- Хакерите лъжат, че рекламите от корпоративни профили нарушават стандартите
- Крадат паролите при подаване на жалба в пратен от тях линк
Фейсбук страница за козметичното си студио с 6000 последователи, 260 долара, дадени уж за да си върне корпоративния профил, и години, инвестирани в развитието му - всичко това губи за минути Ралица Терзиева от Стара Загора. Тя става жертва на нова измама в социалната мрежа, с която се завземат не лични профили, а корпоративни страници. За измамниците няма значение какъв е бизнесът, а целта е една и съща - да изнудват за пари и да публикуват от откраднатите профили фалшиви статуси.
Страниците във фейсбук са важни за предприемачите, особено за малкия бизнес - в него салони като този на Ралица споделят графика си, пишат кога имат свободни часове, промоции, почивни дни. Ресторанти публикуват обедните си менюта, а магазини за дрехи - кога имат намаления. За много фирми това е единственият контакт с публиката - не поддържат собствени сайтове.
Опити за измами има и при медиите, които чрез социалните мрежи популяризират статиите си. “24 часа” също получи на профила си “покана” да “спаси” фейсбук страницата си.
Измамната схема започва със съобщение, че страницата ще бъде изтрита заради нарушения
Праща се от мним служител на “Мета” - компанията зад фейсбук. Поводите са различни, но винаги се иска да изпратите жалба на подаден линк. Целта е да се завземе профила ви, като при въвеждането на данните се иска и парола.
От ГДБОП обясниха пред “24 часа”, че на месец има по около 10 случая на измамени със средна сума около 500 лева.
Разпространяват се няколко варианта на съобщението. Различни може да са изтъкнатите причини за премахване на страницата ви - например подвеждащи реклами или пък нарушаване на авторски права. Текстът обяснява, че със сигурност ще изтрият корпоративната ви страница, като единственото спасение е да подадете жалба на конкретния линк в съобщението.
Всъщност става дума за фишинг атака - страницата е направена да изглежда по същия начин като тази на социалната мрежа за обжалвания, но адресът е различен. Когато сайтът менте се отвори, в него вече е описана различна причина за блокирането на профила - многократни жалби, подавани от различни хора. Следващата стъпка е човек да опише защо не е съгласен и да въведе името си, личния си мейл, името на фейсбук страницата си, мейла, вързан към нея, а накрая и паролата. Ако го направи, изпраща всички данни на хакерите. А реална заплаха за фейсбук страницата му никога не е имало.
Схемата се прилага и на български, и на английски език.
Едно от разпращаните съобщения е със следния текст (запазен е оригиналният правопис - б.а.):
Съобщение за заключване на акаунт:
Вид нарушение: Нарушаване на правилата за реклама.
Неподходящо рекламно съдържание: Показване на реклами, които съдържат подвеждаща или неточна информация.
Използване на чувствителни ключови думи: Реклами, които използват чувствителни ключови думи или не отговарят на изискванията на рекламните правила на платформата.
Това е последното известие за вашия рекламен акаунт. Изискваме незабавно съответствие. Моля, потвърдете акаунта си, за да продължите да използвате услугата.
https://Bulgaria.pagebusi ness-community.cloud/14 6467668698156
Моля, обработете го незабавно, за да избегнете ограничения за достъп. Ако не потвърдите това, ние ще бъдем принудени да заключим вашия акаунт без допълнително предупреждение.
благодаря ви
Условия за ползване ©2024 Inc.
© Ответникът
Platforms, Inc., Attn: Community Support, 1 Way, Menlo Park, CA 94025, Съединени щати
Според специалисти по социални мрежи съобщенията, в които се твърди, че има проблем с рекламите, трябва да въздействат най-емоционално. Причината е, че доста локални бизнеси си плащат, за да се показват точно на хора в техния регион.
Експертите напомнят, че ако фейсбук наистина има проблем с някоя страница, ще изпрати известие, а не лично съобщение. Те идват на иконката с камбанката (най-вдясно на екрана), а не в личните съобщения или в месинджър, когато чатът се ползва от телефон.
Освен това социалната мрежа праща имейл. В текста изрично е посочено коя точно страница е извършила нарушението, обяснено е какво е то и обикновено се започва с по-малки санкции, а не директно с изтриване на страница.
При Ралица Терзиева измамата била за нарушаване на авторски права. Терзиева се подлъгала и дала данните си. Когато завзели и личния ѝ профил, и служебната страница, тя си направила нов. Тогава непознат писал на прясно създадения ѝ акаунт. Обяснил, че видял новия профил и имал контакт с човек, който може да съдейства. Ралица се свързала с него и той поискал 260 долара (466 лева).Парите трябвало да бъдат преведени по пейпол (система за електронни разплащания - б.а.). В основанието за превод обаче Ралица била инструктирана да напише, че е за роднина или приятел. “Заради многото години поддържане на страницата, хилядите последователи и това, че тя много помага на бизнеса ми, реших да платя”, казва пред “24 часа” младата жена.
След като превела парите, “специалистът” поискал още. Тогава Терзиева се отказала да плаща. Междувременно се оказало, че страницата на бизнеса ѝ вече е блокирана заради различни нарушения. Обикновено това са или порнографски снимки, или измами. Тя обаче няма как да види какво се е случило с тях, тъй като корпоративните профили в момента са невидими. Междувременно многократно ползвала легитимната форма на фейсбук за връщане на профилите си, но нищо не се случвало.
Подобен случай, но засега без блокиране има с фейсбук страница за фотография в град близо до София. Тя рязко промени името си в понеделник по обед, сега уж е на луксозен хотел във Виетнам. Постоянно публикува статуси за безплатна почивка и въвежда телефонен номер и мейл, на които човек да пише в уатсап. Проверка на “24 часа” показа, че те нямат нищо общо с истинските форми за контакт на оригиналния хотел.
Целта зад подобни схеми е човек да пише и да му се обясни, че за да спечели безплатните награди, трябва да въведе данните на картата си, за да му се направи резервация, обясниха запознати със схемата. Така щял да плати дребна сума, която след това да се върне на рецепцията в хотела. Разбира се, няма такава промоция и човек губи парите.
Други страници пък се преименуват на “Изгодни инвестиции” например. След това се пускат линкове към сайтове, които приканват хората да вложат средствата си при “огромни” печалби. Разликата с популярната схема, при която се прави нова фейсбук страница, е, че хакнатата всъщност има доста последователи. А за да се заметат следите от оригиналната насоченост на корпоративния профил, веднага се качват десетки снимки, така че няколко скролвания да не разкрият измамата.
Смята се, че зад измамата стоят хора от държави от Северна Африка. Самите мулета, които теглят парите, са част от други банди. Сумите минават през няколко души, за да се загубят следите на средствата. А основанията като при Ралица Терзиева, в което пише, че е за роднина, се ползват, за да не търсят мозъците на схемата нови хора, които да обучават как точно да се разпореждат със средствата.