- Задава ли се строителство на многоетажни паркинги в столицата?
- Цената на квадратен метър като себестойност за предприемача е почти същата като тази за апартамент
- По цялото протежение на Перловската река може да се изградят такива гнезда, смятат експерти
Софиянци са в шок от липсата на гаражи и паркоместа в столицата, а цените им вече гонят тези на апартаментите.
Човек може да се сдобие с гараж в центъра срещу суми между 45 и 70 хиляди евро в зависимост от нивото, на което е разположен. Колкото е по-близо до улицата, толкова е по-скъп.
В същото време квадратният метър за жилище в района върви по 3000 евро. Тоест миниатюрна
боксониера от 23 квадрата се равнява на един гараж на добра локация.
В една от най-пренаселените зони - около Орлов мост, гараж в луксозна кооперация се продава на още по-висока цена - за 125 000 евро.
Подобна е ситуацията и с паркоместата. Брокер разкри пред “24 часа - 168 истории”, че в началото на годината е успял да реализира сделка за две такива на минус второ ниво в блок около бул. “Джеймс Баучър” срещу 74 000 евро. И добавя, че сега, в края на годината, вероятно вече биха стрували 100 000 евро.
Наемът на паркомясто пък вече върви от 400 лв. нагоре, което за собственика, който го отдава, има определени плюсове в сравнение с това да пусне наематели в гарсониера. Те може да му оставят неплатени сметки, счупени уреди, повреди или най-малкото мръсно. Докато на гаража не му трябва поддръжка, няма опасност от сериозни щети. Така че цените и за краткотрайно ползване на място за паркиране ще се вдигат, прогнозират брокери.
Проблемите при съществуващите паркоместа според брокери са, че в голямата си част сделките не са перфектно издържани. Те не може да се продават като самостоятелни обекти. Особено при надземните, които включват идеални части от парцела. Не притежават индивидуален кадастрален номер, той е общ за цялата улица. Нотариусите дълго време не са искали да изповядват тези договори. Напоследък обаче се съгласяват, след като вече е измислен вариант да се избегне проблемът.
Решението е: купувачът задължително подписва декларация, че става притежател на идеални части от парцела, в който е в съсобственост. В нотариалния акт се вписва, че човекът няма претенции към онези идеални части, предназначени за другите паркоместа. Това вече е стандарт в сделките, макар че засега не е регламентирано в закон.
При гаражите е различно - те имат врати, включени са в кадастъра, така че там нормативни проблеми за покупки няма.
За новите блокове има изискване по едно паркомясто на апартамент, но за по-старите никой не е мислил за това. Там също скоро няма да се намира къде да се остави колата.
Положението в София се усложнява и от факта, че общината е продала
повече винетни стикери, отколкото са колите на живеещите в синя и зелена
зона, а в някои други части на столицата пространствата, в които може да се остави автомобил, са запълнени до 99%.
Скандалите между собствениците на автомобили кой да паркира на дадено място са ежедневие. Има дори и побоища. В обиколки да се намери свободен периметър софиянци губят и време, и нерви, и бензин.
Затова много хора смятат, че е време, след като Столична община не прави нищо по въпроса, частните инвеститори да се насочат към строителство на многоетажни паркинги. Досега имаха по-голям интерес да вдигнат жилищна сграда, но вече цените започват да се приближават. В скоро време ще се появят желаещи, предполагат брокери.
От години в София се строят безкрайно много жилища. Градът е претъпкан с тях, като много са необитаеми. По данни на Националния статистически институт (НСИ)
една трета стоят заключени, защото там не живее никой.
И макар че това е най-ниският процент от всички големи градове в страната, проблемът е сериозен.
Предприемачите вече пресмятат дали не е по-изгодно да строят многоетажни паркинги вместо жилищни сгради. “24 часа - 168 истории” разговаря с бизнесмени от този бранш, които споделиха, че обсъждат идеята със свои колеги.
В столицата вече е изграден един многоетажен паркинг в ж.к. “Надежда”. В процес на строителство е и втори - до пазара “Ситняково”. Има намерение подобен да се издигне и в “Младост”, който е вторият по големина квартал в София.
Съоръжението в “Надежда” е построено от общинското дружество “Софийски имоти”. Той е четириетажен, а на партера има магазини и зала за тренировки. На покрива пък - спортна площадка. Разположен е на площ от 7500 кв. м. Построяването му струва 6,150 млн. лв. Част от тях са собствени средства и кредит от 4,4 млн. лв. от Фонда за устойчиви градове, чийто капитал е получен по оперативна програма “Региони в растеж 2014-2020”.
