За септември на годишна база у нас намаляват с 14,8%
След месеци на ръст в продажбите на нови коли тенденцията се е обърнала и вече има спад.
През септември в България са купени 2522 возила срещу 2965 през същия месец на миналата година. Това прави спад от 14,9 процента, сочи статистиката на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА).
През септември 2024 г. регистрациите на нови автомобили общо в ЕС също продължават низходящата си траектория и са се свили с 6,1%. Отрицателни резултати има и на основните пазари - Франция (11,1%) и Италия (10,7%), Германия (7%). От друга страна, Испания отбеляза възстановяване с ръст от 6,3%.
Чисто електрическите автомобили представляват 17,3% от пазара в ЕС през септември спрямо 14,8% миналата година. Обемите обаче от началото на годината намаляват с 5,8%, като общият пазарен дял спада до 13,1% при 14 на сто миналата година. Регистрациите на рlug-in хибридни автомобили за септември също са намалели със значителните 22,3%.
При електромобилите обаче ситуацията у нас е различна. За деветте месеца продажбите се свиват с 10,9% до 1249 броя спрямо 1402 година по-рано. През септември регистрациите на коли на ток в България се сриват с 35,2% до 103 броя срещу 159 за същия месец през 2023 г. Това е и един от най-големите спадове в рамките на ЕС.
Българите продължават да харесват дизелови коли - продажбите им нарастват с 32,9% през септември до 436 броя. Увеличават се и регистрациите на хибриди – с 26,5% до 86. При новите бензинови автомобили има понижение с 20,9% до 1870 броя.
Иначе от началото на годината в България са продадени 32 393 нови леки коли спрямо 27 365. Това е ръст от 18,4% - най-голям от всички европейски пазари. След нас се нареждат Полша (13,8%) и Хърватия (12%).
Европейските производители срещат трудности при продажбите заради продължителния икономически спад. По-високите лихви също ограничават потребителските разходи.