- Колата, която блъснал Ваклин Хъмчев, се движела с превишена скорост
- Делото продължило 5 г., съдът реши, че случаят не е особено тежък
Вече е в затвора 50-годишният професионален шофьор Ваклин Хъмчев, който малко след полунощ на 13 май 2019 г. потегли назад с влекача си, блъсна беемве и уби трима млади мъже вътре.
Ще лежи там само 4 години, а книжката му ще бъде отнета за 60 месеца, защото повече от 5 г. след образуването на наказателното производство ВКС реши, че случаят не е особено тежък. Предишната съдебна инстанция – Апелативният съд в Пловдив, прие именно тази тежка правна квалификация и постанови 8 г. затвор за Хъмчев и 9 г. без право да шофира. Върховните магистрати обаче намалиха тази присъда с окончателно решение.
“Ваклин
ми се обади, че влиза в затвора, дори не беше разбрал за колко
време. Но във всичките тези години ми е казвал, че иска това да свърши и да си изтърпи наказанието, защото е виновен и много съжалява”, обясни пред “24 часа” адвокатката му Светлана Паскалева.
Във фаталната нощ Хъмчев се прибирал към Златоград, където живее. Пропуснал отбивката за Цалапица и решил да се върне назад, като разчитал, че няма да има други коли по пътя. Нямал обаче видимост, шосето било тъмно, а и дърветата и храстите край пътя допълнително ограничавали възможността да следи за идващи автомобили. В този момент се задало беемвето, шофирано от Ангел Змийчаров. В колата били и приятелите му Филип Михайлов и Михаил Михайлов. Змийчаров видял движещото се насреща му ремарке и
веднага натиснал спирачките, но се движел с 89 км/ч при ограничение от 60
и сблъсъкът бил неизбежен. След удара Ваклин Хъмчев се обадил на тел. 112, същото направил и друг шофьор, станал свидетел на произшествието. Изпратеният на мястото спешен екип констатирал смъртта на Ангел Змийчаров и Филип Михайлов, Михаил Михайлов бил откаран в болница, но по-късно починал. Загиналите имат общо 5 деца, които останаха сираци и близките им протестираха за максимална присъда.
Делото срещу Хъмчев започна в Пловдивския окръжен съд през 2020 г., той призна вината си и беше осъден на 5 г. и 4 месеца затвор и лишен от книжка за 5 години и половина. При последвалото обжалване апелативните магистрати върнаха процеса отново на първата инстанция заради липсата на мотиви към присъдата.
При второто разглеждане Хъмчев и защитата му поискаха прокуратурата да коригира обвинителния акт, защото в него не е описано съпричиняването от страна на загиналия водач, който шофирал с превишена скорост. Това не се случи и делото протече с разпит на свидетели, решението беше 5 г. затвор и 5 години и половина без книжка.
Апелативният съд намали наказанията съответно на 4 и 5 години, делото стигна до ВКС, откъдето отново го върнаха на въззивната инстанция. При това последно разглеждане на случая от апелативните съдии в Пловдив за първи път беше решено, че става дума за особено тежък случай, и
присъдата беше завишена драстично - на 8 г. зад решетките и 9 без книжка
Преценката дали даден случай е особено тежък, зависи от тежестта на извършеното – при тази катастрофа има трима загинали, и то млади хора, и нито виновният водач, нито адвокатката му отричат, че този признак е налице. Но е важна и личността на подсъдимия и степента му на обществена опасност. В решението си, че става дума за особено тежък случай, съдията докладчик Елена Захова изтъква, че в годината преди инцидента Хъмчев има 3 фиша за превишена скорост.
“Обсъдените нарушения на правилата за движение по пътищата, ...осъществяването на забранената маневра в тъмната част на денонощието при отсъствието на видимост към платното за движение... характеризират подсъдимия като безразсъден и изключително опасен водач, а оттам и като деец с висока степен на обществена опасност”, е записано в мотивите.
Във ВКС обаче не споделят това мнение. “Подсъдимият е неосъждан, с положителна трудова характеристика, семейно ангажиран, с изявено критично отношение към извършеното. За да възприеме по-тежката квалификация, въззивният съд черпи аргументи от факта на установените минали нарушения на правилата за движение. Обективно установените данни са, че трите нарушения са осъществени в период от седем дни, като с години преди това и повече от година след това не са регистрирани други подобни прояви”, изтъкват върховните магистрати. Те
отчитат, че вина има и загиналият водач
заради превишената скорост. Автотехническата експертиза сочи, че до удар не би се стигнало при скорост на леката кола до 70 км/час. И – което не се случва всеки ден, върховните съдии приемат, че наказанието трябва да бъде намалено заради продължилото над 5 г. наказателно производство.
“Касационната инстанция прецени, че в полза на подсъдимия следва да бъде интерпретиран и фактът, че делото се разглежда вече повече от пет години. Апелативният съд е съобразил, че подсъдимият не носи вина за прекомерната продължителност на производството, но е отказал да намали наказанието на това основание, като е изтъкнал, че през този период органите не са бездействали. Така заявената позиция не държи сметка, че изискването към държавните власти е не само да действат, но и да действат законосъобразно. В конкретния случай има достатъчно основание за критика към съда и прокуратурата”, пише в решението на ВКС.
В хода на делото на всички инстанции е обсъждан въпросът
дали Ваклин Хъмчев е направил всичко възможно да помогне след удара
Той се е обадил на спешния телефон, но не е опитвал да извади хората в колата, единият от които все още бил жив. В крайна сметка не е прието, че има реална помощ от негова страна.
Съдията от ВКС Бисер Троянов обаче е на особено мнение. “След обаждането на тел. 112 освен полицейския екип и линейката на “Бърза помощ” идват и двама служители на Гражданска защита. Тъкмо те са разрязали автомобила, за да измъкнат още живия пострадал от задната седалка. Такива действия не са могли да извършат нито подсъдимият, нито полицейските служители, нито медицинският екип”, смята той.
“Минаха години, но накрая присъдата е справедлива и съответна на тежестта на деянието и на личността на Ваклин Хъмчев”, обобщава адвокатката му Светлана Паскалева.