Конкретният повод е дело на съдия Георги Гетов от Пловдив. То е за наказан водач, карал с транзитни табели
Само шофьорите в България нямат право да се разминават с писмено предупреждение заради дребни нарушения, които са извършили. Всички останали имат възможност да избягат от акт и санкции, налагани от НАП, общини, РЗИ и много други институции.
Основанието е т.нар. маловажен случай. Дребна промяна в Закона за движение по пътищата, гласувана в края на 2020 г., лишава хората зад волана от тази екстра. Някои остават дори без книжки, което се отразява на ежедневието и работата им.
Редно ли е това? Отговор на този въпрос се очаква от Конституционния съд (КС), ако допусне делото. Пазителите на основния закон са сезирани от пловдивския съдия Георги Гетов. С промените в конституцията от началото на годината беше дадена възможност на всеки съдия да сезира КС. Пловдивският магистрат е отправил своето питане на 10 септември и конституционните съдии още не са се произнесли дали ще го допуснат за разглеждане, или не. Делото е разпределено на шефката на съда Павлина Панова.
Съдия Гетов пита дали приетата преди 4 години поправка не противоречи на основния закон. Поводът да отправи въпроса е дело, което е гледал. При него водачът е хванат от полицията да кара колата си с транзитни табели. Срокът им бил изтекъл с 2 дни. Глобили го с 200 лв. и го лишили от книжка за 6 месеца.
Миналия декември шофьорът купил мерцедес на името на фирмата си. Имал намерение да го продаде. Затова не регистрирал колата, а поискал транзитни номера. Те били валидни до 12 януари 2024-а, но два дни по-късно бил спрян за проверка на бул. “Източен” в Пловдив. Обяснил на полицаите, че е забравил докога е валидно временното разрешително. Униформените не направили компромис да го предупредят писмено, защото нямат право.
Обжалвал наказателното постановление, а делото било разпределено на съдия Гетов, който потвърдил санкцииите, както пише в закона. Но се обърнал и към КС, поставяйки въпроса с отпадането на маловажния случай в Закона за движението по пътищата.
Такива примери не липсват и в други градове в страната. След промените в закона възрастен мъж от Алфатар шофирал скромната си дачия от Силистра към дома си. Патрул на полицията решил да го спре за проверка, но човекът не видял палката и продължил по пътя си. Униформените се обадили на колегите си и те издирили нарушителя.
Открили го пред дома му. Наредили му да се върне на мястото, където го чакали полицаите от патрула. Човекът се подчинил, седнал зад волана и отишъл на мястото. Написали му акт - 1 месец без книжка и 50 лв. глоба, защото не спрял на стоппалката.
Мнозина шофьори като тези се опитват да обжалват наказателните постановления, защото са маловажен случай. Съдиите в страната виждат, че е такъв, но законът е ясен - за нарушения по закона за движение по пътищата компромиси няма. И все пак има изключения, което означава, че съдебната практика е различна.
Мъж от Дупница например се разминал с акт с решение на Районния съд в града. Хванат бил с мотор, който не бил регистриран. Подарили му го в Италия, дал го на майстор и го пробвал след ремонта. Докато го карал, полицаите го спрели за проверка. Глобили го с 200 лв. и му взели книжката за 6 месеца. Той обаче бил международен шофьор и обжалвал.
В крайна сметка през 2023 г. случаят е признат за маловажен от съда. Нарушението обаче е извършено през ноември 2020 г., преди поправката.
Маловажният случай е част от Закона за административните нарушения и наказания. Той дава възможност на институцията да предупреди нарушителя писмено, когато има малка степен на обществена опасност и незначителни вредни последици. На това основание са отменят много други актове на хора и фирми, които са под контрола на институции като НАП и общините например.
Данъчните, които отговарят за хазарта след закриването на държавната комисия, са направили проверка в игрална зала с автомати. Поискали разходния касов ордер, който вместо с шнур е бил пробит с тел. Съставили акт за 3000 лв. Собственикът на залата обжалвал и през юни т.г. магистратите казват, че е маловажен случай.
Отменили акта на НАП, изготвили писмено предупреждение и осъдили данъчните да платят 600 лв. на човека.
