„От това, което чухме от брифинга на Министерството на отбраната за авиокатастрофата край „Граф Игнатиево", някои работи ме шокират, а именно – начинът на изпълнение на сложния пилотаж на малка височина. Минималната би трябвало да е 100 м. Скоростта на въвеждане на самата вертикална фигура е недостатъчна. За да не бъде рисково изпълнението, би трябвало да е поне към 600-650 км, да се тръгне нагоре с максимален режим на работа. 480-500 км е била скоростта на катастрофиралия самолет", коментира пред NOVA NEWS бившият военен пилот Николай Калев.
По негови думи като причина за инцидента остава грешка у пилотите и тяхната техника. „Летците са видели, че се увеличава векторът на скоростта и са създали страничен наклон – „дълбока спирала". В случая е допусната грешка в техниката на пилотиране от летците", обясни Калев.
Според него пилотите е трябвало да бъдат много добре тренирани преди самата демонстрация. „Те не са достигнали своя максимум и са допуснали редица грешки при управлението на самолета. Доказана вина трябва да носят тези, които са управлявали процеса. Ръководителят на полетите трябва да действа адекватно и да подава команди, но такива не е имало. Това означава, че той не е бил в състояние да окаже помощ на екипажите", каза Калев.
Непосредствената причина за авиокатастрофата от 13 септември 2024 г. в Трета авиационна база в "Граф Игнатиево", при която загинаха двама пилоти, е "поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж". Това показват заключенията от проверките на комисията към Министерството на отбраната, която трябваше да изясни причините за авиоинцидента.