Нова STEM среда откриха към училищното STEAM пространство на 134 СУ "Димчо Дебелянов" в София. Това се случва по Национална програма „Изграждане на училищна STEM среда“. Новата среда е под надслов „С машина на времето през STEAM пространството“!.
На територията на училището беше открита улица "134.STEM". Обособеното пространство наподобява антична градска среда и ще се превърне в споделена зона за многообразни дейности, свързани с изграждане на личностни умения и предоставяне на реални възможности за надграждане на ключови компетентности в предметните области от природните науки. По протежението на улицата са разположени всички STEM кабинети в училището- лабораториите по физика и химия, кабинета по Лего конструкция и роботика.
Специални гости на събитието бяха министъра на образованието и науката професор Галин Цоков и зам.-министъра д-р Емилия Лазарова, министъра на туризма Евтим Милошев, председателя на РУО-София-град д-р Ваня Кастрева, н.п. посланика на Израел Йоси Леви-Сфари и представители на еврейската фондация ORT, която финансира част от училищните STEM проекти.
В 134 СУ STEM пространството започва да съществува още през 2011 г. със създаването на модерни компютърни зали с възможност за анализ на данни в сферата на природните науки. Още тогава се поражда желанието STEM средата да бъде надградена със STEAM.
"Машина на времето през STEAM пространството", в което STEM пространството ще се присъедини.
"За мен е изключителна радост да ви приветствам на това вълнуващо събитие за нашето училище. Благодаря на хората, които са важни за нашата образователна институция", каза директорката на училището Весела Палдъмова.
"Не знам дали има на национално ниво училище, което да се явявава на състезания, и да се говори за него на 4 континента, от 30 държави. STEAM средата ще предостави още повече иновации, приложими, ясно разписани за това, какво е необходимо за нашето училище. Целта ни е повишаване на образователното качество. Благодаря на това сърце, което се нарича училищна общност. То тупти всеки ден и излъчва вдъхновение. Едно училище не може да бъде без учителите, които го съграждат и отправят посланията към своите възпитаници. Не можем и без нашите ученици. Ние им даваме много, защото е важно да бъдат подготвени в своето израстване, да влязат уверено и да направят своите първи стъпки в професионалното развитие. Даваме много възможности и много изискваме от тях.Това, което ще видим днес е моя лична мечта от 7 години. Улицата STEAM е символ на оживление и комуникация, на знание", допълни Палдъмова преди да открие официално новото попълнение към училищната среда.
Тя отправи специални благодарности към всички гости на събитието и най-вече на посолството на Израел.
"През тези години работа, с негово превъзходителство Йоси Леви-Сфари станахме приятели", заяви тя.
"За мен е изключителна чест да присъствам на това събитие. Днес ще открием още едно STEM пространство, свързано с нашата програма за развитие на образованието, в която са инвестирани над 4,5 млн. лв. Особено важно е, че българските специалисти, които ще работят, обучават и вдъхновяват децата в това ново STEM пространство", каза проф. Галин Цоков.
"STEM пространството, колкото и да е идеално, не решава проблемите с подготовката на децата за живота. Важно е как ще използваме това пространство. Учениците се обучават по глобални, големи теми . Получават цялостна представа, по-лесно се формират техните умения.Всичко това, което правите е едно доказателство, че българската образователна система трябва да започне по-системно тази промяна. Търсим възможности за създаване на по-обширна образователна рамка и учениците да имат изградени умения.Вие системно търсите промяна. Не една иновация. Така организирате вашата работа, че вашите ученици наистина да бъдат подготвени за бъдещето", допълни Цоков.
"Над 18 000 специалисти трябва да бъдат обучени и да изградят умения за работа в STEM среда, а вие във вашето училище вече сте го постигнали. Античната улица на знанието е символ, чрез който вие търсите начин да свържете отделните центрове и аспекти на знанието. Навлизането на изкуствения интелект е образованието ни връща по някакъв начин към античността. Ако знаем отговорите на всичко, къде отива образованието. През следващите години ще се развиват умения за критично мислене, задаване на въпроси, което ни връща в античността, при гръцките философи. Във вашата антична улица на знанието можете да съчетаете навлизането на изкуствения интелект с новия начин на развитие на образованието- учениците да знаят как да зададат правилните въпроси", каза още министъра на образованието.
"Това, което се случва тук и присъствието ми, като символ на подкрепа, е и изразяване на вдъхновение. Създаването на такъв тип пространство променя формите на обучение. Целта и на туризма, и на образованието, е да обогатява човешката личност. Вие създавате модел, чрез който обучението да се употребява и това променя моделите на човешката личност", заяви и министъра на туризма Евтим Милошев.
"В условията на интерактивния свят, класическите модели на образование имат сериозна нужда от промяна, а създаденото тук пространство променя традиционните представи, дава възможност за критическо мислене. Бъдещето е на младите хора и колкото по-вдъгноеяващи са те, толкова повече увереност, че бъдещето, което ще ще имаме в един много динамичен и напреднат свят, ще бъде добро", каза още той.
"Благодаря Ви, защото всеки път, когато дойда в това училище, се изпълвам с щастие да видя вашата невероятна работа, което е много вълнуващо. Завиждам ви, защото вие можете да сбъднете нашите мечти, когато ние бяхме ученици и да направите училището такова, каквото е. Вие правите нещо свещено- образованието, което давате на децата", каза от своя страна посланикът на Израел Йоси Леви-Сфари.
Той отчете, че има сериозни трудности с технологиите и образованието.
"Трябва да се справим с навлизането на изкуствения интелект, защото той ни задължава да научим учениците на разликата между добро и зло, истина и лъжа. Дегизира се като човек и ние му вярваме, но той невинаги казва истината. Трябва да сме сигурни, че децата ни ще правят разлика между машината и човека", заяви Леви-Сфари.
След откриването, в STEM лабораторията по химия ученици от отбора по природни науки на училището представиха своя проект за Черно море и влиянието на хората върху биосредата на морето. Друг STEM проект, който представиха беше "Вълча следа"- доказателство, че злият вълк от приказките е просто мит, а вълците всъщност са много полезни за околната среда.
В STEM средата на училището, учениците учат посредством модели, които изграждат, презентации, видео материали и открити уроци по глобални теми. По този начин учениците се превръщат в модератори и представят завършени материали на по-малките деца.