В стола всичко е здравословно, по указания на експерти, но много малко ученици обядват там
- Проф. Байкова, повиши ли се хранителната култура на българите, с какво се хранят днес децата?
- Добрата новина е, че няма тенденция за качване на килограми. Старите грешки обаче остават. Улицата продължава да храни българските ученици. Много малка част от тях се хранят в училищни столове, където храната би била здравословна, направена по указанията на експерти. Имаме сборник и наръчник на хранене на учениците от 7 до 19 години от 2012 г., който е абсолютно актуален. Всички наши препоръки са заложени като здравословен модел на хранене. Изготвен е и въз основа на наредбата за здравословно хранене на учениците, в която ние, експертите, всичко сме нормирали като продуктови набори - средно дневно какви количества от всички храни трябва да бъдат използвани. От всички групи от пирамидата на здравословните храни трябва да избираме поне по една всеки ден, 12 са правилата. На върха на всички пирамиди са мазнините - две супени лъжици растителни мазнини като добавъчни. Най-малко трябва да са сладките неща, съдържащи кристална захар, и газираните напитки.
- Какви тенденции наблюдавате през последните години?
- Установено е, че има разслояване на проблемите на антропометричния хранителен статус, т.е. на теглото на българските деца и ученици. Едни от тях са със свръхтегло, половината със затлъстяване, а другите са с поднормено тегло. Това е една нова тенденция, която остава, за съжаление, доминираща, или има две групи несъответствия.
Новост е това измършавяване. Това означава, че децата в по-рания си училищен период имат свръхтегло, като половината от тях са със затлъстяване. Това се получава от това, че са гледани с много любов. Хранени са с лакомства. Същите тези деца, като влязат в прогимназиалния курс в пубертета, се оглеждат в огледалото и започват да се разслояват. Едните продължават по време на пубертета да са пухкави. Другите, като се влюбят, искат да изглеждат много красиви. А
тяхната представа за красота и как да я постигнат е да спрат да ядат
Така се получават хранителните разстройства. За съжаление, вече и по мои наблюдения не са проблемни само момичетата, а и момчетата. В началото момчетата искат да са силни, да имат добра мускулатура, но много често подражават на модела на хранене на своите приятелки - спират да ядат или ядат малко, за да слабеят.
Как се получава хранителното разстойство - след третия ден мозъкът няма достатъчно глюкоза, за да подава адекватни сигнали за глад. Мозъчните центрове работят само с глюкоза. Гликогенът, или запасите от глюкоза, са около 1 кг в човешкия организъм. Те стигат за три дни гладуване. След това много мозъчни центрове намаляват до минимум своята активност. При глад центровете на глада и на болката се потискат, остават да работят центърът на сърдечната дейност, на отделителната система, дишането, бъбреците, за да продължат жизнените функции. Както нямат апетит и не усещат болка след третия ден, откарват още много дни на глад. Когато се усетят и родителите разберат, че нещо става с техните деца, те вече имат и други проблеми. Храната освен за калории и енергия служи и за строителен материал за обновление на клетките. Най-кратко живеят клетките на лигавицата на стомашно-чревния тракт. Те се обновяват на 24 часа и като е нямало храна 20-30 или дори 50 дни, защото през това време са гладували, като искат да се захранят, лигавичните клетки на стомашно-чревния тракт отключват невъзможност да смилат храната. За да направят от месото, от хляба усвояем белтък и въглехидрат, е необходимо някой да ги обработи. Като не са обновявани лигавичните клетки на 7 метра и половина стомашно-чревен тракт, няма храносмилане като процес. Старите клетки не могат да си свършат функцията - да разградят, да хидролизират приетата храна.
Тя предизвиква отвращение, диария, сърцебиене. Децата се отказват да ядат. Понеже още след третия ден те вече не са адекватни, умствената им активност спада,
възприемат се неадекватно с изкривен огледален образ. Това е хранителното разстройство анорексия. Става трудно овладяемо. В един момент всичките мазнини се стопяват, защото те са някакъв процент от човешкото тяло. Стигат до яйчниците на момичетата. Спира цикълът. Минава към вътрешните органи и когато и те започват да страдат,
умират от инфаркт
Хранителните разстройства са нещо много страшно.
Доскоро нямаше тези две групи деца. Докато при едните много по-лесно ще ми бъде да направя 4 килограма редукция на теглото за месец, то при групата на гладувалите максимумът за месец е качване на два килограма. И често пъти е придружено с ментални проблеми заради липсата на храна.
- Какво ще посъветвате родителите?
- Трябва да наблюдават децата си, особено в пубертета. Трябва да следят какво са яли или пък да бъдат активни в модела на хранене. Оказва се, че голяма част от училищата нямат столове, особено тези, които приемат дечица от няколко селища. Децата отново не ядат здравословно. Ако родителите не дадат кутия с нещо, което са приготвили вкъщи, децата няма къде да си го купят. А и в София има проблеми. В бюфетите по наши указания трябва всеки ден да има различни закуски и сандвичи. Предвиждали сме да има дни, в които да има само зеленчуков сандвич или с млечен продукт. Всеки ден трябва да има разнообразие. Фирмите, с които са направили договори училищата или общината, предпочитат за сравнително ниска цена да хранят децата по нашите указания. Като не им се получава, те
предлагат едни и същи неща всеки ден - баници, тутманици или еднотипни сандвичи, пици
и др. Когато на децата това им омръзне, си купуват в близките магазини това, което им хареса. Вкъщи родителите нямат нагласите да проверят какво е яло детето, за да наваксат на вечеря онова, което им е било дефицитно като групи храни от пирамидата. 30% от всички родители са с нисък социален статус, половината от тях и безработни според проучнания от 2020 г., така че съвсем не им е до това какво са яли децата и било ли е здравословно. Родителите с ниски бюджетни възможности ядат еднотипни храни с повече въглехидрати и мазнини, за да се заситят, те самите често имат свръхтегло и захарен диабет. Съответно децата в такива семейства получават същите хранителни навици, имат по-високо тегло и се хранят нездравословно.
Хранителните навици се оформят в детска и ученическа възраст. Те остават доминиращи и за следващия период от техния живот.
При девойките на 16 години, а при момчетата на 20 приключва оформянето на целия организъм,
в това число и фертилните органи.
Училищните власти и министерствата на здравеопазването и на образованието полагат усилия. Има програми за промоция на здравето в ученическа възраст. Но няма предмет по здраве или здравна просвета. Правят го в часа на класния ръководител, по свободно избираеми предмети. Има програми, които обаче не се застъпват в учебните програми. Години наред сме давали модули, аз лично три пъти съм разработвала такива, които безплатно и доброволно сме предоставяли, за да се включат от тези, които правят учебниците. Нищо никога не е било включвано.