Тридневен форум на тема "Стратегии, модели и методи на социално-емоционално обучение в съвременното образование" откри министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков в Пловдив. Националната конференция е организирана от МОН и Департамента за квалификация и професионално развитие на педагогическите специалисти към Пловдивския университет "Паисий Хилендарски" и се провежда за втори път в града на тепетата под патронажа на министъра и ректора, съобщиха от висшето училище.
В приветствената си реч Цоков изтъкна трите основни предимства на социално-емоционалното обучение - възможността на учениците да се изграждат като устойчиви личности, повишаването на тяхната мотивация за учене и изграждането на иновативна среда в класната стая. Целта е учениците да се справят със стреса от най-ранна възраст, да се увеличат академичните им постижения и да се развива емоционалната интелигентност на учителите.
"Концепцията "Образование 5.0", която се разви след пандемията, обединява новите технологии с човешките умения и извежда на преден план точно социално-емоционалното учене", добави министърът. По думите му образованието става все по-ориентирано към личността, персоналното внимание и взаимодействието с ученика, като от уменията на учителите зависи да подготвят успешни хора. "Целта ни е да изграждаме щастливи и спокойни деца – само те учат успешно", подчерта Цоков.
Ректорът на Пловдивския университет проф. Румен Младенов поздрави участниците в конференцията и обясни, че допреди две-три десетилетия в образователната ни система не се е обръщало внимание на това как да комуникираш, да преценяваш добре собствените си силни и слаби страни, да имаш самоконтрол, да спазващ социалните норми, да изпитваш емпатия или да разрешаваш конфликти.
"Доскоро тези качества се изискваха единствено от мениджърите на големите компании, но светът се променя и сега те са нужни още от училище, за да няма агресия, както и за да уважаваме всяка гледна точка в обществото", каза проф. Младенов.
Той отбеляза приносът на висшето училище към прилагането на социално-менталното обучение и добави, че получените резултати от проведеното мащабно изследване за тези нови практики в училищата могат да бъдат основа при разработване целите на цялостна Национална стратегия за социално-емоционалното образование.
Програмата на конференцията предвижда работа в два панела и един майсторски клас с трима лектори на тема "Социално-емоционално образование". Обсъждат се още квалификацията на учителите и задържането на младите педагози на работа в страната, както и резултатите от емпиричното изследване на социално-емоционалното образование като фактор за ефективен преход към трудова заетост в образователната система. Представени са и иновативни проекти за дигитализиране на обучението, добри практики и курсове за квалификация и изграждане на психично здраве на педагогическите специалисти.
Националната конференция ще приключи утре с обобщаване на резултатите от проведените дискусии и връчване на удостоверения на участниците в майсторския клас.