Въвеждането на "бонус-малус" вече санкционира всеки, който прави по-често щети, а понякога това е цял бранш
Проблемът ще засегне и куриерски фирми, доставчици на храна и други, които изминават повече километри
Нови цени на задължителната полица “Гражданска отговорност” за такситата извади жълтите коли на протест. Напрежението тлее от седмици и обещава да продължи, докато не се намери решение. В него вече се намесиха държавни и контролни институции, но разплитането на казуса ще бъде трудно.
Само през последните дни стартираха две проверки: на Комисията за финансов надзор (КФН) и на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). КФН започна проверки с уговорката, че няма права да проверява ценообразуването на компаниите, а застрахователите не са длъжни да съгласуват с нея промени в тарифите, от КФН обясниха, че “решенията за промяна на нивата на премиите се вземат на ниво отделна компания”. И призоваха застрахователите да предприемат “незабавно всички необходими действия по преразглеждане на тарифите си по тази задължителна застраховка и да преосмислят настоящото си пазарно поведение”. (Виж по-долу)
КЗК пък се самосезира, за да провери верни ли са твърденията за “координирано увеличение” на цената на застраховката за таксиметровите шофьори, което, ако се окаже вярно,
може да донесе солени глоби на съгрешилите.
Позициите на спорещите страни водят към дилемата дали такситата да ни возят за повече пари, или всички водачи да се бръкнем по-дълбоко за задължителната полица. Това е така, защото таксиметровите коли са денонощно на пътя и естествено щетите, които причиняват, да са в пъти по-високи от тези, които правят личните автомобили. За да продължат да покриват тези щети, без да им увеличат премиите, на застрахователните компании
ще им се наложи да вдигнат тарифите за всички
В същото време таксиметровите водачи недвусмислено заявяват, че ако не се намери решение, ще увеличат тарифите си за превоз на пътници.
Как и защо се стигна дотук? Според таксиджиите застрахователните компании са повишили цената на полицата за тях в пъти, а тя е задължителна и без нея не се излиза на пътя. Твърденията за мащабите на поскъпването обаче се разминават значително - според едни потърпевши водачи то е 3 пъти, според други - цели 15 пъти. Така от средно 700 лв. на година полицата за тях вече се получавала 1500 до 4000 лв. Цената преди една година за същите коли била около 400 лв.
Застрахователите не обявяват по принцип тарифите си, но повечето брокери предлагат калкулатори за изчисляването им. Проверка на “24 часа” с такъв калкулатор показа, че за 10-годишна таксиметрова кола с мощност до 100 киловата и водач на 40 години цената тръгва от 750 лв. и върви нагоре по тарифите на всички компании на този пазар. Сравнение на офертите им, което калкулаторът също прави, показва, че повечето застрахователи в момента предлагат полицата в диапазона 800-1000 лв., но има и една-две, които оферират цени над 3000 лв. Но във всеки случай водачите на таксита
имат избор при кого да се застраховат,
а разликите не доказват подозренията за картелно увеличаване на цените.
Проверка на финансовите отчети на компаниите, които КФН обявява на сайта си, показват, че лидери в продажбата на “Гражданска отговорност” на нашия пазар продължават да бъдат “ДаллБогг: Живот и здраве”, “Лев инс” и “Евроинс” със съответно 200 млн., 155 млн. и 117 млн. лв. за миналата година. Този обективен факт категорично опровергава слуховете, че точно те са сложили “отблъскващи” цени и са дръпнали и останалите нагоре, защото справката с калкулатора показва точно обратното – лидерите предлагат най-ниските цени в момента.
Къде тогава е проблемът? Както “24 часа” вече писа, прословутата система “бонус-малус” няма да бъде въвеждана през обща методика за всички, а всяка компания може да разработи своя, като ползва данните от официалните регистри за броя на пътните произшествия и виновните за тях. Още при общественото обсъждане на методиката имаше опасения, че тази система
ще направи добрите водачи желани от всички,
а тези, които причиняват много щети - нежелани от никого. Говореше се и за застрашени браншове.
И ето че това се случи. Застрахователните компании остойностиха рисковете и оцениха с колко лева всяка щета, причинена от един водач, трябва да оскъпи полицата му за следващата година. Някои застрахователи оценяват с по 100 лв. отгоре над стандартната цена причиняване на драскотина при паркиране на друг и с до 500 лв. и повече за виновно причиняване на по-големи щети.
