Вещите лица ще получават по-високи възнаграждения от следващата година, съобщиха от Министерството на правосъдието.
Освен това ще се облекчат процедурите по вписване и осъвременяване на списъците на вещи лица. Намалява и административната тежест. Тези промени настъпват с редакция в Наредбата за вписването, квалификацията и възнагражденията на вещите лица, обнародвани днес в „Държавен вестник", съобщава БТА.
Наредбата бе издадена от министъра на правосъдието след съгласуване с Висшия съдебен съвет (ВСС). Пленумът на ВСС я съгласува през ноември, след решението на Конституционния съд по последните изменения в основния закон. Промените в наредбата се правят след задълбочен преглед и обсъждания от работна група на постъпилите многобройни и съществени предложения за усъвършенстване на уредбата и при проведени обществени консултации през 2024 г., посочиха от министерството.
Една от новостите е почасовото възнаграждение на вещите лица да стане 3,5% от установената минимална работна заплата за страната към датата на възлагане на експертизата. От 1 януари тази година минималната месечна работна заплата за страната е 933 лв. и предложеното увеличение на възнаграждението отговаря на общите принципи за пропорционалност, разумност и предвидимост. За осигуряване на адекватност при заплащането на вещите лица, както и за гарантиране на възможността за покриване на направените от тях разходи, се предлага и увеличаване на разходите за нощувка от 50 на 150 лв.
За гарантиране на своевременното заплащане на възнагражденията и разходите на вещите лица се дава и конкретен срок за изплащане на пътни, дневни и квартирни пари за всяко явяване на вещото лице пред органа, назначил експертизата, или пред органа, който го е призовал.
Допълнително се намалява срокът за изплащане на възнаграждението на вещото лице за извършената експертиза, както и направените разходи за използваните материали, консумативи, пособия, технически средства, машинно и компютърно време и други необходими разходи.
Облекчават се процедурите по вписване на вещи лица, като се предвижда служебно установяване на съдебния статус на кандидатите – български граждани, придобита след 1 януари 2012 г. образователно-квалификационна степен „бакалавър" и „магистър" и др.
Едновременно с това се въвежда и работещ механизъм за навременно отписване на починалите вещи лица.
Актуализират се също класовете и видовете съдебни експертизи, като например се добавят съдебномедицински експертизи за „идентификация на личността, включително и при изследвания за родителски произход, чрез серологични, ДНК, морфологични, морфометрични и други анализи'', „криминалистична експертиза на облачни пространства" и др.
Изрично е предвидено, че наредбата ще се прилага и за специалисти, назначени от органите на съдебната власт, на досъдебното производство и по изпълнителни дела, които не са включени в списъците с вещи лица. Законът за съдебната власт е предвидил назначаване на специалист при необходимост и до това обикновено се стига, когато предметът на експертизата изисква изключително специфични познания, обясниха от правосъдното министерство.
Наредбата се привежда и в съответствие с действащата нормативна уредба в областта на електронното управление. За целта служебният достъп до Информационна система „Единен регистър на вещите лица" ще се осъществява с квалифициран електронен подпис (КЕП). В момента това става с потребителско име и парола.
Измененията, свързани със заплащането на вещите лица и командировъчните, ще са в сила от 1 януари догодина.
От 1 януари 2026 г. ще влязат в сила промените за достъпа до регистъра с КЕП.
Промени в начина, по който да работят вещите лица предложи кандидатът за главен прокурор Борислав Сарафов.