Най-много са се затруднили по химия
Деветокласниците, които положиха дигиталния тест по природни науки, са се справили най-добре по биология и здравно образование. Това показват резултатите от първото мащабно изследване, проведено изцяло на електронни устройства, съобщиха от МОН. Голяма част въпросите в тестовете бяха проверени онлайн - избираемите автоматично се оцениха през платформите, а свободните въпроси от учители по съответните предмети. Препитването беше пробно преди предстоящото международно изследване PISA.
В изследването се включиха общо 48 941 ученици, като за всяка една от частите по отделните предмети (биология и здравно образование, физика и астрономия и химия и опазване на околната среда) максималните точки са 18. Изследването има диагностичен характер и проверява компетентности, което означава, че задачите не са рутинни, не се решават в училище и са с много голяма практическа насоченост.
По биология и здравно образование е най-високата средна успеваемост (57%) в изследването. Деветокласниците са постигнали средно 10.26 точки, което съответства на оценка добър 3.90. Близо 8 % са отличните оценки по този предмет, а всеки четвърти ученик е получил оценка много добър.
Повече от половината ученици са положили успешно и теста по физика и астрономия. Средният бал е 9.11 точки, което съответства на оценка среден 3.40.
Най-много са се затруднили деветокласниците на теста по химия и опазване на околната среда, на който средният бал е 7.20 точки (среден 3.10).
Един от основните изводи от проведеното изследване е, че голяма част от учениците умеят да извличат информация от графични и таблични източници и се справят с нерутинни за обучението им задачи. Деветокласниците обаче срещат затруднения при комбинирането и съпоставянето на информация от повече от един източник. Данните показват необходимост в обучението на гимназистите да се наблегне на експерименталната работа в часовете по природни науки, на четене с разбиране и задачи със свободен отговор, в които се изисква да обясняват и изразяват мнение за процеси, явления, казуси и проблеми.
МОН припомня, че подобно изследване се организира за първи път в системата и цели да провери и готовността ѝ организиране на различни изпити формати изцяло на електронни устройства. Резултатите от теста дават информация за нивото на придобитите умения от ученика. Дадена бе възможност да бъдат вписани като текуща оценка по преценка на преподаващия учител и само при желание на ученика.
С тестовете, включващи задачи за измерване на умения в областта на природните науки, учителите по съответните предмети ще бъдат подпомогнати в задаването и оценяването на такъв тип задачи и ще се апробират и различни платформи, които в бъдеще биха могли да подпомагат обучението, подготовката и провеждането на различни видове изпити и изпитвания. Също така се постави и фокус върху важни теми, свързани с международното изследване PISA 2025, а учениците се доближиха до типа задачи и средата, в която част от тях ще работят по време на реалното изследване което предстои да се проведе през пролетта на следващата година.