- След 18 месеца градът трябва да разполага с обход, който да изнесе движението от Родопите и Асеновград към магистралите “Тракия” и “Марица”
- Налага се спешно да започне изграждане на нови пътни връзки и съоръжения на две нива
Пловдив би могъл да си поеме частично въздух от тежкия трафик чак през март 2026 г. Тогава трябва да бъде завършен и пуснат в експлоатация Югоизточният обход на града.
На 25 септември т.г. беше даден старт за изграждането на дълго чаканата 5-километрова отсечка, която ще свърже Ягодовско с Асеновградско шосе от участъка на “Скобелева майка”. Така трафикът, който идва от Родопите и Асеновград на път за магистрала “Тракия”, няма да минава през втория по големина град, а транзитно ще бъде отвеждан към аутобана.
Срокът е 18 месеца, но отсега заместник-кметът по строителството инж. Тошо Пашов прави уговорка, че
едва ли ще стане за посоченото време
“Ще се работи на етапи”, обясни той.
Този обход ще реши частично проблема на Пловдив, защото ще изнесе транзита от общините Куклен, Асеновград и Родопите към магистралите “Тракия” и “Марица”, а оттам до ГКПП Капитан Андреево”. Инвестицията е 41 млн. лв., на този етап държавата е осигурила 9 млн. лв.
Пловдив буквално се задъхва от огромния трафик, който с всяка изминала година става все по-тежък. “Средно на ден в града се регистрират по около 300 автомобила. По данни на данъчната служба към общината към 15 септември на територията на Пловдив има регистрирани 212 хиляди моторни превозни средства. В същото време от близките общини и от страната всеки ден влизат между 150 000 и 200 000 автомобила”, изтъкна в доклад инж. Пашов на 10-ата юбилейна конференция “Безопасност на пътя”, която се проведе в Пловдив. Така броят им нараства на 400 000.
Няма как при толкова автомобили градът да не е парализиран. “Сегашните улици и булеварди, когато са изграждани, са проектирани да поемат, да речем, 70 000 коли. А както виждаме, днес са шест пъти повече. Но
улиците не са станали по-широки и това обяснява задръстванията”,
изтъкват полицаи.
“Всъщност има как да се реши проблемът - твърди зам.-кметът. - като се разширят “Коматевско шосе”, “Пещерско шосе” и входно-изходните артерии, които акумулират трафика.” “За това обаче са необходими огромни средства”, допълва инж. Пашов.
По думите му в генералния план за организация на движението има заложени такива разширения, но засега са само на хартия.
В града има
26 стационарни камери за скорост
и измерване на трафика. Чрез тях се обследват автомобилните потоци и се променя пропускливостта по кръстовищата. По данни на системата в определени часови зони по някои от тях преминават по около 4000 автомобила на час.
“Градът не може да отговори на темповете на увеличение на трафика и задръстванията стават все по-чести, което пък е предпоставка за пътни инциденти”, коментира инж. Пашов.
Той смята, че в спешен порядък трябва да започне изграждане на нови пътни връзки и съоръжения на две нива. “Община Пловдив има готови проекти за свързване на районите “Тракия” и “Южен” с надлез над жп линиите при ул. “Цар Симеон”.
Нов мост над р. Марица,
за който се говори от няколко петилетки, би свързал районите “Западен” и “Северен”. Новият пробив “Модър-Царевец” вече осигурява директна връзка между “Западен” и “Южен”.
“Свързването на кварталите ще довърши така наречения среден ринг, който ще изнесе движението от централната градска част”, убеден е заместник-кметът и препоръчва да се мисли в тази посока. Където има възможност, трябва да се разширят съществуващите булеварди, както и да се създаде еднопосочно движение.
Натовареността е причина и за честите катастрофи, където Пловдив е начело в статистиката. Факторите за тях са много - състояние на автомобила, на водача и на пътя. Тези три компонента определят интензивността на транспортните произшествия.
“Ако водачите се съобразяват с пътната обстановка и спазват правилата, това би довело до намаляването на катастрофите. Останах учуден от статистиката. За март т.г. имаме отчетени 7,5 млн. влизания и излизания от Пловдив с коли. Пътната мрежа не може да поеме такова натоварване”, категоричен е заместник-кметът.
Създадените около Пловдив икономически зони също спомагат за натоварването на трафика. “Хората, които работят в тях, реално живеят в областния град и пътуват всеки ден до предприятията. А обществен транспорт дотам няма. Те са принудени да ползват лични автомобили, което генерира големи тапи.
Ако се направят сателитни градчета около икономическите зони,
там ще живеят работниците и няма да го има това натоварване”, убеден е инж. Пашов.
Той не подмина и тежката ситуация с магистрала “Тракия” в отсечката София - Пловдив. “Между двата най-големи града у нас се развиват интензивно икономическите, търговските, културните и историческите пътувания. Шофирането е кошмарно. Трябва да се помисли за трета лента, за да се намали опасността от травматизъм и катастрофи”, смята инж. Тошо Пашов.