- Около моретата виреят повече пернати. Гонят ги с ужасяващ звук, халосни патрони, радари, кучета, соколи
- Застрашени са ветропарковете, както и покривите на големи заводи, които могат да паднат от тонове изпражнения на крилати
София не е заплашена от често влитане на птици в самолетите. Бургас и Варна са много по-рискови, защото се намират до морето и гларусите създават проблеми.
Сблъсък с пернати е основната версия за фаталния инцидент в Южна Корея, при който загинаха 179 души, а само двама стюарди оцеляха. Град Муан, където се разби самолетът на “Чеджу еър”, е особено рисков в това отношение. Той е разположен и на река, и на океан. Според специалистите такива места са обитание на много птици, и то големи. Летищата, които са до море, изискват повече усилия, за да се избегнат инцидентите.
Милиарди долари годишно са щетите в света от сблъсъци на птици
в самолети. Тези случаи никак не са редки, но пътниците обикновено изобщо не разбират за тях и те не заплашват сигурността им. Понякога обаче може да се стигне до спиране на двигателите, взрив и катастрофа.
Последните доклади за вероятен сблъсък с птици на летище София са от декември 2024 г. - три на брой, но нито един от тях не е довел до щети на самолетите или прекъсване на операциите, уверяват от отдела им за връзки с обществеността. Екипът от сектор “Контрол птици и животни” работел денонощно, за да осигури безопасността в критичните зони.
“Летище София има разработени “Програма за управление на опасностите, свързани с дивата природа” и “Процедура за намаляване на опасността от сблъсък на самолети с птици и животни”. Те са в съответствие с всички регулаторни изисквания на Европейския съюз, Международната организация за гражданско въздухоплаване (ICAO), както и с най-добрите международни практики. Прилагаме два основни типа мерки за управление на риска: пасивно управление – управление на местообитания и околната среда с цел минимизиране на привличането на диви животни към зоните на летището.
Вторият е активно управление – включва пряко прогонване на птици чрез пиротехнически средства, звукови устройства и светлинни сигнали, както и залавяне и преместване на диви животни”, пишат в отговора си от летище София. В зоната около пистите броят и видовете птици зависели от сезоните, метеорологичните условия и миграционните периоди. Най-често срещаните видове включват: лястовици, соколи, врани, мишелови, гларуси, патици, свраки, щиглеци, щъркели, бухали, сови, скорци, дроздове, гълъби и яребици.
Не така стои въпросът с Бургас и Варна, които са по-рискови заради гларусите и защото се намират на миграционния път “Виа Понтика” и през есента и пролетта има засилено присъствие на пернати. За последните 6 месеца обаче не са регистрирали сериозни инциденти с щети, уточняват от оператора на двете летища “Фрапорт”. Там също използват различни методи за контрол, като поддържане на ниска растителност, за да бъде непривлекателна за гнездене и хранене на птици, наблюдават водните басейни и дренажните системи, пускат устройства със звуци, имитиращи хищници. В зори и по здрач използват лазери, в останалото време - пиротехника и газови оръдия, които създават силни шумове и ефективно прогонват единични птици или ята.
Край Бургас и Варна пускат и хвърчила под формата на хищници и балони,
за да плашат крилатите. Освен това специализирани екипи проверяват пистата преди всяко самолетодвижение.
Служители редовно оглеждат околностите в радиус от 13 километра около летищата във Варна и Бургас за оценка на популациите, както и на близките сметища.
По два-три инцидента на ден има в близкия до нас турски мегаполис Истанбул, който е на Босфора и е натоварен със стотици полети, казват специалисти. Проблемите не са сериозни, най-много да върнат машината и да я сменят.
Същото е и на летище “Фиумичино” в Рим. Един от последните известни случаи там преди катастрофата в Южна Корея е от 10 ноември 2024 г. При излитане на самолет в двигателя му се заплитат птици. На борда са 249 пътници и 16 души екипаж. За секунди дясната турбина избухва в пламъци. Пилотът изхвърля горивото в морето и каца аварийно. За щастие всичко приключва благополучно.
Освен близостта до големи водни басейни влияние оказват и други фактори за това колко птици се реят около летищата. Значение имат и сезоните на миграция, когато опасностите и сблъсъците се увеличават драстично. Има проучвания, които показват, че в определени часове на деня – на зазоряване и здрач, крилатите са по-активни и тогава и инцидентите са повече.
Различните видове от тях представляват различни нива на заплаха за самолетите. Големите - гъски или грабливи птици, могат да причинят значителни щети поради размера и теглото си. По-малките чайки и средно големи пернати пък често се струпват на големи ята, което също увеличава рисковете. Затова летищата се допитват и до орнитолози, когато планират защитата.
