Причината е дълг от 1,2 млн. лв., дадени за ремонт на общежитието в “Дружба”
София е пред риск да остане без част от градския си транспорт, след като сметките на дружеството “Столичен автотранспорт” ЕАД бяха запорирани от частен съдебен изпълнител.
Това предупреди кметът Васил Терзиев в четвъртък. И допълни, че се търси решение на проблема, за да не се стигне до спиране на автобусите в столицата.
Причина за запора е дълг на “Столичен автотранспорт” в размер на 1,2 млн. лв. за ремонт на общежитието за служители на градския транспорт в кв. “Дружба”, стана ясно от думите на общинския съветник от ПП-ДБ-СС Симеон Ставрев. Общата сума на договора била за 3 млн. лв.
Дружеството има финансови проблеми от години и периодично
получава заеми от общината, за да покрива дълговете си от 20 млн. лв.,
които е натрупало през годините.Сегашното запориране вероятно ще наложи осигуряване на нов заем от общинския бюджет към “Столичен автотранспорт”, каза пък кметът Терзиев.
Борис Бонев разказа, че през декември 2022 г. като общински съветник е подал сигнали в Прокуратурата и АДФИ за “безобразния и изключително скъп ремонт” на общежитието в “Дружба”. Тогава било установено, че цените за материали са надвишили между 10 и 20 пъти пазарните.
“В момента, в който този казус стана обществено достояние, ръководството на „Столичен автотранспорт" реши да замрази ремонта. През последните 4 години нито СОС, нито ръководството на “Столичен автотранспорт” си мръднаха пръста, за да санират и предотвратят ситуацията, в която чрез частен съдебен изпълнител сметките на дружеството са запорирани. Това е поредната бомба, заложена от старото ръководство на ГЕРБ. Работи се активно за отпушване на сметките на дружеството, за да могат да се плащат заплати и да няма никакъв проблем със служителите на градския транспорт”, каза още Бонев.
В краткосрочен план ситуацията е под контрол, тъй като заплатите и ДДС са платени, но трябва бързо да се намери решение, което да бъде одобрено от СОС. Има опасност подобен проблем да възникне отново, но ние ще се опитаме да го предотвратим, обясни Симеон Ставрев.
СОС трябва да отговори на гражданите какво е решението на проблема със запорираните сметки, за да се избегне умишлен саботаж на развитието на града, заяви пък зам.-кметът по финанси Иван Василев.
Общинският съветник от БСП Ваня Григорова пък обяви, след разговори с част от ръководството на градския транспорт, че
45 дни документите по запора са били крити
от новото ръководство на “Столичен автотранспорт” и едва преди дни им били дадени на флашка. Според нея било цинизъм да се твърди, че причина за проблемите в транспортните дружества са новите ръководства на общинските фирми.
Ръководството на “Столичен автотранспорт” беше сменено през юни от мнозинство от съветници на ГЕРБ, БСП, ИТН, отцепниците от “Възраждане” и Карлос Контрера от ВМРО. Това стана въпреки несъгласието на управляващите от ПП-ДБ-СС, които обаче нямат мнозинство в общинския съвет. С това решение бяха сменени двама от членовете на борда, включително и изпълнителният директор Слав Монов. Тогава бяха подменени ръководствата на шест от общинските дружества, а кметът Васил Терзиев обжалва пред съда решението на общинския съвет.
Според Терзиев, ако съдът уважи бързо жалбата му, ще се избегнат нови проблеми с общинските фирми в столицата.
66,75 млн. лв. субсидия е дало през тази година финансовото министерство на градския транспорт в София, обявиха от ведомството. Те излязоха с позиция, след като Ваня Григорова обяви, че Столичната община не е получила обещаните 17 млн. лева, необходими за оздравяването на транспорта.