В момента строят трите най-сложни части
от жп магистралата
2029 година - това е реалистичният срок, в който да тръгнат влакове със 160 км в час от София до Пловдив.
Проектът за първата жп магистрала у нас се разпростря в три програмни периода на европейско финансиране, което означава 15 г.
Най-тежките участъци - от Елин Пелин до Костенец и от Костенец до Септември, са в строеж. Същинското изграждане на линии, тунели, виадукти и мостове започна през 2022 г. и за по-малко от две години работата по четирите лота е изпълнена между 22 и 34%, съобщи ръководителят на проекта Крум Палапуов от НКЖИ.
Новата линия от Елин Пелин до Костенец е
най-голямото предизвикателство
в железопътното строителство. Бюджетът е малко над 1,3 млрд. лв. Дължината е 51 км с 20 км тунели, от които най-дългият е 6,8 км, мостовете и виадуктите общо са 23 с дължина 3 км.
Участъкът е разделен на три лота - от Елин Пелин до Вакарел, от Вакарел до Ихтиман и от Ихтиман до Костенец .
Към 31 октомври от Елин Пелин до Вакарел проектът е завършен 36%. Негов изпълнител е консорциум “Джен-Дуй жп Елин Пелин”, който е на две турски компании - “Дуйгу Тааххют Ве Иншааш Аноним Ширкети” и “Дженгиз Иншаат Санайи Ве Тиджарет”. Стойността на договора е 498, 8 млн. лв. без ДДС.
В този участък най-важни са двата тунела. Единият е най-дългият у нас - 6,8 км. Такова съоръжение не е строено от 50 години насам. Новият тунел е двутръбен. Към днешна дата са пробити 4,4 км.
Геологията обаче поднася доста изненади при строителството. Това е тектонска зона с редуване на силни и здрави зони с много слаби, натрошени, с глина, гнайси, изветрели участъци, които налагат допълнителни крепежи, а това забавя и оскъпява строителството. Прогнозата е, че основната част от тунела ще бъде завършена до 2029 г., но не и целият. Само той ще остане за довършване след периода на допустимост на разходите, покривани с европейски средства. Ще се завършва с национално финансиране.
Тунел 1, който е 1000 метра, вече
е пробит и се облицова
В този участък ще се правят 8 моста и виадукта, в тези виадукти има една естакада от 400 метра, има пътен надлез, шумозаглушителни стени, 11 водостока, но за тези съоръжения все още няма разрешително за строеж.
За модернизацията на гара Елин Пелин има разрешение за строеж, но то се променя, тъй като е решено да има четири, а не три коловоза. Прогнозите са, че всички тези обекти ще са готови през 2029 г.
Участъкът от Вакарел до Ихтиман се строи от консорциум “Евро път”, в който са ВТХ, “Битумина” и “Инжстройинженеринг”, а сумата за проекта е малко над 133 млн. лв. Това е 20 километра нова двойна жп линия без тунели. Трудността при нея е, че се строи до съществуваща жп линия, без да се спира движението. Освен това минава през Ихтиманското поле и се появяват проблеми с отводняването. По този лот са изпълнени 22% от дейностите и ще е готов до 2027 г.
Палапуов сравнява третия лот - от Ихтиман до Костенец, с тежкия първи лот с дългия тунел. Теренът е пресечен и се редуват тунел и виадукт, тунел и мост, тунел и подпорна стена. Стойността е 394,52 млн. без ДДС, изпълнител е консорциум “Щрабаг Джи Пи Рейл”, в който са “Джи Пи Груп” с 99% дял и 3 фирми на “Щрабаг”. Напредъкът е 34%.
В този участък
няма един дълъг тунел, а осем
с обща дължина 5478 метра,
2 виадукта и шумозащитни съоръжения.
Работата и по 8-те тунела е в ход, тунел 3, който е 2300 м, е пробит на 43%, тунел 4 е почти готов, при тунел 5 строителството е започнато преди месец, на 50% е пробит и тунел 8. Очаква се и този лот да е готов през 2029 г.
Скандалният участък Костенец - Септември, чието строителство се проверяваше от Европейската прокуратура, се работи и това може да се види на място, казва шефът на проекта. Строят се два тунела.
Общата стойност на проекта е 300 251 198 лева без ДДС. Освен тунелите там ще се изграждат 23 моста и виадукта с обща дължина 2,49 км, както и нова гара Костенец на скоростната линия. Тя ще се свързва със старата и между двете ще пътуват влакчета, за да превозват местните хора.
Изпълнител е консорциум “Костенец-Септември 2018”, в който българският участник е “Транс логистика”, в него са още испанската “Контратас Иглесиас” и румънската “Аркада Къмпани” АД. Официален подизпълнител в частта за тунелите е турската “Дуйгу”.