За дванадесета година добрите български бизнес практики бяха отличени в конкурса "Най-добра българска фирма", организиран от Първа инвестиционна банка.
Церемонията по награждаването на победителите в инициативата на Fibank се състоя в петък вечер в Софийската градска художествена галерия.
Като най-голямата банка с български капитал, Fibank има стратегическа роля в подпомагането на икономическото развитие на страната, подкрепяйки повече от 30 години българския бизнес.
Фокусът на тазгодишното издание беше върху ESG политиките и принципите на устойчивото развитие, а в надпреварата се включили над 350 фирми от цялата страна.
Победителите бяха излъчени от жури - водещи професионалисти и лидери на мнение в различни области, а именно - главният изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Първа инвестиционна банка Никола Бакалов, финансистът Емил Хърсев, социологът Кънчо Стойчев, който е и председател на Съюз "Произведено в България" и издателят на „24 часа" и собственик на „Медийна група България" Венелина Гочева.
Финансистът Емил Хърсев обяви критериите, по които са класирани компаниите - най-висока ефективност, на-висок растеж и устойчиво развитие, което означава, че имат бъдеще.
В категорията "Микро и малка фирма" победител стана "Био шанс" ЕООД. Награда им беше връчена от Емил Хърсев.
Фирмата е базирана в Сливен и се занимава с производство и търговия с изцяло органичен хуминов био тор – „жив" природен продукт, който лесно се свързва с метаболизма на растенията и им осигурява балансирани хранителни елементи, висок добив и силен имунитет.
"Много сме горди с тази награда, тя е резултат от дългогодишен труд на целия ни екип, както и от доверието на клиентите ни. Продължаваме, защото потенциалът ни е голям, произвеждаме чисти продукти и така достига чиста храна до вашата трапеза.", посочиха от "Био шанс".
На второ място остана "Top Флот" ЕООД - производител на риболовни плувки с модерен завод в Хасково. Фирмата е основана през 1992 г. от двама приятели инженери, чието хоби е риболовът.
Наградата от името на компанията получи Пламен Грозданов от сдружение "Произведено в България".
"Радвам се, че получавам наградата от името на компанията. Първа инвестиционна банка е една човешка банка, най-българската, която подпомага българските компании, които са гръбнакът на икономиката ни", каза той.
"ДМТех" ЕООД взеха третото място.
Дружество разработва иновативни пожароизвестителни продукти – детектори и контролни панели – от 2012 г. Фирмата произвежда високотехнологична електроника в областта на пожарната безопасност с вградени микропроцесорни системи.
"Благодаря на оценителите, и на Fibank, както и на екипа, благодарение на който вече продаваме из целия свят, а той вече наброява 50 човека. Много е лесно с чужд капитал да се прави бизнес, но когато си конкурентен на световните фирми и си изцяло с български капитал и български служители, тогава се наистина се вижда резултата", казаха от фирмата.
В категорията "Средна и голяма фирма" наградите връчи Никола Бакалов, главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на Първа инвестиционна банка.
Преди това той заяви, че банката ще продължи да организира конкурса, "тъй като е част от мисията да идентифицират, подкрепят българския бизнес и да му помагат да се насочва в правилната посока. "
"Тази година имахме рекорден брой участници от българския бизнес. Регламентът всяка година се подобрява, като улавя съвременните тенденции за развитието. Тази година бяха включени няколко ESG аспекта. Това беше успешно и следващата година ще включим още. Не е само опазването на околната среда, но и устойчиво развитие., каза още Бакалов.
В тази категория журито отреди първото място на "Лавена".
Компанията е водещ производител на парфюмерийно-козметични продукти в България с над 14 млн. продадени артикули за 2023 г. Най-популярният й бранд е „Бочко" – лидер в сегмента с продукти за ежедневна грижа за бебета и малки деца и любима марка на майките. В последното десетилетие компанията развива активно продажбите си на 5 континента и в над 40 страни по света. „Лавена" е позната на глобалния пазар и с производството на етерични масла с най-високо качество - от собствени лавандулови поля край седалището на фирмата в Шумен.
Представител на фирмата заяви: "Преди повече от 60 години стартира пътят на "Лавена", преминахме през производствен процес и стигаме до днес, когато компанията продава над 14 млн. продукти годишно. Нашият постоянен стремеж към инвестиции и иновации мисля че е ключът, който отваря вашите домове за нашите продукти. "Бочко" вече 10 години е любима марка на майките".
На второ място се класира "Биосет".
Фирмата е основана през 1994 г. в Пловдив и е сред най-разпознаваемите на българския пазар за подправки, десертни нишестета, продукти за домашното сладкарство, мюсли и топли напитки. „Биосет" е единственият производител на червен пипер у нас. Разполага с три собствени производствени бази с обща площ 25 000 кв. м. Марките, с които присъстват на пазара над 170-те артикула на фирмата, са: BIOSET Quality, Златна нива, БиоДиета, BioCorn. Експортът й е в Европа, САЩ, Африка и Азия.
