Договорът за услугата за превоз на пътници по релси се отлага с една година заради невъзможност до края на декември да се избере нов жп превозвач
7 млрд. лв. ще плати държавата за 15 години (от 2025 до 2039 г.) за компенсации за превоза на българите с влак. Това прави малко над 473 млн. лв. средно на година, сочат прогнозните сметки на министерството на транспорта, направени за новия договор между държавата и бъдещия железопътен превозвач, а може и да са няколко превозвача.
Държавата дава сумите по три пера. Първото е за задължението за превоз на пътници. За 2025 г. компенсацията е 302,5 млн. лв., като през годините расте и стига до 500,98 млн. лв. през 2029 г.
Второто е компенсация за тарифно задължение, която е 13 млн. лв. на година или 195 млн. лв. за целия период.
Третото е капиталов трансфер, който също е константа - по 67,93 млн. лв. на година, или 1,019 млрд. лв. за 15 години. С парите по това перо може да се купуват нови влакове. (Виж инфографиката).
Към момента страна по договора
е “БДЖ - Пътнически превози”,
които бяха единствен кандидат при процедурата през 2009 г., но този договор изтича на 31 декември тази година. Общо компенсацията сега е под 200 млн. лв. годишно.
БДЖ ще продължи да вози пътници срещу компенсации от държавата още поне година, защото до изтичането на договора остават два месеца и 25 дни и едва ли за това време може да се обяви, камо ли да се проведе и да се завърши процедурата.
В интервю за “24 часа” министърът на транспорта Красимира Стоянова обяви, че ще подпише удължаване на договора с дружеството на БДЖ с още една година, въпреки че европейският регламент позволява и две години. Той разрешава още поръчката за обществена услуга за превоз на пътници с влак направо да се възлага, а не да се прави конкурс за превозвач. България обаче още преди 15 години е решила да прави по(ръчка, а не да я възлага.
Дали превозът на пътници с влак за следващите 15 години и внушително изглеждащата сума
ще привлече и
други превозвачи,
зависи от това как ще бъде обявена поръчката.
Ако е за цялата железопътна мрежа, трудно ще се намери конкурент на БДЖ въпреки палещите се локомотиви, закъсненията и демотивацията на железничарите.
У нас все още няма компания с капацитет да покрие цялото разписание с влакове, освен ако не се появи чуждестранна железопътна компания, което е малко вероятно.
Брюксел настоява мрежата да бъде разделена на
лотове и за всеки да се търси отделен превозвач
В отговор на въпроси на “24 часа” от министерството на транспорта казаха, че от година и половина водят интензивни разговори с Европейската комисия по процедурата за избор на превозвач.
Комисията смята, че възлагането на превози по лотове ще доведе до конкурентни оферти, ще спести пари на държавата, а и ще донесе по-добра цена за пътниците. Доказателства, събрани от службите на комисията за ползите от конкурентното възлагане, показвали, че спестяванията достигат 20 и дори 30% средно.
У нас има други аргументи, като примерно, че апетитните направления, като София - Бургас и София - Варна ще бъдат взети от частни превозвачи, а за държавния ще останат непечеливши линии, което ще доведе до фалит на БДЖ.
Мотивите за услуга по цялата мрежа са, че част от железопътните линии в страната са с по-голям пътникопоток и интензивност за разлика от други, за които това не е така. От министерството разглеждат всички варианти. Сериозни аргументи има в подкрепа и на двете възможности.
Стои и въпросът защо чиновници на Брюксел се месят в подобна дейност, след като еврорегламентът позволява свобода на избора? Отговорът е, че с европейски пари се купуват влакове.
Решението ще е на политиците, смята служебният транспортен министър.
Приеме ли се настояването на Брюксел за разделяне на мрежата на лотове и обявяването на конкурси за всеки от тях, вероятно ще се намерят кандидати.
Засега с лиценз за возене на
пътници по релси са три компании
- “БДЖ - Пътнически превози”, пловдивската “ПИМК Рейл Експрес” и старозагорската “Евроинженеринг”. Последните две си извадиха разрешенията в годината, в която изтича договорът на БДЖ с държавата и преди да се знае, че ще бъде удължен с година.
Първият частен жп превозвач - дружеството на ПИМК, получи лиценз на 23 октомври 2023 г. То единствено е обявило намерение да участва в обществената поръчка за избор на превозвач. Това стана, след като през април тази година министерството на транспорта обяви пазарна консултация във връзка с бъдещата процедура.
“ПИМК Рейл Еспрес” участва със заявление за три влака, всеки със 180 места, които да возят по маршрута София-Пловдив-Стара Загора-Бургас. Влаковете ще са експреси с първа и втора класа и резервация за всички места. Скоростта им е минимум 80 км в час, ще се спира само в градове с население над 20 000 души или на кръстопътни гари.
Посочената дата за старт на железопътната услуга е 14 декември 2025 г.
През август пък фирмата депозира в Изпълнителна атенция “Железопътна администрация” ново заявление за превози по релси по още пет линии. Те са София-Перник - Радомир, Карнобат - Варна, Пловдив - Асеновград, София - Горна Оряховица - Шумен - Варна.
Посочени са и примерни разписания за всяка една линия. Например
пътуването от София до Варна
е предвидено да е 6,39 часа
Компанията ще има по три влака в посока по това направление - два дневни и един нощен. Те ще спират на Мездра, Плевен, Горна Оряховица и Шумен.
Това заявление не е свързано директно с процедурата за избор на превозвач, но говори за намерения.
