- Три вида декларации трябва да попълнят столичани от 1 февруари до 30 септември, за да реши общината как ще се плаща такса смет - на човек или на количество изхвърлени отпадъци
- Допитването е и за нежилищните имоти на фирми и граждани
Софиянци ще трябва да декларират колко хора живеят в едно жилище и колко боклук хвърлят на година. Те ще трябва да попълнят нови три вида декларации от 1 февруари до 30 септември 2025 г.
Това предвиждат промени в Наредбата за определяне и администриране на местни такси и цени на услуги, които са качени за обществено обсъждане.
Първата декларация е за жилищни имоти на граждани и предприятия, която ще се подава в отделите “Общински приходи” на Дирекция “Общински приходи” по местонахождение на имота. Пак там ще се приема и вторият вид - за нежилищни имоти на граждани.
Третата декларация е за нежилищни имоти на предприятия чрез Дирекция “Икономика и търговска дейност”.
Освен личните данни, в тях ще трябва да се попълнят само две неща- броят на ползвателите и годишното количество на генерираните битови отпадъци от имота “определено съобразно следните съдове за битови отпадъци при седмична честота на транспортиране”.
Това се налага, защото
от 1 януари 2026 г. най-накрая трябва да влезе в сила правилото “замърсителят плаща” -
таксата смет да зависи от количеството изхвърлен боклук и броя на ползвателите на услугата. Неминуемо е да има повишаване, но тъй като държавата остави кметовете сами да се оправят, без да предложи методика, след голямо напрежение през есента новите такси бяха отложени с една година.
Вижте тук предложените промени. (Новите документи са Нов образец на Декларация № 5; Нов образец на Декларация № 6; Нов образец на Декларация № 7).
Общините ще имат 3 варианта за изчисляване на таксата, както и да правят комбинации с тях.
Първият е индивидуално определяне на количеството битов отпадък за всеки имот чрез торби.
Вторият е чрез измерване на количеството битов отпадък според броя и обема на контейнери и кофи и честотата на тяхното извозване. След това той да се раздели на броя на хората, които ги ползват - вариант, подходящ за обитателите на жилищни блокове.
Третият вариант е общите разходи по събиране, извозване, обработване и депониране на боклука да бъде разделен на броя на жителите на общината и така да се определи еднаква такса на човек.
Кой от тях ще избере София, все още не е ясно, а проблеми има и при трите.
Най-вероятният избор ще е такса смет да се плаща на човек. Тук проблемът е, че общината не знае в кой апартамент колко човека живеят. Причината е, че има разминаване между действителните данни и тези на ГРАО. Общината иска да получи реалната картина чрез новите декларации, които пуска.
Друг вариант е такса смет да се плаща спрямо обема и броя контейнери със смесен отпадък, извозени през годината. За блок с 8-9 етажа ще са нужни две кофи, които да се извозват 3 пъти седмично (тук се отчита фактът, че ще има насърчаване на разделното събиране). За по-ниски сгради ще трябва контейнер, извозван веднъж на три дни. Така таксата ще се начислява
на база сумарното количеството боклук на блока
или входа.
В зони с преобладаващо еднофамилни къщи пък може да се въведат персонални кофи или торби.
В момента в част от столичните райони “Надежда”, “Илинден” и “Овча купел” пилотно са въведени т.нар. зелени острови. В тях под ключ има различни контейнери - за опаковки, хранителни и обикновените сиви контейнери за смесен отпадък. Така там вече се знае кой блок колко боклук изхвърля.
Който и вариант да се избере, със сигурност ще има увеличение в пъти за някои домакинства.
Сумата ще намалее за самотно живеещи в центъра,
защото данъчните оценки на тези имоти са високи, а на тяхна основа сега се смята и плащането за смет. Но за семействата по кварталите таксата ще се вдигне.
В София таксата смет за 2025 г. за гражданите отново ще остане без промяна - 1,6 промила от данъчната оценка на имота. За бизнеса обаче има увеличение. В момента, ако фирмите изберат да плащат на контейнер с вместимост от 1100 литра, цената е 2600 лв. на година. По-голям контейнер - с вместимост 3,5 - 4 куб. м, струва 10 400 лв. Това са цени при извозване на съответния съд веднъж седмично.
Лек спад има в таксата за поддържане на чистотата на местата за обществено ползване пред сградите - от 4,3 на 3,7%.
До края на ноември 2024 г. общината е
събрала 266, 22 млн. лв. от такса битови отпадъци
Приходите от данък недвижими имоти за същия период са 125 571 846 лв. А от данък МПС - 114 803 897 лв. “Събраните средства от тях през 11-те месеца на миналата година са с 12,5 % повече от същия период на предходната, въпреки че размерът на данъците и такса битови отпадъци не е повишаван. Това се дължи на активната работа и усилия от страна на общинската данъчна администрация”, пишат от Столична община.
От недобори (стари задължения) тя е успяла да събере близо 105 млн. лв. В края на ноември СОС сключи и споразумение за разсрочено плащане на натрупаните дългове от НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов”. Академията дължи 473 576,23 лв. за такса смет и данък сгради от 2019 г., като по-голямата част (418 978 лв.) са за битови отпадъци. Ще ги плащат разсрочено през следващите 7 години - до 2031-а.
И ПФК “Левски” се споразумя през март м.г. да си плати разсрочено натрупаните над 2 млн. лева дългове към общината. Споразумение имат още БНР, “Сердика Спортни имоти” и Софийският университет.
На всеки 250 хил. жители - по 3 цветни кофи
По три контейнера - за пластмаса и метал, за хартия и за стъкло ще трябва да поставят фирмите в София. Това ще става при сключването на нови договори с компаниите, които искат да оползотворяват опаковките. През тази година изтича един от тях. Сега в 16 района се събират само в два - жълт (за хартия, пластмаса и метал) и зелен (за стъкло).
Миналата година Столичният общински съвет прие нови изисквания към фирмите, които оползотворяват опаковките. В момента в цялата столица има около 3000 точки за разделно събиране, докато сивите контейнери за общ отпадък са 92 000. Според новите правила на всеки 250 души да се направи място за разделно събиране.
Данните на общината показали, че системата с трите кофи е много по-ефективна, защото те събирали 16 хил. тона годишно, докато тези с два - 10 хил.
Освен това се завишиха и изискванията към фирмите за разделно събиране да реагират по-бързо при сигнал на гражданин, че някоя е повредена или липсва.
Столичната община има сключени договори с три организации по оползотворяване на отпадъци от опаковки - “Екобулпак България”, “Екопак България” и “Булекопак”.
До промените фирмите кандидатстваха за всеки един от 24-те района. Вече има и ново райониране в десет позиции, което преповтаря това на сметопочистващите фирми.