Ако бъдат приети промените, които се предлагат от няколко партии, би следвало процедурата да бъде прекратена. В два от законопроектите се предлагат текстове във връзка с тази процедура, може подходът да бъде различен. Чуха се изказвания, че ако законът не може да бъде факт преди датата на изслушването, е възможно след това президентът да упражни правомощието си.
Така коментира Атанаска Дишева, член от ВСС, Борислав Сарафов, единственият кандидат за поста на главен прокурор, а изслушването му и гласуването на кандидатурата му предстоят на 16 януари.
На въпроса кой ще бъде следващият изпълняващ функциите на главен прокурор - Дишева нямаше категоричен отговор. По думите й един от законопроектите предвижда ограничение за заемането на длъжността до 6 месеца и определени изисквания към лицата, които да заемат длъжността.
"Ако законопроектът бъде приет, би следвало Сарафов да бъде заменен с друго лице", казва тя.
Определянето на заместници е правомощие на прокурорската колегия, добави Дишева, след като Сарафов предложи Ваня Стефанова за свой заместник. "Динамично назначаване и смяната на заместници не е сигурно, това са ръководни постове, които би трябвало да се вземат при по-голяма стабилност."
"Имаме данни, че съществува система за влияния върху магистрати. За съжаление обаче ние нямаме публична информация за успешно провеждане и разследване. От тези данни следва, че всъщност съществува система за манипулация на резултати по дела, на преписки", каза още Дишева. Тя заяви, че това противоречи на идеята за случаен подбор на магистрати и за обективно разследване.
Дишева добави, че понякога даже натиск на един магистрат може да окаже влияние на тези, които са встрани.
„Чувала съм от много свои колеги, изпитвала съм го и върху гърба си - какъв ефект има подобна атака срещу един магистрат върху останалите. Сплашването в голяма част от случаите може да се окаже по-силно за тези, които стоят отстрани и наблюдават процеса", заяви още тя.