Колеги на съдия Гетов от Пловдив приели за маловажен и друг случай. През 2023 г. инспектори на общината направили проверка в дюнерджийница. Влезли там 15 минути след полунощ. Кипял труд, касовият апарат не бил приключен, имало клиенти. Обектът обаче имал разрешение да работи от 8 до 23 ч. Санкционирали обекта с 5 хил. лв. Съдът отменил санкцията като маловажен случай.
Съдия Гетов: Предубедени сме, че всички водачи са опасни и нямат дисциплина
Последиците от действието на атакуваната разпоредба от Закона за движение по пътищата за нарушителите са, че в момента всякога за всяко едно деяние, което е нарушение по този нормативен акт, не може да се преценява каква е реалната му обществена опасност спрямо другите нарушения от същия вид и никога то не може да се приеме за маловажен случай. Трябва да се посочи, че възможност да се прави такава преценка в действащото ни законодателство е предвидена не само за административните нарушения от други отрасли, но дори и за престъпленията по Наказателния кодекс.
Това обясни за “24 часа” съдия Георги Гетов. Според него проблемът с множеството нарушения на правилата за движение и липсата на дисциплина, която проявяват някои водачи, е видимо сред цялото общество и е напълно очаквано да се търсят решения за справяне.
Затова той пита Конституциония съд дали не могат да се предвидят по-добри начини за постигане на целите, както например е направено с отпадането на маловажния случай при управление на МПС с алкохол или дрога, като се предвидят и други хипотези за това, вместо да има обща забрана в целия закон.
“Не следва да се подхожда с предубеждение, че всеки водач е недисциплиниран, опасен с поведението си или системен нарушител. В практиката на XXI наказателен състав на Районен съд - Пловдив (чийто председател е Георги Гетов – б. р.), е имало немалко случаи, когато става дума за инцидентно допуснато нарушение от дадено лице с невисока обществена опасност. Например водач с над 45-годишен стаж, който за пръв път допуска нарушение на правилата за движение. Мотив за отправеното искане е и да се прецени дали със забраната примерните и дисциплинирани водачи не са поставени в по-неблагоприятното положение тези им характеристики в голяма степен да губят своята правна стойност. Като цяло хипотезите на приложение на правилата за маловажен случай преди въвеждането на забраната не могат да се определят като чак толкова многобройни, тъй като целта на тази привилегия е тя да се отнася именно до случаи, които по някакъв начин са изключителни, има важна извинителна причина за допускане на нарушението или други смекчаващи отговорността обстоятелства”, мотивира се съдията.
“Интересно е как ще се произнесе Конституционният съд, защото маловажният случай трябва да важи за всички административни нарушения, абсурдно е да го няма само в Закона за движение по пътищата”, коментира дългогодишният пловдивски съдия, сега адвокат и преподавател по наказателно право в Пловдивския университет Евдокия Кемалова.
Бившият депутат Христиан Митев: Направихме го заради войната по пътищата
“24 часа” проследи хронологията на тази законодателна промяна. Тя е свързана с изменение на Закона за административните нарушения и наказания и е приета в края на мандата на 44-ото народно събрание - през декември 2020 г. В първоначалния текст се предвижда да не се прилага понятието “маловажен случай”, само когато става дума за управляването на каквото и да било превозно средство след употреба на алкохол или наркотици - т. е. шофирането и на половин бира примерно не може да бъде определяно за маловажен и да остане ненаказан.
Чак при второто четене на законопроекта в Комисията по правни въпроси депутатът от Обединените патриоти Христиан Митев, юрист по образование, предлага през преходните и заключителните разпоредби да се измени и Законът за движение по пътищата, като се създаде чл. 189з. В него не се допуска маловажен случай за никакви нарушения. Комисията одобрява идеята, после текстът е гласуван и в пленарната зала.
“Било е преди 4 години и не помня детайлите, но измененията, които предложихме, бяха свързани с войната по пътищата и зачестилите случаи на шофиране след употребата на алкохол и наркотици. Дори и да се е стигнало до крайности с предложения от мен текст заради отпадането на маловажния случай за всякакви нарушения по Закона за движение по пътищата, е трябвало следващите парламенти да направят оценка на въздействието на нормативния акт. Така се действа и ако се прецени, че има и негативни последствия, се правят нови промени в текстовете. Но от 2021 г. парламентите станаха сезонни и това не е свършено”, коментира пред “24 часа” Христиан Митев.