Поддръжката на авиотехниката е скъпа - когато се харчат пари за глупости, тогава идват проблемите, коментира в "Тази сутрин" полк. Димитър Недялков след като вчера официален доклад на специална работна група към МО разкри какви са основните проблеми във ВВС.
Резултатите от доклада бяха цитирани от военния министър Атанас Запрянов вчера - близо два месеца след инцидента в авиобаза "Граф Игнатиево", при който загинаха двамата пилоти майор Петър Димитров и ст. лейт. Венцислав Дункин по време на тренировъчен полет на учебно-боен самолет L-39ZA.
"За хора от бранша не е новина, но за първи път се даде един пример за системен подход, пример за пръста в раната, която кърви 30 години", заяви полк. Недялков, като припомни, че са останали малко самолети L39 и изрази недоволството си от закриването на предприятието за производството им.
Според полковника възможните решения включват дофинансиране и закупуване на учебни бойни самолети: "Трябват самолети, на които младите летци да трупат часове". Той уточни, че "за младите ресурса все не стига. Това става вече над 20 години - тогава беше затрито военновъздушното училище, за което също се говори в доклада, при една правилна политика може да бъде възстановено".
Недялков уточни, че другия проблем на ВВС е, че "имаме 22 типа летателни апарата - това е най-скъпия вариант да поддържаш летателна система - трябва да се унифицират летателните апарати".
"Най-лесния начин да се опазят животите на пилотите е да се отпусне финансиране, да започнем да произвеждаме - както поляците и румънците, не трябваше да затриваме способностите си, това е престъпление за сигурността ни", категоричен е полковника.
Той припомни, че "румънците например придобиха 32 самолета F16 за 390 млн., можехме и ние да се превъоръжим много бързо, но пропуснахме решението", като допълни, че "в комисиите по отбрана трябва да попадат хора с познания поне в това как се поддържа техника". Недялков уточни, че "решенията, които не са свързани с пари, са самите решение - те трябва да бъдат правилни, затова говорим, че тези в управлението трябва да имат познания".