Предложението е на депутати от ПП, полевите тестове давали фалшиви резултати за употреба на дрога
Още три проекта за промяна на Закона за движение по пътищата чакат в парламента
Колата да не се спира от движение и да не се отнема, докато лабораторно изследване не докаже употреба на наркотици или техни аналози при шофиране.
Предложението е на депутати от “Продължаваме промяната”, които са внесли изменения в Закона за движение по пътищата. В момента колата се спира от движение, ако полеви тест установи наличието на наркотици. От ПП предлагат новите текстове с мотив, че са зачестили случаите с тестове, които дават фалшиви положителни резултати. Те
отчитали като наркотици вещества, които
са в лекарства и хранителни добавки
Цитират се бензодиазепините, които се използват в лекарства за безсъние, болкоуспокояващи и други. Тестовете засичали и кодеина, който е съставка в сиропите за кашлица, както и алпразолам, който е съставка на ксанакс. Положителни резултати за наркотици можело да даде и конопеното масло, което няма психоактивно действие и се продава свободно като съставка в козметики и хранителни добавки.
Като резултат обаче шофьорите бивали арестувани, обискирани, колата им - претърсвана, а книжката се отнема за срок до 18 месеца или до решаване на случая. Това е съпроводено и с прекратяване на регистрацията на автомобила за 6 месеца до 1 година.
Според депутатите това било наказание без доказана вина, което нарушава презумпцията за невиновност. Отделно са негативите - евентуална загуба на работа, репутационни щети.
Затова предлагат отнемането на книжката да е за
72 часа, а колата да не се спира,
при условие че водачът се съгласи на медицински преглед и да даде кръвна проба.
В новия парламент са депозирани още три проекта за промяна в Закона за движение по пътищата, които депутатите да разгледат, след като се върнат на работа от ваканцията си, която приключва на 6 януари.
Единият е пак от депутати от ПП и предвижда доста изменения на текстове. Един от основните предвижда отнемане на книжката за година при 5 или повече неплатени електронни фиша или наказателни постановления.
Други промени въвеждат измерването на средна скорост на движение. Ако някой я надвишава, ще бъде глобяван. Предвидена е и друга новост - камерите за скорост и други технически средства, които записват регистрационен номер и точен час,
да издават фиш и за тези, които нямат
“Гражданска отговорност” или годишен
технически преглед
Предлага се отмяна на всички стикери върху предното стъкло на колата.
Обжалването на нарушение ще става не в районния съд, където е констатирано то, а по настоящия адрес на нарушителя. Законопроектът предвижда възможност за електронна регистрация на МПС.
От “Възраждане” пък предлагат промяна, свързана с конфискуваните автомобили, управлявани от пияни или дрогирани шофьори. От партията посочват, че при публична продан от НАП срещали трудности, защото колите били с отнета регистрация. Предлага се промяна, с която НАП да изпраща уведомление до административния орган, с което прекратяването на регистрацията да се анулира.
Третият проект за промяна на закона е на Министерския съвет. В него са предложени вече описвани нови текстове. Сред тях са
намаляване на максималната скорост за
магистрала от 140 на 130 км
в час, въвеждането на понятието средна скорост и глоби за нейното превишаване. Вдигат се и редица глоби, като мотив за това е повишението на средната заплата. Голяма част от санкциите обаче се увеличават двойно - почти навсякъде тези, които сега са 50 лева, се предлага да станат 100 лева, а най-ниската да се вдигне от 10 на 30 лева. Също така се въвежда и отнемането на книжка за превишение на скоростта с над 40 км в час в населените места и с над 50 км извън тях.
Предлага се още и 17-годишните да могат да вземат книжки и да шофират, но това ще става задължително с придружител.
Прецизират се някои от правилата за движение в населените места - там може да се създават зони, в рамките на които да важи едно и също ограничаване на скоростта от 30 км в час.