Втората частна жп компания с лиценз за пътнически превози “Рейлимпекс” ЕООД е със собственик Младен Добрев. Разрешителното е издадено на 4 септември, става ясно от публикуването му от агенция “Железопътна администрация”.
Фирмата тепърва ще наема и купува вагони, така че е рано за каквито и да било планове за срокове за пускане на първи влак, както и къде ще вози, каза пред “24 часа” Младен Добрев. Той поясни, че не се цели в големи проекти като превози на пътници на дълги разстояния, по-скоро началото щяло да бъде с атракционни пътувания.
Преди две години друга негова фирма - “Евроинженеринг”, е извадила лиценз за товарни превози. Компанията е най-новият товарен жп превозвач. В този сегмент отдавна има сериозна конкуренция. “Евроинженеринг” се среща и като участник в търгове за ремонт на 350 вагона на “БДЖ - Товарни превози” през 2019 г.
Така че с лицензи са поне още две български железопътни компании освен БДЖ и могат да участват в процедурата.
В опцията за избор на железопътен превозвач за цялата мрежа е предвидено, ако той е различен от “БДЖ - Пътнически превози”, да има достъп до подвижен състав. В доклад на министерството е описано и какво ще стане при този вариант. При него отиват всички вагони и локомотиви, купени с пари на държавата, както и новите влакове, които ще бъдат платени с европари. (Виж карето долу.)
Ако спечелят конкурса, при частниците
отиват най-новите композиции
Ще имат опция за купят или наемат вагоните
и локомотивите на БДЖ, както и депата им
При условие че друг превозвач спечели конкурса за превоз на пътници, държавата му прехвърля влаковете и локомотивите, купени с капиталовите трансфери към БДЖ. При него отиват и новите влакове, за които е предвидено еврофинансиране по плана за възстановяване.
Това предвижда доклад за достъп до превозен състав на министерството на транспорта.
С пари на държавата са купени 30-те спални вагона, които са произведени от “Тюркие вагон санаи” преди 10 години, 76-те вагона от “Дойче бан”, както и 15-те електрически локомотива “Смартрон” на “Сименс”, най-новите машини на превозвача.
Подвижният състав, закупен по плана за възстановяване и устойчивост, ще бъде държавна собственост и ще бъде предоставен безвъзмездно за ползване на следващия оператор по договор за извършване на обществени превозни услуги в железопътния транспорт, избран чрез открита недискриминационна процедура. Операторът ще бъде задължен да го върне обратно на държавата след изтичане на договора, се предвижда в доклада. Досега има договор с “Шкода” за изработването на 20 електромотриси. Още не е ясно какво ще стане с 35-те мотриси, тъй като поръчката бе обжалвана, а още няма решение на съда.
Още по-интересна е следващата опция - дава се възможност на новия превозвач да купи или наеме от “БДЖ - Пътнически превози” целия подвижен състав и депата на компанията. Цената е пазарна, не по-ниска от определената от независим оценител.
На избрания изпълнител ще бъде осигурен достъп до материална база за ремонт, поддържане и експлоатация на тяговия подвижен състав. Подробно са описани депата, халетата, техниката, лабораториите на държавното дружество.
В 15-дневен срок след подписване на договора избраният превозвач е необходимо да представи на “БДЖ-Пътнически превози” опис на подвижния състав, които желае да закупи или наеме. Разрешението за сделката трябва да даде Министерският съвет.
Само че докладът е разработен само за процедура за цялата мрежа. Как ще се процедира с подялбата на вагони и локомотиви, ако се приеме мрежата да бъде разделена на лотове, още не се знае.
През 2025 г.: по пет линии БДЖ намалява
броя на влаковете
Мобилно приложение ще дава достъп до онлайн
системата за резервация и купуване на билета
През 2025 г. БДЖ ще намали броя на влаковете по пет линии. “Оптимизирането” на разписанието е за участъци, където интересът към железопътната услуга е минимален. Освободените композиции ще се насочат към по-предпочитани и натоварени линии.
Маршрутите, по които ще се намалят влакове, са в участъците: София - Карлово - Бургас, Пловдив - Димитровград, Варна - Русе, Димитровград - Подкова, Димитровград - Горна Оряховица. Не е предвидено железопътни маршрути да останат без осигурено транспортно обслужване. Това отговориха от дружеството на запитване от “24 часа”.
Не се очаква значителна промяна в броя на композициите от настоящия график, изпълнението му се осигурява от 565 влака, някои от които се движат само в определени дни от седмицата или определени периоди от годината.
Компанията предвижда подновяване на вагонния и локомотивния парк с купуване на нов подвижен състав. На този етап са закупени 76 модернизирани вагона от “Дойче бан”. Предстои стартиране на голяма поръчка за капитален ремонт и модернизация на вагони.
Припомнят, че са доставени 15 съвременни локомотива “Смартрон” и е подписан договор за доставка на още 10 локомотива. Така поетапно ще се подменят остарелите и амортизирани машини.
Извършен е капитален ремонт на 20 електрически локомотива от най-масовата серия и предстоят още процедури за подновяване на подвижния състав на дружеството.
За пътниците е създадена система за онлайн резервация и за продажба на билети. Предстои създаването на мобилно приложение за лесен достъп от преносими устройства.
Превозният персонал се оборудва периодично с устройства за електронна проверка и издаване на билети, чрез което информацията директно влиза в общата база данни. Разписанието и движението на влаковете в реално време може да се следи чрез сайта на дружеството.