Обикновено птиците се вмъкват между перките и съвременните модели може да продължат с втората си турбина. Но ако откаже и тя, се случва катастрофа, подобно на тази в Муан, Южна Корея. Проблемът е, че моторите се вътят на високи обороти и са чувствителни при дисбаланс. Като влезе птица, тя се стича по перките и механизмът се разбалансира. Съвременните машини са проектирани така, че
когато се усети дисбаланс дори до един грам, двигателят автоматично
се изключва. Проблемът е, ако влязат птици и в двата мотора и те спрат да работят. А последните модели са с много електроника и без ток стават неуправляеми.
Птици попадат в двигателите най-често при набиране на височина. На кацане не е толкова рисково.
Как обаче шумът, който издават самолетите, не ги гони? Любопитното е, че те често избират да живеят около летищата, които обикновено са извън градовете и сред огромни свободни пространства. Откритият терен привлича пернатите и се налага да бъдат гонени.
Какви са методите, които се използват?
Най-старият е да се пуска запис на звуци от хищни птици, така че по-слабите да се уплашат и да избягат. Но е доказано, че не е много ефективен. Друг по-отдавнашен начин е специалисти да наблюдават околността, но през нощта и при мъгла това е трудно.
Плашат ги още с изстрели с халосни патрони, за да усетят ударната вълна и тя да ги накара да бягат от пистата. Пилотите се свързват с диспечерите и докладват, ако видят птици. Тогава се изпраща съобщение за изстрелване на халосните боеприпаси.
Другаде се използват и гърмящи системи с газ, предизвикващи взривна вълна, и това също пропъжда птиците.
По-иновативно е постъпила българо-американска компания, използваща силен звук. Той е в средния диапазон и е изключително неприятен, разказват специалисти. В състояние е да пропъди пернатите далече от пистата, защото за тях е равносилно на надута до дупка музика в заведение, заради която не можеш да чуеш какво ти казва човекът до теб. За целта се поставя специална тонколона с мощност няколко хиляди вата и звукът се пуска чрез компютър.
Преди това птиците се локализират по два метода. Първият е с инфрачервена камера, която улавя топлинното им излъчване. След това насочва акустичната вълна, за да ги изгони. При втория животните се наблюдават чрез стереокамери, за да се види точната им позиция във въздуха и пак да се изпрати звукът. Използват се две камери, защото иначе не е сигурно дали се вижда птица, или е самолет в далечината.
Има и радарни технологии, които се управляват от изкуствен интелект.
Състоят се от камера за откриване на птици, модул за видеообработка за проследяване на целта, лазерен излъчвател и подвижно огледало за отразяване и насочване на лъча. Когато системата открие крилато животно, го проследява чрез модула за обработка на видео в реално време.
Според експертите радарите са по-неефективни, защото са предназначени да засичат по-големи тела и не успяват да установят присъствието на малки птици.
Методите може и да са чрез използване на естествените дразнители на птиците. На места в САЩ монтират фалшиви грабливи животни, които гонят пернатите, но с временен ефект. В крайна сметка птиците разбират, че пластмасовите плашила не са заплаха. Другаде ги гонят със специално обучени кучета. Четирикраките се изпращат и срещу алигатори, каквито се срещат около летищата във Флорида. Но това е скъп метод и не е много разпространен.
Практикува се и лов със соколи, които също са тренирани.
Идеята е, че птиците може да свикнат с ежедневните шумове или статични плашила, но никога не могат да преодолеят инстинкта си за самосъхранение и за бягство от хищници.
Почти навсякъде по света летищните власти почистват остатъците от храна, подстригват много късо тревата и покриват езерата и другите водоизточници. На места инсталират шипове, за да не могат птиците да кацат.
Познат е и методът за гоненето им с лазер. Предимството е, че хората не го чуват и не им пречи, но когато е насочен близо до самолета, има опасност да заслепи пилота и да застраши полета. Затова зелени лазери се използват в други рискови откъм попадане на птици места - във ветропарковете.
Шумът на перките привлича крилатите. Затова и там се вземат мерки както по летищата. Но ако попаднат във въртящото се устройство, глобите са много солени. В САЩ например при инцидент с бял орел, който е защитен и е символ на страната, санкцията може да достигне до милиони долари.
Птиците трябва да бъдат гонени и от още едно място - индустриалните покриви. Това са декари свободно пространство и ако не се вземат мерки, на година може да се натрупат тонове изпражнения и покривът да рухне. Заводът може да е изключително чист и иновативен, но отгоре да се разнася много неприятна миризма. Обикновено тези покриви са топли, защото горещият въздух се издига нагоре и птиците обичат да кацат там.
Когато се инсталира устройство за прогонването им, едновременно с това се отчита колко крилати животни обикалят наоколо.
“Понякога се е случвало на една вечер да преброи до 30 000 пернати на покрива на голям завод. Представете си какви боклуци ще има отгоре, ако не се контролира присъствието им”, разказа човек от бранша. Инсталирани са стереокамери за мониторинг. Оказва се, че птиците също като хората си имат редовен режим. В 8 ч. сутринта и после в 17 ч. са били наблюдавани задръствания от птици над покрива. Графикът им е подобен на този на работещите.
И може би разписанията на самолетите трябва да се съобразят с това, за да се намалят подобни инциденти.