Правителството пак одобри промените в закона, на който президентът наложи вето преди няколко месеца
Адвокатите да могат да рекламират своята дейност, знания и опит, предлага Министерският съвет, който на свое заседание в сряда прие промени в Закона за адвокатурата. Предстои те да бъдат внесени в парламента.
Това е повторно одобряване на тези текстове от служебното правителство. Същото беше сторено и през юли миналата година по времето на 50-ото народно събрание. Тогава депутатите ги гласуваха, но промените така и не видяха бял свят, защото президентът Румен Радев наложи вето на закона. Причината той да не го подпише обаче не беше падането на забраната да се рекламира адвокатският труд, а заради така наречените особени представители по делата и тяхното заплащане.
Затова сега Министерският съвет отново внася своя законопроект, който е само по отношение на рекламата и забраната за привличане на клиенти чрез посредник.
Засега не е ясно дали народните представители имат свои предложения за промени в Закона за адвокатурата. В случай че някоя от парламентарните групи е изработила проект, той ще бъде гледан заедно с този на кабинета. Между първо и второ четене те трябва да се обединят.
Поправката, която предлага Министерският съвет, цели синхронизиране на нашата нормативна уредба с изискванията на правото на ЕС.
През 2020 г. Европейската комисия стартира процедура за нарушение срещу България. Причината - беше открито противоречие на разпоредбите на Закона за адвокатурата, свързани с рекламата и забраната за привличането на клиенти чрез посредник.
За отстраняването им се предвижда да бъдат премахнати общите забрани към търговските съобщения на адвокатите. Също така се въвеждат ясни правила по отношение на рекламата и посредничеството при предоставянето на адвокатските услуги.
Според предложенията адвокатите ще могат свободно да популяризират своята дейност, качества, квалификация и опит, както и да използват посредник за привличането на потенциални клиенти. Те обаче ще трябва да спазват предвидените в закона изисквания.
Едно от тях е да не си служат с невярна или подвеждаща информация, включително за цени или безплатни услуги.
Също така не бива да правят необосновано сравнение със свои колеги, когато то може да бъде подвеждащо. Нямат право и да разкриват сведения за имената на предишни или настоящи клиенти или техните дела, освен с изрично писмено съгласие, дадено за тази цел. Не бива и да пораждат неоправдани очаквания за постигане на резултат, който не зависи само от професионалната дейност на адвоката.
Изискванията към рекламата всъщност са детайлно развити в Етичния кодекс на адвоката и чакат само промяната в закона.
Според вносителите новите правила ще допринесат за по-ефективна конкуренция, ще повишат доверието и ще позволят на хората да са по-добре информирани при избора на защитник.
Законът беше приет почти единодушно от 50-ото народно събрание на 11 септември м.г. На 20 септември държавният глава наложи вето, адвокатските колегии скочиха срещу него, а народните представители излязоха във ваканция заради изборите.