Представителят на компанията заяви: "Тази година "Биосет" навърши 30 години, радвам се, че нашите усилия бяха забелязани от Първа инвестиционна банка. Резултатите са плод на много работа, баланс и постоянство."
Третото място журито отреди на "Крос" ООД, която от 1995 г. произвежда велосипеди с марката CROSS и джанти CROSSER. Фирмата разполага със собствен дизайнерски екип и има три фабрики в България и Сърбия, където се правят около 350 000 велосипеда годишно. Над 98% от продукцията на „Крос" се изнася за страни като Германия, Швейцария и Холандия. Половината от велосипедите са електрически и използват системи на Bosch и Shimano. Всички детайли се изработват от леки алуминиеви сплави с високо качество, подсигурено от роботизирано производство.
След получаване на наградата представителят на "Крос" заяви: "Адмирации към Fibank за конкурса, и за това, че са го превърнали в традиция. Благодаря на журито за доверието, поласкани сме".
Наградата на публиката е по-специална категория, която не зависи от финансовите показатели, годишните приходи и инвестиции. Определящи са гласовете на публиката, като в сайта на конкурса всеки можеше да гласува за своя фаворит сред участниците.
Публиката определи "Мебелор" ООД да получи нейната награда. Връчи я Кънчо Стойчев, който каза: "Мисля си за българската новинарска среда, първите 10 г. пет са за политици, пет за престъпления. Ако има нещо за бизнеса, това е начинанието на Първа инвестиционна банка. Все откривам нови и нови български производства, за които българите не знаят."
„Мебелор" е пловдивска фирма, която от 1994 г. е производител и търговец на корпусни мебели за офиси, банки и хотели, на домашно и търговско обзавеждане. Използва при изработката на продукцията си само висококачествени материали от доказани немски и австрийски производители, отговарящи на всички европейски изисквания за качество и екологичност. Амбициозната компания развива иновативни технологии и трасира свой път в създаването на модерни продукти според най-новите тенденции в дизайна.
"Приятна изненада е наградата за нашата фирма. Това означава, че сме успели да създадем приятни моменти на нашите клиенти в офиса им, в дома им.", посочиха от компанията.
И обявиха мащабен проект за нова производствена база. Наградата на публиката щяла да е мотивираща да го изпълнят по-лесно.
„Най-успешна българка в бизнеса" - с тази специална награда за женско предприемачество инициаторите на конкурса в лицето на Fibank отличават бизнесдамите, вложили много усилия, идеи и опит, за да създадат и развият свой проспериращ бизнес. Тази година бяха отличени две дами, а наградите им връчи Венелина Гочева, която заяви:
"Виждам един тренд, и той е, че част от фирмите, наградени тази вечер, са награждавани и в конкурса на "24 часа" "Големите малки". Ценното е, че различни журита забелязват и оценяват тези фирми", каза Гочева.
Едното отличие отиде при Валентина Милкова. Тя е едновременно земеделски производител и учител, Милкова живее и работи както в трънското село Милославци, където има 40 декара насаждения от сертифициран за биологично производство касис, така и в Перник, където управлява частна занималня.
Създадените през 2018 г. от семейството й трайни насаждения дават продукция от касис, която Валентина използва две години по-късно за производството на първото българско вино от касис – червено и розе – под марката „Седем 7", което вече има награди от изложения.
Освен традиционния приз – грамота и плакет, дамата победител получи и пълна стипендия за националната менторска програма за жени предприемачи на "Менторите БГ", подкрепяна вече няколко години от инициативата "Смарт Лейди" на Fibank. Валентина Милкова може да я използва лично или да я предостави на дама от екипа си.
"Марката "7" е голямата моя мечта, благодаря на екипа, че извървяхме пътя до нея", каза Милкова
Другото отличие за бизнесдама, което връчи Гочева, беше за Мими Ненкова. Тя е съосновател, мениджър и единствен дизайнер на един от най-успешните български модни брандове – Alessa. Фирмата й „Миаре" ЕООД е базирана в Пловдив и има 70 души персонал. Двете със сестра й Мая Топчиева създават през 2012 г. станалата бързо популярна родна марка за дамски облекла, обувки и аксесоари. В момента брандът Alessa има над 2 милиона последователи във Фейсбук и над 110 000 клиенти в общо 26 държави. Дрехите на сестрите Алеса са част от гардероба на много известни българки.
Ненкова също получи пълна стипендия за националната менторска програма за жени предприемачи на "Менторите БГ", подкрепяна от "Смарт Лейди" на Fibank. Тя може да я използва лично или да я предостави на дама от екипа си
"Никак не е лесно да си майка, съпруга, успешна бизнес дама, но с организираност нещата се получават, каза тя след получаване на наградите си. Благодари на сестра си, на екипа и най-вече на съпруга си, който бил и неин ментор.", каза Ненкова.