Първият звънец удари с радост само за някои от децата на семейството на Бано, посетени от бившия просветен министър Денков с покана за училище. Те живеят в ромския квартал „Раковица" на град Берковица.
Сега, след три години двете им големи момчета Стефан и Чоко са записани в Лесотехническата гимназия, но са се отказали. Мечтаейки да станат футболисти, често пропускат тренировките на стадиона и заедно с баща се трудят на черно по строежите в столицата, където той е общ работник. Стефан е завършил миналата година 4 -то основно училище „Георги Сава Раковски" Берковица и е стигнал до гимназията , но безпаричието в семейството е причина да се прости с ученичеството. Виолета е 6 за седми клас, а най-малката Тотка е била подготвителна в основното училище и сега ще бъде първолаче, разказа директорката г-жа Таня Йонова.
Семейството с четири деца , които през 2021 година посети министър Денков, за да ги агитира да се върнат в училище са тежък случай, казват местните. Бащата е неграмотен, роднините му също, има слабост към алкохола, а майката е глухоняма. Децата са талантливи и умни.
Получават социални помоши, падат им се по 300 лева на година или по 150 на учебен срок.
Най-малката Тотка е получила раничка и несесерче подарък от школото.
Че трудности има това е ясно, но се стремим да ги изучим, казват майката и бащата. Те са закупили най-необходимото и вече са разбрали, че най-важно е присъствието на децата им в час. Ясно им е, че ако момчетата ще искат шофьорски книжки трябва да са учили. Изисква се да покажат дипломи, но на този етап не могат да посрещат нуждите си. Доволни са, че близо до проблемите им са и двама медиатори, които се грижат за хората от квартала.
При тях беше министър Николай Денков и получи обещание, че ще ги пращат на училище.
Сега големите могат да четат и пишат, а това ще им е нужно в живота. Дори за получаването на социалните помощи да си попълниш молбата трябва да си грамотен, разбират те.
Властите от своя страна полагат усилия за записване на учениците.
По най- нови данни с 40% е намалял делът на отпадналите от образователната система деца за последните години благодарение на усилията на екипите по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане, включване и предотвратяване на отпадането от образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст. Това съобщиха от Министерството на образованието и науката.
За тези години над 50 000 деца са върнати и задържани в училище. В резултат на екипната работа всяка година около 9 000 деца и ученици трайно остават в системата.
Коефициентът на обхванатите, определен като относителен дял на записаните деца и ученици, намален с броя на тези, които са в чужбина, към началото на втория учебен срок на 2023/2024 учебна година, е 94 %. Върнатите в резултат на действията на екипите за обхват са 15 918.
Организатори на дейностите по места са РУО, които сформират и координират дейностите на екипите за обхват. Те правят регулярно посещения на адрес по утвърден от началника на РУО график, както и при всяка възникнала необходимост за решаване на конкретен случай, за да се предотврати отпадането на децата и учениците от образователната система.
По данни от РУО-Монтана работата по Механизма освен с обходите на екипите е насочена и към работа с родителите - подпомагането им в процеса на адаптиране на децата към условията на образователната институция и към прехода към училище. Общинските администрации и местните комисии за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни оказват пълно съдействие при необходимост. Своевременно се предприемат и съвместни действия с представители на отдел „Закрила на детето" и с органите на МВР, отдел „Детска педагогическа стая". Наблюдава се добра съвместна работа между институциите, сътрудничество и отговорно отношение към всеки отделен случай. Увеличава се броят на назначените в училищата образователни медиатори, които се ползват с доверие сред учениците и техните семейства и посещават адреси на ученици, които са застрашени от отпадане поради семейни и социални причини.
За изминалата учебна година в област Монтана са обхванати близо 95% от подлежащите на задължително предучилищно и училищно образование.
В квартал Раковица екипи обикалят домовете и са записали 20 деца за 1 клас в училището. В същото време 40 деца от махалата са родени в чужбина и ще прекрачат училищния праг далеч от родината и ще се запознаят с азбуката на непознат език. Четири деца са се върнали от Германия, там не са учили и сега макар и по- големи с 2-3 години ще започнат от начало от „а,б,в".
Родителите от махалата посочват ниските доходи като единствена причина за отсъствията от учебните занятия. Допълват че цените на храните са се повишили и става все по- трудно да се отглеждат четири деца, затова големите ще трябва да работят нещо допълнително. Тук може да се спомене и безработицата, заводите са закрити, а преди поглъщали много работна ръка и давали препитание.
Според директорката на училището г-жа Таня Йонова трудно се приобщават децата в уязвимите райони. Педагози разказват, че живеят с техния ритъм- повече празници, по-мaлко делници. Общо взето срещат разбиране от родителите, но парите все не стигат. Имат и добри примери. Идват и помощи по различни направления. Събират се дрехи, обувки. Разменят се учебници и книги.
Денков посети семейството на Бано по време на Ковид пандемията на 7 октомври 2021 да ги агитира да не пропускат учебните часове. Тогава всички бяхa притеснени, страхували се за живота и здравето на децата.
Властите оттогава не спират в опитите си да върнат повече деца в класните стаи. Не се спират и при извънредни маргинални случаи. В тази превантивна дейност се включват и Трайка Трайкова – Началник на РУО Монтана, Веселин Найденов – Старши експерт в РУО Монтана и председател на екипите за обхват на територията на област Монтана по Механизма за съвместна работа на институциите по обхващане и включване в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст, Венета Асенова – Главен експерт „Образование" в Община Берковица, Валентин Миланов – Главен специалист „Етнически и ромски въпроси" в Община Берковица, Анжела Кадийска – психолог в училището и директорката училището г-жа Таня Йонова.
Прилагането на Механизма за обхват и начините за превенция отпадането на деца от образователната система протича с различни особености и трудности. Дискутират се способите за мотивиране на подрастващите да придобиват знания в училищна среда и средствата за привличане на родителите към училищния живот. Споделят се добри практики от дейности на училището, РУО Монтана и Община Берковица, свързани с осигуряването на достъп до качествено образование и недопускане отпадането на децата и учениците от образователната сфера.