Вносът на текила и мескал в САЩ от водещите производители на популярните спиртни напитки - "Диаджео" (Diageo) и "Бекле" (Becle), който се оценява на около 3 милиарда долара, e изложен на риск заради евентуалното налагане на нови вносни мита върху мексикански продукти от администрацията на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп. Това посочва Ройтерс, позовавайки се на данни от мексиканските митнически власти.
Тръмп, който встъпва в длъжност на 20 януари, заяви, че ще наложи мита от 25 на сто върху вноса от Мексико и Канада, както и допълнителни мита върху китайски стоки, което би могло да повлия негативно на компании от редица сектори – от автомобилните производители до търговията на дребно, пише БТА.
Ако намеренията на Тръмп се материализират, това би увеличило разходите за внос на спиртни напитки, които не могат да бъдат произведени другаде, каквато е текилата. Наред с мекала, тя доби популярност в световен мащаб, а търсенето им нарасна и в САЩ.
Подобно на френското шампанско или италианското сирене пармезан, продуктите, използващи имената текила или мекал, трябва да се произвеждат в Мексико.
Това оставя компании като британската "Диаджео", най-големият производител на спиртни напитки в света, и мексиканската "Бекле", най-големият производител на текила, изложени на евентуален спад на продажбите. Заедно двете компании доминират американския пазар за напитки, произвеждани на основата на агаве, и разчитат до голяма степен на продажбите на текила в САЩ за осигуряване на растежа си.
Дъщерните дружества на "Диаджео" са доставили над 25 милиона литра текила от Мексико в САЩ през миналата година. Марките на компанията включват "Дон Хулио" (Don Julio), "Касамигос" (Casamigos), "ДеЛеон" (DeLeon) и "21 сийдс" (21 Seeds), според доставчикът на данни "ИмпортЙети" (ImportYeti).
Количеството, внесено в САЩ от "Диаджео", се равнява на общо 33,7 милиона бутилки от 750 милилитра, изчислява Ройтерс.