Системата блокира във втория ден на първото по рода си изпитване в изцяло електронна среда на цял випуск у нас.
Деветокласниците държат входно ниво по природни науки, като изпитът е нещо като репетиция за международното проучване на знанията и уменията на учениците PISA. След по-слабото представяне на българчетата през последните години просветното министерство се зае да подготви по-добре учениците.
Първата половина от деветокласниците в страната държаха изпита вчера. Той включва модули по физика, химия и биология. В Министерството на образованието и науката не са постъпвали сигнали за технически проблеми на 14 октомври. Но тестът се е провел през друга платформа (смарт тест), докато днес са използвали акаунтите си за е-системата на МОН - НЕИСПУО (Национална електронна информационна система за предучилищното и училищно образование). Системата е блокирала и на някои места учениците са си тръгнали след 30 минути чакане, другаде стояли и близо час пред празните екрани.
Шефът на Съюза на работодателите в системата на народната просвета и директор на столичното 119-о училище Диян Стаматов съобщи а проблема с гневен пост във фейсбук. "Вторият ден от "Демо бг пиза" за 9 клас се провали. Причината - невероятните акаунти на МОН! Същите, които държавата ги правеше годиииниии! И уж всичко работеше... Е, какво са 13000 чакащи за нещо като експеримент за изпит! Тишина на екранa", написа той.
По думите му явно системата е блокирала при опита на 28 000 ученици да влязат в нея. В същата система са и е-дневниците на МОН и идеята бе всички да бъдат задължени да ползват единствено тях. Но повечето училища предпочитат други платформи и затова проектът да се забранят такива като "Школо", за да се мине само към държавните, бе стопиран след лурна реакция на директори, учители и родители.
В 8:50 ч. системата е тръгнала, но някои учениците са си били тръгнали, става ясно още от поста на Стаматов. "Вие ще чакате ли 50 минути за изпит", пита директорът.
Предварително обаче министър Галин Цоков бе обяснил, че ще се пробват две различни платформи, за да се прецени коя работи по-добре. Изпитът не е външно оценяване, оценката от него може да се впише като такуща по преценка на преподавателя.