за чужденците, отколкото за българите, вече се обръща. Януари и февруари са по-слаби за бизнеса, но през март туристите се “събуждат” и с изключение на най-горещите дни през юли и август хората трудно си намират прилична стая. Ръст на посещенията в Пловдив отбелязва и председателят на Съвета по туризъм Любозар Фратев. “Станахме привлекателна дестинация, хората идват. Градът се върна към предковидната 2019 г. и дори я надмина”, коментира той пред “24 часа”.
Неговите наблюдения също сочат, че основната причина за наплива към Пловдив са разнообразните събития. “Имаме много силен културен календар и това привлича много гости.
Понякога дори сцените не ни стигат
и този дефицит трябва да се запълни”, казва Фратев. По думите му Летният и Античният театър не са достатъчни, за да отговорят на потребностите на града.
“Не дай си боже, ако завали дъжд, хората трябва да си отидат, а на откритите сцени втора дата не можеш да вземеш през летните месеци. Концертната ни зала не работи, а за операта да не говорим - в Дома на културата се бият, за да получат някаква дата”, обясни той.
Едно от културните събития, което привлича все повече хора, е Дефилето на младото вино в Стария град. На 16-ото му издание през ноември организаторите отчетоха над 85 000 дегустации, което показва
скок с 20 процента
спрямо предишния път.
“Молили са ме приятели от други градове да им намеря къде да спят, за да дойдат. Месец преди Дефилето на младото вино обаче е невъзможно да се намери свободна стая”, обясни Кирил Николов, който има винарска изба в Перущица.
Щандовете на винарните са в къщите в Стария град и така посетителите комбинират дегустацията на различни сортове с разходка из историческия комплекс.
Община и производители работят заедно
На последното издание кметът на Пловдив Костадин Димитров и актьор, преоблечен като гръцкия бог Дионисий, отвориха първата бъчва.
Тази година Пловдив очаква все повече гости от България и света - събитията, на които градът ще ги покани, се подготвят с пълна сила (Виж по-долу.)
За развитието на туризма община и бизнес са си подали ръка. Последните официални данни на НСИ за октомври 2024 г. показват ръст от 30 на сто спрямо същия месец на миналата година. Отчетените приходи от туризъм са се увеличили с над 2 милиона лева.
80 000 зрители събират най-касовите фестивали, а феновете им спят чак в Асеновград, Карлово и Хисаря
Най-мащабните и касови прояви в Пловдив събират общо около 80 000 зрители, сочи статистиката. Това са фестивалите OPERA OPEN, който през т.г. ще има своето 12-о издание, и Hills of Rock, чиято програма вече е определена, а местата в хотелите са резервирани за дните от 25 до 27 юли.
Тогава на Гребната база ще се изсипят фенове от близо и далеч на групите Sepultura и GOJIRA. Очакват се общо около 50 000 души да куфеят в трите дни. Ще има и други подгряващи групи.
Интересът към този фест е огромен, прииждат фенове на рока от цялата страна и от чужбина. Показателно е, че в момента, в който билетите се пуснат в продажба, в посочените дни в Пловдив не може да се намери свободно място за нощуване. Дори в близките Асеновград, Карлово и Хисаря също не могат да се резервират нощувки, тъй като от месеци напред са заети.
Цената на билетите е впечатляваща. 140 лева е пропускът за един фестивален ден, а за цялото събитие - 220.
Между 25 и 30 хиляди публика събира и OPERA OPEN, който се провежда от юни до септември, но програмата за т.г. все още не е обявена. През тези месеци любителите на класическото изкуство изпълват Античния театър до краен предел, за да проследят заглавията.
3-4 от тях задължително са премиерни и освен опера включват балет и концерти. Фестът е стъпил здраво на традициите на Вердиевия фестивал и привлича много чуждестранни туристи. Той е основен фактор за развитието на културния туризъм в Пловдив. В датите на представленията в хотелите също не могат да се намерят свободни места.