Конкретен проект, по който да се работи, ще има най-рано през 2029 г.
Държавата не се е отказала от проекта да свърже с магистрала Варна и Бургас.
Преди седмица председателят на Управителния съвет на пътната агенция Йордан Вълчев заяви, че очаква
догодина да има положителна оценка за въздействието върху околната среда на идейния проект
за магистрала “Черно море”. И добави, че било реалистично до края на 2026 г. или най-късно в началото на 2027 г. строителството да започне.
Кога магистралната връзка между Варна и Бургас би могла да бъде готова, бе тактично премълчано. Но и 2026-а като година за първа копка е силно оптимистична. Защото “Черно море” ще мине през същите изпитания като отсечката на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле. Дори вече е тръгнала по този път.
Това, за което се очаква догодина МОСВ да даде положително становище, е относно идейния проект, който в общи линии показва откъде би могла да мине магистралата. От него до изготвяне на конкретен технически проект, който да получи всички съгласувателни процедури, да влезе в сила и да се платят всички обезщетения за терените, минават минимум около 2-3 години, и то ако няма много възражения и обжалвания. Намирането на строител и самата работа засега изглеждат твърде далеч.
Обществена поръчка за изработването на идеен проект за магистрала “Черно море” бе обявена преди близо 5 години. Тъй като съдържаше множество варианти - 7, когато бе готов преди две години, започна предварително съгласуване с екоминистерството.
По онова време вицепремиер и екоминистър беше Борислав Сандов. Ведомството върна обратно проекта, защото всички варианти преминаваха през “Натура 2000” или през защитени зони.
От тогава до скоро документацията за магистралата се разменя между пътната агенция и МОСВ. В крайна сметка останаха само два варианта, които толкова силно измениха трасето на магистралата, че тя спокойно може и да не се нарича “Черно море” - на места
върви на около 50 и дори 60 километра западно от крайбрежието
На първо място, е изоставена идеята да тръгва от Аспаруховия мост във Варна, както се е смятало през 80-те години на миналия век, когато е изграждан мостът. Началната точка на “Черно море” ще е на двайсетина километра преди влизане в морската ни столица по магистрала “Хемус”, около малкото село Слънчево, където ще се прави пътен възел.
Оттам се спуска на юг, но много малка част от трасето е разположена непосредствено до морския бряг - чак при Обзор. След това “Черно море” отново тръгва на запад от сегашния път, отдалечавайки се от морския бряг. Накрая свършва не точно в бургаския квартал “Сарафово”, както се предвиждаше, а в отдалеченото на около 30 км от града село Ветрен, покрай което ще се прави пътен възел с магистрала “Тракия”. (Виж картата.)
Това, което инж. Йордан Вълчев очаква през 2025 г. да се увенчае с положителна екооценка, е окончателният вариант на идейния проект. Но преди това трябва да се изработи самият доклад по ОВОС, а все още няма обявена обществена поръчка за това. Един такъв документ отнема минимум 6 месеца, а може и цяла година. Колкото и експедитивно да се действа, положителна оценка, ако има такава, би могло да има към края на 2025 г.
Но всяка екооценка може да се обжалва
Промените в законодателството, направени през 2022 г., върнаха обратно двуинстанционното съдебно производство на всички актове, свързани с правенето на екооценки и на оценки за съвместимост със зони по “Натура 2000”, независимо дали става дума за обект с национално значение, какъвто е магистрала “Черно море”, или не.
Дори самата обществена поръчка за изработване на задание за ОВОС може да се обжалва и при всички случаи ще се намерят екоорганизации, които да обжалват и заданието, и резултата от него. Което означава забавяне още 2 и дори с 3 години на процедурите.
Така напълно готов и влязъл в сила идеен проект може да има чак към 2029 г., като това е оптимистичният вариант.