По думите му подобни инциденти се случват, когато нальотът не е достатъчен и полетът не се прекрати навреме
При летенето винаги има риск, само че при полети на пределно ниска височина рискът е предвиден, тоест близостта на земята. В дадената ситуация натрупването на компромиси - преминаването от малка на пределно малка височина, е довела до инцидента. Това каза проф. Димитър Недялков, бивш пилот и преподавател във Военната академия във връзка със загиналите пилоти Венцислав Дункин и Петко Димитров пред bTV.
Фигурите са многократно изпълнявани. Това се случва особено когато нальота не е достатъчен и от несъобразяване кога може да се направи компромис и кога трябва да се прекрати полетът, допълни още Недялков.
Той отбеляза, че системни проблеми във военната авиация има през последните 30 г. и системата не може да функционира пълноценно. Ние събираме плодовете на случилото се в системата през последните десетилетия.
Нещата, които трябва да бъдат казани трябва да достигнат до хората, които влизат в парламента. Проблемът не е само при нас, той касае отбраната на страната, обясни още Недялков. И доплъни, че има нужда системата да бъде приведена в състояние, в което хората да имат професионален и социален стандарт, в който да изпълняват нормално задълженията си в условия на мир, при кризи или по време на война.
Страхувам, се че хората, които в последните години са заемали важни държавни длъжности, нивото им на системно мислене и управленски потенциал, не отговаря на това, което представлява системата. Проф. Недялков обясни, че военновъздушните сили продължават да бъдат сложна система от голям мащаб, а самият команден състав "няма правомощия да форматира състоянието на самата система, което е казус". Сега всички сме евроатлантици. Има стриктни параметри, които определят какво трябва да представлява системата. По документите на НАТО: 70% изправна авиационна техника от наличната и определени количества летателни часове, които трябва да бъдат изпълнявани. Ние отбелязв 20 г. в НАТО, през които това нещо не е правено. Не покриваме тези проценти и е имало още по-трагични години, в които състоянието на нальота и на авиационната техника са абсолютно недостатъчни, допълни още професорът.
За трагедията с двамата загинали пилоти Недялков коментира, че това е финалът на една поредица от човешки грешки от години, натрупани във времето, и то не само на хора във въздушните сили, а и от много други.
Връзката между самолета и човека в кабината е много силна. Цялата ситуация е продукт на предишни натрупани грешни системни решения. Сега имаме министър, който е професионален военен, той знае какво да прави. Представете си през тази система на Министерски съвет какви военни и зам.-военни министри са минавали. Началникът на отбраната не може да взема сам такива решения - какво да се купи, как да се поддържа техниката и пр., каза още Димитър Недялков.