Неработещ мигач може да ви струва 200 лева, ако ви хванат по тъмно
15 дни остават за смяна на гумите на колата със зимни или такива с поне 4 мм грайфер.
От 15 ноември полицията ще санкционира за дълбочината им, а глобата е 50 лева, вземат се и 6 контролни точки. На тази дата започва традиционната акция “Зима”. Реално подобни гуми са задължителни още от 1 ноември, но обичайно глобите се налагат след първите 2 седмици, когато шофьорите се разминават само с устно предупреждение.
И макар с грайфер от 4 мм да може да се кара, експерти съветват гумите да са зимни. Причината е в разликата на твърдостта на каучука, от който се правят.
Летните са по-твърди и стават като ски при студено време с валежи от сняг. Освен това имат канали, чиято цел е да отблъскват водата, така че колата да не попадне в аквапланинг.
При зимните гуми каналите са напречно разположени и грайферът е разцепен допълнително така, че да осигурява максимално сцепление дори и при заледени участъци. Затова специалисти съветват човек да не опитва да спести някой лев, защото това може да се окаже ако не фатално, то причина за катастрофа, в която ремонтът на колата ще излезе многократно по-скъпо.
Освен това не е добра идея да се шофира с предни летни и задни зимни гуми, дори колата ви да е със задна предавка. 70% от спирането, което е ключово при хлъзгавата настилка през зимата и неочакваните движения на колите отпред, идва от предните гуми.
За движение в града не е проблем да се ползват и всесезонни гуми, а не зимни, казват още експерти. Те са с по-добър резултат при заледен и заснежен терен от летните с дълбок грайфер. При сух резултатите на двата вида били подобни. Цените им зависят от класа. Могат да се намерят и по 60 лева за една, високият клас е около 200 лв. По-добре е да ги смените в сервиз, за да може майсторът да погледне накладките.
Експерти съветват и за следния трик - купувате си две зимни гуми и ги слагате отпред. Следващата зима вземате още две, а старите местите отзад. Така си гарантирате, че ще имате добри спирачки.
Ключово е да проверите и колко точно трябва да е налягането в гумите. Обикновено това е отбелязано на капачката на резервоара на автомобила, или на шофьорската врата.
И макар мнозина да се оплакват от заслепяващите дълги светлини, всъщност полицията глобява не за тях, а за ъгъла, под който светят фаровете. Те не трябва да блестят на водачите в насрещното платно. Обикновено линията е зададена фабрично от производителя. Но освен линията, полицията глобява и за изгорели крушки, така че не си спестявайте разхода за нова.
Проблем е дори някоя от крушките да не свети достатъчно. Те могат да бъдат купени от повечето бензиностанции в страната, както и от сервизите.
Специалистите припомнят още, че карането с включени фарове е задължително през цялата година. Глобата е 50 лева. За неправилен ъгъл или недостатъчно добре светеща крушка пък санкцията е 20 лв. Тя се налага по члена за общи нарушения, които не са описани в другите разпоредби на Закона за движение по пътищата.
Варираща е глобата за диодите в стоповете и мигачите. През деня е едва 20 лева, налага се по общия член. По тъмно обаче скача десетократно до 200 лева. Причината е, че така се създава предпоставка за катастрофа. За разлика от фаровете, където могат да се сменят само крушки, при стоповете няма как да се подмени диод. Трябва да се купи нов.
Добре е човек да прегледа и стоповете за мъгла. Проверете и филтъра на климатика си, съветват експерти. Причината е, че ако не функционира добре, стъклата на колата може да се запотят и да станат причина за катастрофа. От полицията не правят такива проверки, но е задължително да се видят и чистачките. Те не трябва да са разкъсани, а течността не трябва да замръзва. Глобите и за двете нарушения са по 20 лева. От МВР обаче обръщат внимание, че много по-важно е какви инциденти могат да предотвратят изрядните чистачки. “При насрещен снеговалеж чистачките могат да са разликата между катастрофата и прибирането без инцидент”, коментира пътен полицай. И обяснява, че антифризът също е ключов. Той трябва да е на поне минус 24 градуса. “Ако падне под минус 10 градуса, може да спука радиатора и дори да повреди двигателния блок”, обяснява специалист.