Испания е страната с най-много български неделни училища. Техният брой е 53, като много от тях получават подкрепа от местните власти. Това стана ясно по време на среща на служебния министър на образованието и науката проф. Галин Цоков с посланика на Испания в България Мигел Алонсо Берио, съобщават от МОН.
В срещата участваха и директорите на дирекции ''Международно сътрудничество'' и ''Обучение на българите зад граница и училища мрежа'' в МОН - Веселина Ганева и Ваня Балчева, и съветникът по образованието в посолството на Испания - Анхел Сантамария.
''Образователните връзки и отношения между двете страни се развиват изключително динамично и в положителна посока'', отбеляза министър Цоков. По думите му българските неделни училища в Испания са не само най-многобройни, но и най-добре работещи. За около половината от тях местните власти са предоставили безвъзмездно помещения за провеждане на учебната дейност.
''В Испания има значима българска общност от много години. Тя е отлично интегрирана и има голям принос за нашата икономика'', отбеляза посланик Берио.
В България испански изучават около 31 500 ученици в 17 езикови гимназии, а интересът към езика расте всяка година, стана ясно по време на срещата. В тях са назначени 19 учители от Испания, които преподават родния си език.
Посланик Берио предложи в българските училища да бъдат ангажирани испански учители не само по език, но и по предмети като физика, химия и математика. Министър Цоков отбеляза, че практиката в езиковите гимназии е част от тези дисциплини да се изучават на съответния език, поради което училищата се нуждаят от такива преподаватели от Испания.
По думите на проф. Цоков испанските учители биха могли да обменят опит с българските си колеги и относно методиката за работа с учениците. Той каза, че в Испания преди около 10 години е започнал процес на преструктуриране в образователната система в посока към по-компетентностно и практически ориентирано обучение, каквото искаме да въведем и в България. Много от българските учители в нашите неделни училища работят и в испански училища и смесват методи и форми от двете образователни системи, което е много полезно и интересно за децата, отбеляза министърът.
Посланик Берио предложи да бъде организиран методологически семинар с участието на български и испански педагози и образователни специалисти. Обсъдено бе и сътрудничество в областта на STEM обучението и професионалното образование.
Двете държави ще работят и за повишаване на сътрудничеството в областта на висшето образование и разкриване на лекторати по български и испански език. Министър Цоков и посланик Берио отбелязаха, че тези връзки трябва да бъдат разширени и доброто сътрудничество на училищно ниво да се надгради и в университетите.
/ЙВЛ