А Николай Станчев, председател на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи, обяви, че честотата на възникване на щети при таксиметровите шофьори е 20 пъти по-висока в сравнение с кола за лична употреба, което налага и услугата за тях да поскъпне.
Проверка на “24 часа” показва, че цената на полицата за задължителната застраховка е по-висока при равни други условия за служебните коли в сравнение с личните автомобили. А също и че
е най-висока в големите градове
и за коли, които пътуват в тъмната част на денонощието. Всичко това показва, че няма нищо чудно във възникналата ситуация – пътуваш повече, вероятността да причиниш щети е по-голяма и съответно за теб застраховката трябва да струва по-скъпо.
“Напълно сме убедени, че ще покажем много различно положение”, категорични са обаче таксиметровите водачи.
“Броят ПТП при таксита и другите автомобили е съпоставим”, подчерта Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат. Той добави, че средната скорост на такситата в София била 17-20 км/ч. “ПТП-то го прави човекът, не го прави колата. Отговорността е на шофьора, не е на ламарината”, категоричен е водачът на протеста. “Ще запазим пълна протестна готовност за следващи протести. Ако трябва, ще бъдат и по-големи. Може да се окаже, че
ще има неприятни изненади по коледните празници
– трафик, граници, блокади, магистрали. Няма как да приемем този натиск върху нашия бранш”, каза той.
Протестиращите дават примери и с други сектори от икономиката, които ползват коли, които са постоянно в движение, като например куриери или доставчици на храна, и настояват цената на полицата да се определя от това има ли нарушения съответният водач, а не според предназначението на автомобила.
“Не сме изчислили какво трябва да е увеличението на цените ни, но може би дневна тарифа на километър ще стане 2 лева, а нощна 3 лева”, каза Димчо Иванов от друг таксиметров синдикат.
Отговорът на застрахователните компании на тези заплахи гласи, че всеки застраховател определя самостоятелно ценовата си политика, смята Пламен Шинов, зам.-председател на Асоциацията на българските застрахователи. “Колкото повече време автомобилът е на пътя, толкова по-голяма е вероятността да има щета. Такситата изминават стотици километри на ден. Това е различно от нормалния пробег на собственик на автомобил. Има много фирми в подобен режим на работа като такситата – куриерските фирми, товарните автомобили, съответно тарифите за тях са различни”. И добавя още: “Таксиметровите автомобили навсякъде в Европа са със завишен риск. Винаги има адаптирани спрямо тях тарифи.”
КФН: ЕК ще ни накаже, ако слагаме таван на цените
Председателят на Комисията по финансов надзор (КФН) Бойко Атанасов и заместник-председателят с ресор застраховане Диана Йорданова са се срещнали в петък в сградата на комисията с представители на протестиращите таксиметрови шофьори и са обсъдили с тях исканията и основанията им за протеста.
Проверката, която е започнала КФН, все още продължава и се очакват поисканите допълнителни данни от застрахователните компании и от държавни органи. Комисията обаче следи не за размера на премиите, а за това размерът им да е изчислен на базата на разумно актюерско допускане, така че да осигуряват изпълнение на всички задължения на застрахователите, включително образуването на достатъчни технически резерви.
“Нито българското, нито европейското законодателство, прилагано от КФН, предвижда ограничения на максималните размери на застрахователните премии по застраховките, включително и по застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите. В този смисъл идеята за налагането на мораториум върху размера на застрахователните премии ще е в конфликт с правото на Европейския съюз. Опитът на други държави- членки на ЕС, потвърждава, че подобни действия на държавата са обект на наказателни процедури от страна на Европейската комисия. Ето защо справедливото определяне на застрахователните премии следва да се основава на ефективна оценка на застрахователния риск и свободна пазарна конкуренция между застрахователните компании”, е обяснил Бойко Атанасов на протестиращите.
За да бъде намерено решение на възникналия спор, КФН призовава всички застрахователи, лицензирани да извършват дейност по застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите, да преразглеждат тарифите си по тази задължителна застраховка и да преосмислят пазарното си поведение, без да нарушават изискванията за достатъчност на застрахователната премия и своята рискова стратегия, се казва в съобщението на КФН по повод срещата.