Засега пазарът остава устойчив, евентуално поскъпване може да има с 5 до 10 стотинки
Цената на петрола тръгна нагоре заради притесненията за разширяване на конфликта в Близкия изток, което може да наруши доставките, предаде Ройтерс. Сортът “Брент” в четвъртък мина над 75 долара, а суровият американски петрол прехвърли 71 долара.
В четвъртък Израел бомбардира централната част на Бейрут като отговор на изстреляните от Иран над 180 балистични ракети.
Световната икономика не е в подем и кризата в Близкия изток може и да не доведе до значително поскъпване на петрола и горивата. Това коментира Светослав Бенчев - председател на Българската петролна и газова асоциация, по време на конференция в София за енергийния преход в транспорта в Югоизточна Европа.
Няма да видим сериозно повишаване на цените, посочи Бенчев. И допълни, че трендовете в ЕС и България са почти идентични. Прогнозата му се потвърждава и от международни експерти. Според тях на световните пазари се е завърнало известно спокойствие, но инвеститорите все още следят дали ще има по-тежък отговор на Израел, от който да бъде засегната петролната инфраструктура на Иран.
В момента цените на горивата у нас са най-ниски от близо три години. Средната цена на бензина е 2,48 лева, а на дизела - 2,45. За последно такива са били нивата през февруари 2022 г. Ако Израел удари рафинерии и преносна мрежа в Иран, петролът може да поскъпне до 80 долара. Това ще означава по-високи цени на горивата между 5 и 10 ст. За момента обаче пазарът е устойчив и няма промени.
Според асоциацията у нас няма предвидимост относно зеления преход в транспорта, въпреки че бизнесът навлиза в период на трансформация и изцяло нова философия. В същото време обаче в българската енергийна стратегия за следващите години транспортът изобщо отсъствал като отрасъл.
От институциите очакваме стратегия за енергийния преход в транспорта, а от ЕК да се съобрази с регионалните ни особености, каза още Бенчев.
Един от примерите за липса на стратегия, обсъждан на конференцията, бе , че от 1 януари 2025 г. в горивото за самолети трябва да има и екодобавка. Българското законодателство обаче забранява примеси в авиогоривата и ако това не се промени, операторите няма да знаят дали могат изобщо да зареждат самолетите у нас.
Министърът на икономиката Петко Николов отбеляза, че в прехода към по-чиста енергия е важна ефективната диверсификация на доставките заедно с интегрирането на устойчиви и модерни технологии. Това щяло да определи доколко успешно България ще балансира между икономическите ползи и нуждата от екологична отговорност и намаляване на въглеродните емисии.
Николов подчерта, че е важно да има усилия от бизнеса и държавата. Важно е да се търсят съвместни и дългосрочни решения, за да се намери баланс между бизнеса и потребителите на горива, подчерта Николов.
Според евродепутатката Цветелина Пенкова Европа може да е конкурентна на САЩ и Китай, ако използва всички възможни технологии, а не да се лишава от тях. Според нея скоро няма да се сложи край на използването на петрол и газ.