Ученици: Физиката беше най-сложна, имаше много за четене, трябваше ни повече време за работа. Иначе с обща култура се справяш
28 110 деветокласници решаваха изцяло онлайн тест по природни науки в първия ден от изследването на уменията на учениците в тази област.
За входното ниво по природни науки министърът на образованието Галин Цоков предупреди преди месеци. И “издаде” в интервю за “24 часа” преди началото на учебната година, че въпросите ще са с практическа насоченост. Част от тях - свързани с актуални теми като
устойчиво развитие, зелена енергияq
които ще бъдат и акцент в задачите на PISA 2025.
Именно слабото представяне в международното проучване на българските ученици тревожи през последните години министерството, а и цялото общество. Средният им резултат по математическа грамотност, която беше във фокуса на PISA 2022, беше 417 точки на фона на 472 точки средно за страните от ОИСР. Напролет, когято е новата PISA, въпросите ще са свързани с физика, химия и биология. Другата особеност е, че те се решават в електронни платформи и именно за това и изпитът сега се проведе на екран. “Това е много важно, защото учениците, които се явяваха на PISA в последните няколко издания, за първи път в 9-и клас отговаряха на тестови задачи на електронни устройства. Така че това е важна тренировка”, обясни по-рано проф. Цоков. Използват се две електронни платформи, за да се прецени коя действа по-добре. Така и типът задачи, и средата се доближават до тези в PISA.
Проверката започна в 8 ч в близо 800 държавни, общински и частни училища, които имаха възможност да разпределят учениците на две групи. Днес ще се включат останалите деветокласници. За всеки от двата дни е направен различен вариант на теста за измерване на уменията по природни науки.
За първи път цял випуск се явява на тест, който се провежда изцяло на електронни устройства. Още миналата седмица платформите били отворени, за да могат младежите да влизат в тях и да се запознаят както с функциите, така и с примерните задачи.
Всеки ученик влиза чрез edu.mon.bg акаунта си или чрез уникален QR код, генериран за неговото устройство и потвърден от учителя-наблюдател. Тестът се състои от 3 части - по биология, физика и химия.
Всяка част от теста включва до 10 задачи/казуси с въпроси с избираем отговор и/или с кратък свободен отговор. За работа върху всяка част ученикът има 30 минути, като може да се връща и да променя отговорите си. Но веднъж потвърдил приключването на работата си по съответната част, започва по следващата и не може да се връща към предишната.
Резултатите може да бъдат вписани като текуща оценка
и да заместят провеждането на входно ниво по съответния предмет. Това се случва по преценка на преподаващия учител и по желание не ученика.
“Не беше сложно, но имаше проблем с тръгването на някои тестове, защото са на компютър, после ги оправиха. Физиката ни затрудни най-много”, каза деветокласничка от столичното 30-о училище, която още не е решила дали иска изкараната оценка да ѝ бъде вписана - не е сигурна как се е представила.
“Биологията и химията бяха сравнително лесни, но имаше много за четене, особено по физика. Не ни стигна времето Представихме се обаче сравнително добре”, коментираха и Калина, София, Таня, Мария и Моника, които излязоха заедно след изпита в двора.
“Трябва да имаш елементарни знания, за да се представиш добре. Голяма част бяха диаграми, от които трябваше да разчитаме информация”, обясниха пък Кристиян и Марио. Според момчетата общо взето е ставало дума за
четене с разбиране
Според съученичките им Наталия и Ема повечето задачи се решавали от обща култура. Не са били притеснени изобщо.
След 3-те учебни часа, които отнема изпитът, деветокласниците имаха редовни занятия.