В кампанията на "24 часа" и ОББ за устойчиво бъдеще представители на три големи компании разказват своя опит
Производството по устойчив начин на храни, който пести ресурси и щади околната среда - възможности и решения има.
В националната кампания на “24 часа” и ОББ за устойчиво бъдеще представители на три големи компании от хранително-вкусовата промишленост разказват какво означава да са устойчиви и какви са следващите стъпки по пътя към зелената трансформация.
Бизнесът е готов да създава природосъобразни и устойчиви продукти, но потребителите все още не са готови да платят по-скъпо за тях.
Необходимостта от повече информираност, прозрачност, иновации е голямото предизвикателство.
Разхищението на храна също се оказва проблем. А изискванията се затягат все повече и по отношение на устойчивите хранителни продукти.
Затова и хранително-вкусовият сектор е пряко свързан с ESG. И трансформацията му трябва да е първостепенна цел за всеки по веригата чак до потребителят, който да оценява и да е готов да плати за по-устойчиво пакетиран например хранителен продукт.
В основата на това не стоят само зелените изисквания, които постоянно биват налагани от Европейската комисия, а цял един нов начин на мислене както за производителите, така и за потребителите.
Цветелина Николова, собственик на “Катаржина Естейт”: Придържаме се към екологични практики
- Какви са предизвикателствата пред винопроизводството и кое ви приближава и отдалечава от перфектния ESG доклад за устойчивост?
- Основните предизвикателства включват климатичните промени, управлението на водните ресурси и намаляването на въглеродния отпечатък. За да се приближим към перфектния ESG доклад, ние инвестираме в устойчиви практики и технологии, но все още има какво да постигнем, свързано с пълната интеграция в целия производствен процес.
Променящите се климатични условия могат да повлияят на качеството на гроздето, да доведат до по-чести екстремни метеорологични явления и да изискват адаптация на отглеждането. Осигуряването на достатъчно вода и ефективното й управление са ключови за нас като винопроизводители. Създали сме капково напояване на лозята в “Катаржина Естейт”, за да можем да регулираме процеса.
- Какви други иновации планирате?
- Планираме намаляване на енергийното потребление чрез използване на възобновяеми източници и оптимизация на производствените процеси. Нашата цел при отглеждането на лозята в следващите 2-3 години е да въведем полуавтоматизация на различните етапи, като се започне от промушване на лозята, пръскане и гроздобер. Ще направим инвестиции в техногичен аспект, като ще закупим ново поколение машини и съоръжения, с помощта на които процесът ще се полу-автоматизира.
- Защо можем да наречем “Катаржина Естейт” устойчива компания?
- Ние сме ангажирани с устойчивото развитие, като се придържаме към екологични практики като използване на органични торове и минимизиране на отпадъците. Нашата цел е да създаваме висококачествени вина, като същевременно защитаваме околната среда.
Йосиф Яков, собственик на “Деликатес Житница”: Устойчивият начин на живот трябва да е част от образованието
- Г-н Яков, защо според вас потребителите все още са чувствителни за цената на устойчивите продукти? Достатъчно информирано ли е обществото за промените и защо е нормално те да са по-скъпи?
- Хората са чувствителни към цената, защото за голяма част от тях това, че продуктът е устойчив, не носи никаква добавена стойност. В България липсва достатъчно информация за това колко е важно да произвеждаме и живеем по устойчив за природата и обществото начин, за разлика от Западна Европа.
Съответно хората не са готови да платят по-голяма стойност за тези продукти. За мен е важно устойчивият начин на живот да бъде част от образованието, за да може следващите поколения сами да поведат инициативата за такъв начин на живот.
Това ще накара и нас производителите да се съобразим с търсенето от потребителите на по-устойчиви продукти. Често цената е по-висока, защото устойчивостта налага повече административна работа, суровини, които се намират по-трудно, и нови технологии, които все още са доста скъпи.
- Освен с промяна на политиката за опаковане, какви други мерки предприемате по пътя към ESG прехода?
- В “Деликатес Житница” винаги сме се старали да бъдем в максимална полза на хората и съответно голяма част от ESG политиката ни залага на това да подпомагаме инициативи, инфраструктура и образование в село Житница.
Също така се възползваме и от възобновяеми енергийни източници като соларен парк, който беше изграден преди няколко години.
В момента проектираме и изграждането на допълнителни соларни мощности. По този начин около 60 до 80% от енергията, използвана за производството на нашите продукти, е добита по природосъобразен начин.
Колю Колев, собственик на “МАСТЪР-ПИК”: Да има достатъчно от всичко, често води до разхищение
- Г-н Колев, каква е рецептата за това разхищението на храна да бъде сведено до минимум?
- В нашия бранш намирането на решение, което да ограничи разхищението на храна, не е лесно. Принципът да има достатъчно от всичко, както в България сме свикнали, е същността на проблема.
След близо четвърт век на пазара ние се убедихме, че трябва да погледнем в нова и различна посока. Затова от близо две години работим по интегрирането на нова технология - процес, при който храната се приготвя на пара, под вакум, при ниска температура и определено налягане. Представете си го като огромна високотехнологична тенджера под вакум.
Технологичната загуба клони към нула, а най-хубавото е, че много по-голяма част от ценните съставки и нутриенти в храната се запазват. Така може да се съхранява охладена дълго време в оригиналната опаковка, в която е била приготвена.
- Какво прави “МАСТЪР-ПИК” устойчива компания?
- На първо място, отговорното отношение към качеството и безопасността на храната. Технологичните процеси се контролират всяка минута, помислено е за всеки аспект на качеството на готовата храна.
На второ място, е непрекъснатото търсене на новото и на по-доброто. В нашата компания сме на мнение, че няма нерешим проблем. Колкото повече знания имаме, толкова по-лесно става за нас да гледаме напред.
Не на последно място, мисля, че сме устойчиви, защото се стремим да създаваме условия, при които служителите ни сами да искат да дават най-доброто от себе си и да имат отношение към работата, която вършат. Лоялността между работодател и служител е двупосочен процес.
- Проблем са и големият брой опаковки на храни, какво е бъдещето в кетъринг индустрията по тази тема?
- Тепърва ще се работи усилено по решаването на този проблем и се надявам усилията да се фокусират все повече върху него. При нас храната се приготвя, съхранява, транспортира и стига до клиента в една опаковка. Може да се затопля, да се използва в микровълнова фурна, без да отделя вредни за здравето елементи. Всичко това прави работата с тези опаковки изключително удобна, безопасна и щадяща околната среда. Освен това са 100% рециклируеми.