Състои се от 310 места - 188 в покритата част, които са запълнени, и 122 - в откритата, където има свободни клетки. Обособени са и 32 отделения за електромобили. Цената на час е 2 лв., на месец - 90 или 100 лв. според това дали е в откритата или закритата част. Предлагат се тримесечни или годишни абонаменти.
Може да се паркират и мотоциклети и велосипеди
- съответно на цена от 1 лв. и 50 ст. на час. Работи вече една година.
Другият напреднал до голяма степен в строителството многоетажен паркинг - до пазара "Ситняково", също е четириетажен. В него има над 200 места. Струва 6,6 млн. лв. Общата разгъната застроена площ е 6430 кв. м. За него отговаря дружеството “Пазари Изток”. Там е предвидена зона за събития, а на покрива - спортно игрище. Има и кафене, съблекални и две зали за тренировки.
Третото подобно намерение в София е за съоръжение с различни нива за паркиране до метростанция “Младост 3” на мястото на сегашния буферен паркинг.
Но нито там, нито в другите два паркинга има подземни нива. Това изисква повече средства, защото изграждането на инфраструктурата е по-скъпо. Ако има само 1 етаж надолу, оскъпяването не е много, но два и повече етажа изискват допълнително укрепване чрез анкериране или шлицови стени, обясняват инженери.
“Самата конструкция е изцяло стоманобетон по целия контур.
Тя трябва да издържа цялото натоварване отгоре.
То става все по-голямо, колкото по-дълбоко се слиза като етажи - коментира инж.-конструкторът Християн Вълчев. - Така структурата става много тежка и като изпълнение, и като цена. Надземните паркинги са по-евтини. Себестойността на такъв с един подземен етаж и 5 или 6 отгоре е наполовина от тази, която ще е като подземен.”
Защо няма такива в центъра, където нуждата е най-належаща?
“Засега не изглежда рентабилно. Истината е, че ако се изгражда минус второ ниво, строежът се оскъпява доста, а за минус трето и по-надолу е още повече, защото изисква още по-сериозно укрепване”, коментира и инж. Георги Георгиев.
Повечето пари идват от това, че земята в центъра е много скъпа,
обясняват експертите. Икономически неизгодно е за частен инвеститор да я купува, да обезщетява собственика и да изгради многоетажен паркинг. Ако общината я даде на концесия например за 20 г. и в това време предприемачът ще получава приходи, тогава може и да се случат нещата.
Иначе себестойността на строителството на подобно съоръжение и на жилищен блок ще е приблизително еднаква. Според инж. Вълчев - около 1000 евро на квадрат. Но ако са апартаменти, предприемачът ще ги продаде за 3000 - 4000 евро на квадратен метър в центъра, докато паркингът няма да му донесе такива приходи. Поне не и на този етап - в следващите 30 години. “За да е благоразумна инвестицията, общината трябва да отдели централни парцели, да ги обяви на търг и да намери инвеститори, които да го направят - добавя инж. Вълчев. - Материалите за строителството на жилищен блок или клетки за коли са същите - стоманобетон. Разликата е в арматурата, защото изискването за зоните, където ще се оставят автомобили, е да поемат по-големи натоварвания. Нормативно е прието, че
1 кв. м жилищно строителство трябва да издържа 200 кг. При автомобилен паркинг стига до 500 кг.
При офисното строителство е 300 кг. Това означава повече армировка в стоманобетона, която да понесе тежестта. И съответно излиза по-скъпо. Разликата обаче не е драматична - оскъпяването е около 15%. Няма да е в пъти.”
Другото, което се изисква по закон, е да се предвиди безпрепятствено движение на колите в многоетажния паркинг. Условието е светлото разстояние между подпорните елементи да е 6 метра. Това е мястото за маневриране. Напоследък масово се практикува то да се изпълнява и при жилищното строителство, защото новите блокове вървят задължително с подземни паркинги. В моловете е по-широко - от 7,20, 7,80 до 8 метра.
В Европа от много години има подобни съоръжения. Но
преди 40 - 50 г. са ги изграждали с по-малко подпорно разстояние.
“Попадал съм в такъв подземен паркинг в Испания и там е изключително трудно да се маневрира. Мястото за минаване беше много малко и тясно - под 5 метра”, разказа Вълчев.
В по-ново време в Европа мислят в перспектива и изграждат такива паркинги масово над земята, защото е по-евтино. Във Виена например изискват задължително 2 подземни нива за паркинг на всяка строяща се сграда, независимо от предназначението ѝ. У нас по Закона за устройство на територията инвеститорът е длъжен да предвиди паркомясто за всеки апартамент в новостроящ се блок. За обществена сграда и за хотел условията са по-различни.
Според специалистите в центъра на София има свободни терени, където могат да се изградят многоетажни паркинги, така че да се облекчат улиците.
