Промяна в закона дава възможност всяка служба в държавата да има безплатен достъп до документите
Една от най-големите административни тежести, свързани със строителството и покупко-продажбата на имоти, може да отпадне напълно.
Това е възможно с промени в Закона за кадастъра и имотния регистър, предложени от регионалното министерство. Новият проект предвижда скиците от Агенцията по кадастър да бъдат предоставяни на органите, на които са необходими, по служебен път.
Така автоматично ще отпадне нуждата да се чака пред гишетата за вадене на имотни скици при продажба например. В момента без въпросния документ не може да се направи сделка, защото е необходим на нотариуса като удостоверение, че имотът съществува и точно той е обект на продажба.
Актуална скица се изисква и от редица общински служби или фирми за комунални услуги, които също трябва да бъдат сигурни, че имат законово основание да пуснат вода, ток, газ, топлоенергия.
Строителните предприемачи също не могат да минат без тази услуга – докато имотите в построената от тях кооперация не са влезли в кадастралния план и нямат номер, не съществуват в правния мир.
Това е революция в обслужването, защото хората и организациите няма да влизат в ролята на куриери на документи между административните органи. Така се спестява време, а и разходи за издаването на документа и за транспорт. Особено в случаите, когато трябва да се пътува до областния център, в който се намират службите по геодезия, картография и кадастър, за да се получи необходимият документ.
За потребителите няма да има и финансова тежест за плащане на държавни такси на агенцията по кадастър.
През годините се появиха немалко облекчения за хората, ползващи нейните услуги. Голяма част от кадастъра е в електронен вариант и скица може да се извади и през интернет. Този вариант има същата правна тежест, само че услугата може да се ползва с електронен подпис.
По време на пандемията
агенцията дигитализира и много други услуги
Дадена бе възможност да ги извършват и общините, и областните служби по земеделие.
Друга част от промените в закона предвиждат централизирано разпределение на услугите чрез информационна система. Поддържането на регистъра в актуално състояние ще се извършва без значение къде се намира имотът. Така ще се обработва заявка дори той да е в друго населено място.