Предлага я ОББ, няма аналог на българския пазар
Ако ви останат 20 стотинки в магазина, вече може да бъдат инвестирани в новата изцяло дигитална услуга ИнРесто (InResto) в ОББ Мобайл.
Във вторник тя беше преставена, а официалният ѝ старт ще бъде след седмица. Услугата ще бъде достъпна в приложението на банката и представлява изцяло дигитална инвестиция. За да бъде използвана, не е нужно да бъдете клиент на ОББ, всеки може да си открие сметка и да си активира услугата изцяло онлайн през телефона си.
Как функционира ИнРесто? - На кратко плащаш сметката си с в заведение, магазин или ресторант например с карта, а рестото - инвестираш.
ИнРесто в действителност закръгля сметката на клиентите до 1 лев до достигане на сумата от 10 лева, след което парите се инвестират във фонд. Ако клиентът иска по-бързо да достигне до 10 лева, той може да умножава закръгляните средства.
Главният изпълнителен директор на ОББ Питър Рубен посочи, че услугата е иновативна и в действителност намалява препятствията и улеснява процеса по инвестиране за хората, които все още не са започнали да управляват свободните си пари.
"През 2004 г., когато започнахме, имахме един инвестиционен фонд, десет клиента и 1 милион лева инвестирани във фондовете. Днес имаме повече от 500 000 клиенти с някакъв вид инвестиции, повечето от тях сав пенсионни фондове, а около една пета - във взаимни фондове. Имаме близо 1,5 милиарда лева инвестирани във взаимните фондове. В пенсионните са 3,5 милиарда лева.", разказа Рубен.
По думите му ИнРесто има за цел да подпомогне клиентите да мислят дългосрочно за това как да изградят резерви за вбъдеще. И сравни услугата със спестяване в спестовна сметка, но с много по-добра възвръщаемост.
Убедена съм, че българският потребител проявява интерес към новите технологии и как може да управлява личните си финанси, посочи Татяна Иванова - изпълнителен директор „Дигитализация, данни и операции на ОББ" при представянето на услугата. И допълни, че целта, която си поставят, е да създадат навик у българите да инвестират.
Продуктът е без аналог на българския пазар, от банката очакват да даде тенденция за демократизация на инвестирането, или иначе казано за инвестиране, достъпно за всеки.
Иванова изнесе данни, според които има голям ръст на транзакциите на пос терминали у нас, а банковите карти били повече от жителите на страната, което показвало, че стандартът на живот у нас се покачвал.
Йохан Лема - главен изпълнителен директор на KBC Asset Management, посочи, че България е третата страна, в която инициативата стартира. "Искаме да направим така, че хората да започнат да инвестират възможно най-лесно. От разговори с клиенти разбрахме през годините, че много хора се страхуват да го правят, защото смятат, че инвестирането е много рисково. Поради това търсим начин, по който да улесним клиентите да навлязат на пазара, да натрупат опит, след което да увеличат инвестираните средства. Затова и обвързахме плащанията с инвестиции", обясни Лема.
По думите му ИнРесто доказва, че инвестирането не е само за хора, които разполагат с много пари. В Чехия и Белгия, където услугата е стартирала за първи път, почти 70% от хората, които я ползват, инвестират за първи път.