“Наскоро с колеги коментирахме, че по цялото протежение на Перловската река може да се построят отворени 3 - 4-етажни паркинги със стоманени конструкции. Има неизползвани зони в София”, категоричен е инж. Вълчев.
Така че варианти има, но общината трябва да е много по-активна в решаването на този задълбочаващ се проблем за софиянци.
В Бургас също се строи
Бургас започна изграждането на 3 многоетажни паркинги в квартал "Възраждане", който е с централно разположение и където има сериозен проблем с паркирането. Според общински съветници там има нужда от 4000 паркоместа.
За да избере локация, общината в морския град пусна допитване до жителите. Участниците в анкетата, 42% от които са млади хора между 21 и 40 г., са се оплакали, че всеки ден имат проблем с паркирането.
Но се оказа, че обитаващите района около големия пазар край магазин "Краснодар", където нуждата е най-належаща, не искат подобно съоръжение.
Даже са стартирали подписка срещу тази идея. Притесняват се от допълнителен шум в домовете си, който и без това търпят заради големия пазар, както и че ще има безбожни задръствания. Да не говорим за замърсяването на въздуха.
Участниците в анкетата са избрали други места и общината се е съобразила с тях. След което още през септември т.г. е направена първата копка за такова съоръжение.
За целта терен, който е общинска собственост, не е бил продаден за жилищно строителство, а е предназначен за сграда за коли.
Втората надземна паркосистема ще е около Окръжна болница в комплекс "Зорница", който ще е на две нива с над 100 места. Тя ще е модерна - с фотоволтаици на покрива, които да осигуряват ток.
Съоръжение за 150 места има в Пловдив. В процес е още едно, има и на панаира
В Пловдив също вече са изчерпали възможностите за паркиране - особено в центъра. Затова единствено възможни сa многоетажните съоръжения.
От 4 години там вече функционира паркинг "Звезда" в район "Западен" с капацитет 147 места. Той е на три нива и струваше 3,3 млн. лв. На първите два етажа са абонаментните клетки, а на последния - за почасово паркиране. На партера са разположени магазини.
Паркирането е автоматизирано - плаща се на автомат, има бариери и видеокамери. На партера подобно на София са магазините, които се дават под наем чрез търг.
Но 150 места не са много за град като Пловдив. Затова там са започнали следващи процедури. Ден преди Бъдни вечер изтече срокът, в който предприемачите можеха да подават оферти за инвестиционен проект за строителство на втори многоетажен паркинг в Пловдив. Този път в район "Тракия". Става дума за 7-етажно съоръжение с 630 паркоместа. Поръчката върви заедно с изграждане на канализация по главния колектор по бул. "Освобождение".
Пловдивчани са решили част от тока на втория многоетажен паркинг да се осигурява от фотоволтаични панели, монтирани отгоре. Така е заложено по проект. За избор на изпълнител по поръчката в общинския бюджет са предвидени 200 000 лв. Съоръжението ще е с асансьори, видеонаблюдение, паркинг-система за контрол на достъпа, магазини и ресторант или кафене.
Въпреки че няма къде да паркират, жителите на района са против поради същите причини като хората от бургаския кв. "Възраждане" - че ще се замърсява въздухът и ще е много шумно. Но общината е задвижила процедурата.
В Пловдив в експлоатация вече 12 години е конструкцията в Международния панаир, в която има клетки за 738 коли. Изградени са две рампи за достъп. Площта е 2920 кв. м, а РЗП - 20 440 кв. м.
Преди година и половина бе направена и първата копка на многоетажен паркинг с хеликоптерна площадка в пловдивската болница "Свети Георги". Теренът е избран, така че да води лесно и бързо до сградата на лечебното заведение с входовете за служителите, администрацията и пациентите. Разгънатата му площ е 20 402 кв. м. Предвижда се да има 603 паркоместа, като 61 от тях - за хора с увреждания.
Инвестицията е за близо 20 млн. лв. Срокът за изпълнение е до 2 г. след започване на строителните дейности, което е около средата на 2025 г.
Във Варна ще е на 5 нива под земята. Заради него се отказват от небостъргач
Зад болница "Света Ана" във Варна през 2023 г. започна изграждането на първия подземен многоетажен паркинг на 5 нива и два етажа магазини. Според общината проектът е съобразен с нивата на подпочвените води. Мястото е избрано неслучайно, тъй като наоколо има много обществени сгради и има крещяща нужда. Предвидени са 354 паркоместа.
Локацията е интересна, тъй като там се опитваха да построят първия небостъргач в морската столица, но това намерение е отпаднало. Многоетажният паркинг с мол го е заменил.
На първия подземен етаж ще има само 20 паркоместа и магазин на площ 1,5 декара. На останалите нива по-надолу клетките ще са по 83.