За първи път на цял випуск от над 61 000 деветокласници ще бъдат проверени уменията по природни науки на електронни устройства. Изследването ще се състои днес и утре от 8:00 ч., като вече е създадена цялата необходима организация, а на учениците е дадена възможност да се упражняват с примерни задачи в електронна среда. Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, който в петък провери готовността за предстоящата проверка във великотърновската Професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия "Ангел Попов". Екипът на училището демонстрира как учениците влизат в платформите, времето и как се решават задачите, както и предаването на готовите работи.
"Всички задачи са разработени по начин, който да не проверява механичното възпроизвеждане на знания, а на конкретни умения", каза министър Цоков. По думите му, за да се инициира разговор в обществото за евентуално бъдещо провеждане и на важни за системата изпити на електронни устройства, е важно да се провери и практическата готовност на системата за това. "В тази връзка в предстоящите тестове в понеделник и вторник ще се тестват два различни електронни модула, а училищата имат възможност да изберат в един или два дни да ги проведат", обясни министърът.
"Повечето международни изследвания също се провеждат на електронни устройства и е важно да подготвим учениците за това", каза министър Цоков. Той обясни, че и задачите за деветокласниците са разработени по примера на задачите PISA и така те ще са по-подготвени за предстоящото международно изследване през следващата година.
Министърът обясни, че резултатите от измерването могат да бъдат вписани като текуща оценка по съответния предмет, но само по желание на ученика и по преценка на учителя. "Искаме учениците да са максимално спокойни и да покажат уменията си, а не да мислят за оценки и да се притесняват от представянето си", подчерта образователният министър.
Във връзка с измерването на умения Министерството на образованието и науката (МОН) е изпратило инструкции до училищата. Тестовете за него са в два варианта, съобразно двата дни на провеждане. Всеки ученик влиза с edu.mon.bg акаунта си, където ще решава тест от три части - по биология и здравно образование, по физика и астрономия, по химия и опазване на околната среда. Всяка част включва до десет задачи/казуса. Ученикът разполага с 30 минути за всяка част, като до приключването й ще може да се връща и променя отговорите си. Тестът съдържа отворени и затворени въпроси, като на места се изисква ученикът да запише свободно верния отговор. Използва се само кирилица.
Министър Галин Цоков подчерта във Велико Търново в петък, че това не е изпит за външно оценяване и няма да се включва задължително като оценка в академичното досие на ученика. Ако ученикът желае и учителят прецени, оценката може да бъде вписана като текуща по съответните предмети, свързани с природните науки. Целта е важна и за образователната система, защото всички международни сравнителни проучвания се извършват на електронни устройства. Това е втора задача на този тест, защото следващата година през април предстои следващото сравнително изследване PISA - 2025, което е насочено точно към природните науки. Тогава деветокласниците отново ще решават на електронни устройства подобен тип задачи. Това, което те ще направят в понеделник и вторник ще е специфична подготовка и за тези предстоящи тестове. Някои от задачите в сегашния изпит са свързани с проблеми, като зелената енергия, устойчивото развитие, опазването на околната среда, каквито ще бъдат включени и в тестовете PISA през предстоящата година.
Установяването на равнищата на уменията на деветокласниците е свързано със знания, придобити в предходния етап на обучение. Затова девети клас е благоприятен за това, защото учениците, независимо в какъв профил гимназия са, идват с едни и същи знания и умения от седми и осми клас, обясни министър Цоков.
"Информацията, която ще получим от този тест, ще ни даде възможност да видим към какво трябва да се насочи в бъдеще обучението по природни науки основно в образованието до девети клас, за да могат децата да бъдат още по-успешни. Второто важно нещо е, че тези задачи са с практическа насоченост и знанията не трябва да са сами по себе си знания по съответните учебни предмети, а такива, които ученикът може да приложи в конкретни практически ситуации, така че да демонстрира наистина умения, нужни и в живота", каза образователният министър във Велико Търново в петък.
По думите му очаква се окончателните резултати да бъдат готови до десет дни след приключването на изпитите. Министърът обясни, че подготовката за това оценяване продължава вече повече от месец и половина, и е събрана информация от всички образователни институции за готовността за осъществяването му. Той припомни, че по проекти на МОН са купени над 100 000 електронни устройства и така е осигурена нормална работа на учениците и на техните учители.